کرمانشاه- به‌طور حتم تاکنون در خیابان‌ها با چاله‌هایی به نام فاضلاب که هیچ درپوشی نداشته و به‌تنهایی قادر است یک انسان بالغ را ببلعد روبرو شدید و بارها مسئولان را در این راستا مورد مذمت قراردادید!

سارقان دریچه‌های فاضلاب جان شهروندان را نشانه گرفتند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: افزایش قیمت آهن و چدن موجب شده است تا دزدی دریچه‌های شهری هرروز شدت بیشتری بگیرد و دزدهایی که اغلب معتاد هستند، جذب این دریچه‌ها شوند.

دریچه‌های فلزی فاضلاب و حوضچه‌های مخابرات پس از سرقت به‌صورت ضایعات فروخته می‌شوند بر این اساس دریچه‌هایی که بین ۷۰۰ تا یک‌میلیون تومان قیمت دارند از طریق این سارقان باقیمت حداکثر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

متأسفانه دزدها برای سرقت این دریچه‌ها نیاز به ابزاری همچون نردبان، قیچی آهن‌بر و... ندارند و تنها با یک دیلم می‌توانند به خواسته خودشان یعنی ربودن دریچه‌های فلزی برسند.

گذشته از خطرات جانی که این دریچه‌های ربوده‌شده برای مردم و عابران پیاده دارد نه‌تنها برای آب و فاضلاب هزینه‌ساز است بلکه موجب می‌شود تا شبکه آب و فاضلاب دچار انسداد شده و فاضلاب از مناطقِ دیگر به میان خیابان فوران کند.

متأسفانه سرقت این دریچه‌ها تاکنون حوادث تلخی را در کشور رقم‌زده است مانند حادثه پارک کوهسار تهران در خرداد سال ۹۵ که موجب شد فاطمه دختر ۵ساله به دلیل سقوط جان خود ر از دست بدهد.

یک دریچه و هزار مشکل

متأسفانه گاهی اوقات و در برخی خیابان‌های شهر شاهد صحنه‌های دل‌خراشی مانند سقوط خودرو و یا وسایل نقلیه مانند موتور و دوچرخه در چاه‌های فاضلاب هستیم که سارقان نسبت به ربودن دریچه‌های آن اقدام کرده‌اند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه که دل‌خونی از این مشکل دارد می‌گوید: این سرقت‌ها ما را با مشکلات جدی مواجه کرده و هزینه‌ها زیادی را به شرکت آب و فاضلاب تحمیل می‌کند.

علیرضا کاکاوند می‌گوید: درگذشته این درپوش‌ها از جنس چدن بود و برای اینکه سرقت آن کمتر شود از کامپوزیت استفاده کردیم اما بازهم این دریچه ها سرقت می شوند.

وی بابیان اینکه اکنون نیز دریچه‌ها عمدتاً از جنس بتنی است، اما برای استحکام لایه ظریف فلزی در آن به‌کاررفته ابراز می‌کند: از همین رو سارقان هنوز تمایل بسیاری برای سرقت دارند تا همین اندک فلز بکار رفته را استحصال کنند و جان مردن را به خطر بیندازند.

وی بابیان اینکه شاید ارزش فروش آن برای سارقان کمتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان باشد می‌گوید: البته سارقان تنها به دریچه ا اکتفا نکرده  و نسبت به سرقت سایر تجهیزات مانند شیرآلات و حتی تابلو برق‌ها نیز دست می‌زنند.

وی بابیان اینکه این مشکل تنها به شهر کرمانشاه اختصاص نداشته و در روستاها نیز شاهد این قبیل سرقت‌ها هستیم ادامه می‌دهد:  متأسفانه در مواردی حتی بعد از دو ساعت تجهیزات جایگزین شده دوباره به سرقت رفته است.

پس‌زدگی فاضلاب

کاکاوند با اشاره به این موضوع که این سرقت‌ها علاوه بر بار مالی زیادی که برای آب و فاضلاب دارد، پیامدهای متعددی را ایجاد می‌کند یادآور می‌شود: خطر سقوط افراد و یا دوچرخه در منهول‌هایی که درپوش آن‌ها به سرقت رفته جدی  است و لذا همه‌روزه شکایات متعددی از آسیب رسیدن به خودروهای مردم به دلیل وارد شدن در دست‌انداز این منهول‌های بدون درپوش را نیز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بابیان اینکه منهول‌های بدون درپوش محلی برای ورود انواع زباله، شاخه و برگ درخت و ... به شبکه است بیان می‌کند: به همین دلیل ما شاهد پس‌زدگی فاضلاب منازل هستیم و یا در روستاها به دلیل سرقت تجهیزات توزیع و آب‌رسانی با اختلال مواجه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.