عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تلاش برای منع استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای و تررو هدفمند دانشمندان هسته ای ایران ناقص حق توسعه و تعیین سرنوشت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است

ترور دانشمندان هسته ای ناقض حق توسعه و تعیین سرنوست اقتصادی ایران است

به گزارش قدس آنلاین ؛ دکتر سیدقاسم زمانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در همایش «بررسی ابعاد حقوقی ترور دانشمندان هسته ای از منظر حقوق بین الملل» که توسط گروه حقوق دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت سالروز شهادت شهدای هسته ای ایران به صورت وبیناری برگزار شد، عنوان کرد: برنامه ترور دانشمندان هسته ای ایران مدت ها پیش آغاز شده است و نقطه پایانی را هم برای آن نمی توان متصور بود.

وی با تأکید بر این مطلب که تلاش برای منع استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای و تررو هدفمند دانشمندان هسته ای ایران در گام نخست ناقص حق توسعه و تعیین سرنوشت اقتصادی کشور است، توضیح داد: ترور دانشمندان هسته ای ایران در منظومه حقوق بشر ناقض حق توسعه و ناقض محوری ترین حق بشری که حق حیات است، می باشد.

وی با بیان اینکه حق حیات، جزو حقوق بنیادی هر فردی است و در هیچ شرایطی نمی توان حیات انسان به ویژه نخبگان یک کشور را به صورت خودسرانه سلب کرد، عنوان کرد: استفاده از سلاح گرم علیه افراد و شهروندان یک کشور برای آسیب و سلب حیات مطلقاً در تمامی جوامع ممنوع می باشد.

دکتر زمانی افزود: قاعده منع خودسرانه حیات، صرفاً به قلمرو یک دولت محکوم نمی شود و رژیم اشغالگر صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا صرفاً به رعایت آن در سرزمین خود محکوم نیستند؛ بلکه این یک موضوع فرا مکانی است و دولت ها همواره موظف هستند این قواعد را در همه زمان ها و مکان ها محترم شده و رعایت کنند.

وی اظهار کرد: شهیدان مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد و محسن فخری زاده نخبگانی بودند که در راه نیل به استقلال اقتصادی کشور به شهادت رسیدند و علم دانش خود را از ملت ایران دریغ نکردند و به غرب نفروختند.

به گفته این نویسنده کتاب های حقوق بین الملل، ترور دانشمندان جمهوری اسلامی ایران ناقض حاکمیت این کشور است و دولت جمهوری اسلامی ایران باید حداکثر تلاش خود را برای حفاظت دانشمندان هسته ای داشته باشد و تلاش نماید تا حفره های امنیتی موجب ترور این دانشمندان برجسته نگردد.

این عضو کانون وکلا تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باید ضمن تقویت اقدامات حفاظتی نسبت به دانشمندان هسته ای به صورت خاص و سایر شهروندان به صورت عام، از هیچ کوششی برای پایمال نشدن خون این شهدا دریغ نورزد.

به گفته این استاد دانشگاه، نیروی انسانی عامل محوری در فرآیند نایل شدن هر کشور به توسعه و پیشرفت است که در کنار فراهم بودن زیرساخت ها، به ویژه در حوزه حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، نیروی انسانی نقش مؤثری در زمینه سازی پیشرفت یک کشور و دست یابی به استقلال اقتصادی ایفای نقش می کند.

رسیدن به توسعه پایدار با انرژی سلح آمیز هسته ای

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهایی که تلاش دارند تا در قالب اسناد بین المللی به ویژه معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، از آن چه در این معاهده و حقوق بین الملل عام تصویب شده است، استفاده کنند؛ حساب ویژه ای روی دانشمندان هسته ای خود باز کرده اند زیرا حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باعث رسیدن به توسعه پایدار را امکان پذیر می کند.

این مولف کتاب‌های حقوق بین‌الملل، با بیان وابستگی به نیروهای انسانی کشورهای دیگر در حوزه انرژی هسته ای می توانند مخرب و خطرناک باشد، افزود: هر کشوری که طبق موازین حقوق بین الملل حق دارد از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند به موازات آن دارای این حق است که از لوازم اجرای این حق، برخوردار شود.

به گفته این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ارائه آموزش های لازم در قالب اسناد بین المللی برای نیل به توسعه مقرر شده است و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند به نیروهای بومی خود و دانشمندان هسته ای خود متکی باشد، دارای بسترها و زمینه های محکم در زمینه حقوق بین الملل است.

