برای مشهدی‌ها و حتی بسیاری از زائرانی که گذرشان به خیابان طبرسی افتاده، نام «حاج‌آقاجان» آشناست. بازارچه‌ای به نام حاج‌آقاجان که امروزه با نام «شهید آستانه‌پرست» شناخته می‌شود، یکی از مراکز فروش اجناس ارزان‌قیمت در اطراف حرم محسوب می‌شود و معمولاً زائرانی که قصد خرید سوغاتی دارند، سری به آن می‌زنند.

«حاج‌آقاجان» معمارباشی فراموش شده

عمر این بازارچه زیاد نیست و در واقع به اوایل دهه ۱۳۵۰ خورشیدی بازمی‌گردد؛ زمانی که مکانی برای دستفروشان اطراف فلکه آب دست و پا شد تا کار ساخت و ساز بازار رضا به پایان برسد؛ اما اینکه حاج‌آقاجان کیست و چه زمانی زندگی می‌کرده ‌است، خیلی برای مردم معلوم و مشخص نیست. اما بد نیست بدانید که حاج‌محمدباقر، معروف به آقاجان یا حاج‌آقاجان، معمارباشی آستان ‌قدس در اوایل دوره قاجار بود؛ معماری متبحر و چیره‌دست که آثار فراوانی از وی در معماری حرم مطهر قابل مشاهده است.

حاج‌آقاجان در دوره فتحعلی‌شاه، ظاهراً ریاست معماران آستان‌ قدس را برعهده داشت و در یکی از کتیبه‌های ایوان ساعت به نام وی اشاره شده ‌است. وی را معمار صحن نو یا آزادی می‌دانند، تعمیر آجرکاری ایوان دارالسعاده، صحن انقلاب و به ویژه مرمت ایوان ساعت صحن عتیق را به وی منسوب می‌کنند. حاج‌آقاجان، افزون بر این، فردی خیّر و گشاده‌دست بود و ابنیه عام‌النفعه زیادی در اطراف حرم مطهر برای زائران و مجاوران ساخت؛ از جمله مسجد – حسینیه‌ای که در محله پاچنار واقع در شمال حرم رضوی بنا شد و مسجد عباسی که پشت ایوان عباسی صحن انقلاب قرار داشت. بیشتر این فعالیت‌های عمرانی در توسعه اطراف حرم، طی سال‌های ۱۳۰۸ به بعد، تخریب شد و ظاهراً تنها بخشی از اراضی بازارچه امروزی باقی ماند. درباره سال وفات حاج‌آقاجان اطلاعات دقیقی نداریم، اما قدر مسلم این است که پیکر او را در حرم ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) دفن کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.