دلایل خاموشی برق در خراسان رضوی در حالی که به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا بسیاری از مراکز اداری و تجاری با تعطیلی یا محدودیت فعالیت می کنند چه می باشد.

 دلایل خاموشی برق در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از مراکز نظیر مدارس، دانشگاه ها ، هتل ها و مراکز اقامتی ، تالارهای پذیرایی و حتی مراکز اداری و تجاری با تعطیلی و یا محدودیت ؛ فعالیت می کنند  اما به بهانه کمبود برق ، خاموشی های موقتی در مشهد و سایر شهرستان های خراسان رضوی از هفته گذشته رخ داده است که جای تامل دارد.

یکی از شهروندان مشهدی در این باره به قدس آنلاین گفت: قطعی برق  به دلیل کمبود گاز در شرایط فعلی و با وجود تعطیلی بسیاری از مراکز منطقی نیست.

محمدی تصریح کرد: از طرفی  طی هفته گذشته تاکنون دمای اکثر مناطق خراسان رضوی با افزایش  و گرما همراه بوده است  از این رو  دما انقدر پایین نبوده است که منجر به افزایش مصرف گاز و به تبع آن نیاز به افزایش مصرف برق باشد که منجر به قطعی برق شود.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش سرسام آور قیمت وسایل برقی هرگونه قطعی و خاموشی احتمالی ممکن است خسارت های زیادی رابرای شهروندان به بار آورد، افزود: همیشه اوج مصرف برق در تابستان است که در برخی موارد باعث قطعی شبکه نیز می شود اما اینکه در فصل زمستان به دلیل مصرف زیاد، خاموشی  رخ دهد قابل  پذیرش برای مردم نمی باشد.

*غفلت دولت

اما نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در باره خاموشی های رخ داده  گفت: به دلیل اینکه دولت از توسعه شبکه تولید انرژی نظیر برق رسانی طی چند سال گذشته غفلت کرده است تولید انرژی با مسائل و مشکلاتی در کشور مواجه شده است که نتیجه آن به قطعی برق و خاموشی های موقتی در حال حاضر و در فصل های مختلف سال منجر شده است.

محمدصفایی در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد:  از طرفی دولت مطالبات بخش خصوصی فعال در حوزه انرژی بویژه نیروگاه ها را طی دو سال اخیر پرداخت نکرده است از این  رو انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه کاهش یافته است و نیروگاه هایی هم که مشغول تولید انرژی هستند متاسفانه به دلیل عدم پرداخت مطالبات با ظرفیت کامل فعالیت نمی کنند.

*بیت کوین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  درباره قطعی برق به دلیل استخراج بیت کوین نیز گفت:  این موضوع صحت ندارد زیرا اولا تعداد مزرعه های استخراج بیت کوین یا همان رمز ارز در کشور به اندازه ای نیست که منجر به ایجاد خاموشی و قطع برق در کشور شود.

وی ادامه داد: از طرفی یک بیت کوین به طور متوسط ۷۵۰کیلو وات برق مصرف می کند و تعداد این بیت کوین ها هم هر تعدادی که باشند مصرف برق آنها در مقایسه با مصرف شبکه توزیع برق کشور رقم آن چنانی نیست .

*مازوت

صفایی در مورد استفاده نیروگاه ها از مازوت به جای گاز نیز گفت: استفاده نیروگاه ها از مازوت در فصل زمستان یک امر طبیعی است که هر ساله رخ می دهد  زیرا به دلیل مصرف بسیار زیاد گاز در فصل زمستان که موجب اختلال در گاز رسانی به بخش خانگی می شود، گاز آنها با محدودیت و در برخی موارد نیز با قطعی مواجه می شود.

وی در پاسخ به این موضوع که استفاده از مازوت منجر به خطرات زیست محیطی می شود و باید راهکاری در این زمینه اندیشیده شود نیز گفت: متاسفانه دولت ، حوزه انرژی به عنوان مهمترین مولفه توسعه را رها کرده و  توجهی به توسعه شبکه،  ظرفیت‌سازی برای صادرات، ذخیره‌سازی یا پالایش میعانات گازی مازاد ندارد از این رو اینگونه مسائل نیز تا زمانی که یک دولت فعال و پرتلاش در راس امور نباشد ادامه خواهد داشت.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.