رئیس جمهور افغانستان پس از خودداری از دیدار با نماینده ویژه آمریکا، با انتقاد از توافقنامه صلح آمریکا با طالبان گفت که این پیمان سراسر ابهام است.

اشرف غنی: توافق آمریکا با طالبان سراسر ابهام است

 قدس آنلاین: «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی در دانشگاه کابل درباره چگونگی ایجاد صلح گفت که اگر توافقنامه صلح شفاف و روشن نباشد در آن ابهام بوجود می‌آید و نیز توافقنامه صلح آمریکا با طالبان سراسر ابهام بود.

غنی در تشریح محتوای توافقنامه‌های صلح اظهارداشت: اگر موافقت در روند سیاسی بسیار مشخص نباشد در آن ابهام بوجود می‌آید؛ در هر توافقنامه صلح هر کلمه وزن دارد، زبان مهم است، اصطلاحات کلیدی است، زیرا اگر ابهام باشد بر سر آن جنجال می‌شود.

وی افزود: «یک مثال بسیار خوب آن توافقنامه آمریکا با طالبان بود، این توافقنامه یک ابهام سراسری دارد؛ به دکتر خلیلزاد صدبار گفتم که ابهام بوجود می‌آید، باید شفافیت داشته باشید اما آن‌ها تاکید داشتند که آن‌ها با همه دنیا توافق کرده‌اند».

غنی ادامه داد: بنابراین موافقت درباره روند سیاسی بخش اول و کلیدی و مهمترین مسئله در توافقنامه‌های صلح است.

گفتنی است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و بانی توافقنامه قطر هفته پیش همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات با طالبان به کابل آمد و بطور رسمی با عبدالله عبدالله، عبدالرب رسول سیاف، حامد کرزی، حنیف اتمر و حمد الله محب دیدار کرد اما غنی از دیدار با وی خودداری نمود.

براساس گزارش‌ها، خلیلزاد در این دیدارها باوجود انتقاد شدید دولت افغانستان مسئله ایجاد دولت موقت را مطرح کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.