در حوزه حقوقی کشور در تحریم است

 در ادامه این همایش دکتر حسین موسوی فر مدیر گروه حقوق بین الملل و بشر پژوهشگاه قوه قضاییه و دبیر کارگروه پرونده شهید سلیمانی با بیان اینکه قوانین ما در حوزه تروریسم کامل نیست، گفت: ترور 17 هزار شهید ترور توسط یک سازمان تروریستی و ترورهای دولتی و غیردولتی علیه دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی اسران از مصادیق جنایت علیه بشریت است و ما باید در بخش قوانین حوزه تروریسم خلا های موجود را برطرف نماییم.

به گفته این استاد دانشگاه باید جامعه حقوقی کشور به این درک برسد که ما در حوزه حقوقی مانند حوزه های اقتصادی، نظامی، سیاسی و امنیتی تحت تحریم و جنگ و منازعه ناجوان مردانه هستیم.

وی افزود: ضروری است تا جامعه حقوقی کشور هم برابر با نیاز و عزت ملی این تحریم حقوقی را احساس کند و آن را یک منازعه حقوقی بداند و به بهترین شکل در بُعد داخلی و بین المللی دخالت موثر  نمایند تا بتواند حقوق شهدا را احقاق نماید.

رسیدن به اقتدار و قدرت در سایه علم

دکتر بهجت قاسمی استاد دانشگاه و همسر شهید شهریاری به عنوان یکی دیگر از سخنرانان همایش « بررسی ابعاد حقوقی ترور دانشمندان هسته ای از منظر حقوق بین الملل» با استناد به کلام نورانی امام علی(ع) که «اَلعِلمُ سُلطان»، خاطرنشان کرد: علم، قدرت است و اگر ملتی مجهز به علم و دانش شود به پیشرفت دست خواهد یافت از این رو باید به نخبگان و دانشمندان توجه ویژه ای گردد.

به گفته همسر شهید شهریاری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز استکبار جهانی و دشمنان این نظام همواره تلاش دارند تا با اقداماتی همچون ترور سران کشور و دانشمندان، جنگ تحمیلی، تحریم  و... به این انقلاب صدمه وارد کنند.

وی با تأکید بر این مطلب که علم موجب اقتدار و قدرت جوامع و دولت ها می گردد، تصریح کرد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش دارند که جلوی علم و دانش را بگیرند از این رو ترو دانشمندان را در دستور کار خود قرار دادند و 11  سال پیش پروفسور علیمحمدی را به شهادت رساندند.

دکتر فخری زاده؛ سرآمد دانشمندان هسته ای

وی با اشاره به شهادت دانشمندان هسته ای کشور طی این سال های اخیر عنوان کرد: متاسفانه در آذر ماه امسال سرآمد تمامی دانشمندان هسته ای کشور، دکتر محسن فخری زاده را به شهادت رساندند.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه ارزشمند این دانشمند برجسته هسته ای اذعان کرد: ایشان به علت مسایل امنیتی برای بسیاری از افراد حتی فرهیختگان و اساتید دانشگاه شناخته شده نبودند، در حالی که می توان  ایشان را سرآمد همه دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.

همسر شهید شهریاری در پایان سخنانش به ارایه دادخواست مدنی از سوی خانواده شهدای هسته ای به عنوان خواهان به قوه قضاییه اشاره و عنوان کرد: امیدواریم یک روز در تاریخ آمریکا و ایادی آن به خاطر عملیات وحشیانه  ای که برای ترور شخصیت های علمی کشور داشتند، محکوم شوند.

دکتر محسن مولایی فرد مدرس دانشگاه  در این همایش عنوان کرد: تروریسم مسئله جدیدی نیست بلکه از دوران امپراطوری های شرقی روم در آسیا و اروپا مطرح بوده است و این روند در طول تاریخ ادامه داشته است و قرن های 190 مسلادی در قالب خشونت های سیاسی در دست آشوبگران قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: حمایت دولت ها از تروریسم از نیمه قرن 20 به ویژه در سال های 1960 تا 1970 میلادی به نحوی بود که دولت ها تلاش کردند تا با استفاده از آن راحت تر به منافع سیاسی خود دست یابند.

دکتر مولایی فرد در ادامه با بیان اینکه در حوزه بین الملل با دو عرصه مسئولیت فردی و مسئولیت دولت ها مواجه هستیم، گفت: در حوزه تروریسم دولتی، همواره دولت ها در خصوص هر موضوعی که بخواهد آن ها پاسخگو باشند ممانعت می نماید و درصدد آن هستند تا دامنه مسئولیت بین المللی را به سمت اشخاص خصوصی هدایت نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.