در پی رصدهای میدانی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مشهد، چندین شکارچی متخلف در مناطق شکارممنوع دستگیر و از آن‌ها چندین قبضه سلاح و مقداری گوشت شکار کشف شد.

کشف لاشه قوچ‌وحشی از خانه شکارچی متخلف

مرتضی شیرزور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد با توجه به انجام گشت‌های شبانه‌روزی در سطح حوزه استحفاظی شهرستان موفق به شناسایی و دستگیری هشت متخلف در قالب سه عملیات شدند.وی ادامه داد: در یکی از این عملیات‌ها دو نفر متخلف که برای شکار جانوران وحشی در منطقه حفاظت‌شده تخت‌سلطان پرسه می‌زدند، پس از چند ساعت پیاده‌روی و دوربین‌کشی پیش از اینکه حیوانی را شکار نمایند، محاصره و دستگیر شدند. همچنین از آن‌ها یک قبضه اسلحه شکاری خفیف کالیبر۲۲غیرمجاز آماده شلیک، مهمات مربوط، یک دستگاه دوربین‌چشمی و یک قبضه چاقو مخصوص ذبح شکار کشف و توقیف شد.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد تصریح کرد: در ادامه از سوی دوستداران طبیعت اطلاعاتی به ما رسید که یک شکارچی پس از شکار یک رأس گراز، دوسر خرگوش و دو قطعه اردک سرسبز، تصاویر حین شکار لاشه آن‌ها را در فضای‌مجازی منتشر کرده است. ردزنی‌های مورد نیاز صورت گرفت و محل حضور فرد مذکور در محدوده پاسگاه میامی شناسایی شد. از همین رو پس از کسب دستور قضایی، یک تیم از یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به همراه مأموران پاسگاه میامی به محل مراجعه و ضمن دستگیری فرد خاطی،  مخفیگاه او نیز مورد بازرسی قرار گرفت و در پی آن هم یک قبضه اسلحه شکاری تک لول کالیبر ۱۲ به همراه ۲۰ فشنگ مربوط ، یک قبضه اسلحه شکاری گلوله‌زنی کالیبر ۸/۵۷ به همراه ۱۵ فشنگ  کشف و توقیف شد.

مرتضی شیرزور ادامه داد: در آخرین اقدام اطلاعاتی به یگان حفاظت محیط زیست منعکس شد که از حضور یک شکارچی حرفه‌ای در منطقه حفاظت شده ارس سیستان حوالی روستای درمیان بام، حکایت داشت. همچنین اطلاعات تکمیلی از شنیده شدن صدای شلیک در ارتفاعات هم خبر می‌داد و این فرضیه پیش‌روی نیروها قرار گرفت که یک حیوان شکار شده است. از همین رو یکی از تیم‌هایی که در همان حوالی در حال گشت‌زنی بود، مأمور رصد ماجرا شد و به این واسطه مشخص شد شکارچی متخلف اقدام به شکار یک رأس قوچ‌وحشی کرده و پیش از حضور مأموران یگان حفاظت محیط زیست، لاشه حیوان را به خانه‌اش منتقل کرده است. برای ورود به محل حضور شکارچی متخلف دستور قضایی مورد نیاز اخذ و با همکاری مأموران پاسگاه سد کارده منزل او مورد بازرسی قرار گرفت.

این گونه شد که  اجزا و بقایای یک رأس قوچ وحشی به همراه ادوات شکار و یک ترازوی دیجیتال کشف و پس از تشکیل پرونده اقدام‌خلاف قانون، شکارچی دستگیر شده به مراجع قانونی منتقل شد.

وی در انتها عنوان کرد: افراد بازداشت شده بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن داشتند که طبق قانون برای برخی از آن‌ها به واسطه زیان وارد شده به محیط زیست، جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.