خوشبینی‌های ساده‌لوحانه و به دور از تدبیر و منطق، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به فرد و جامعه وارد می‌کند.

بازخوانی تجربه خون‌های آلوده

تکرار مدام آزمون و خطا آن هم بدون مرور اتفاقات گذشته علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به جامعه، روند پیشرفت در حوزه‌های مختلف اجتماعی را کُند می‌کند. با همین استدلال می‌توان به چرایی بی‌اعتمادی در خصوص دستپخت آمریکایی‌ها و دولت‌های مدعی حقوق بشر درباره واکسن کووید ۱۹ پاسخ گفت.

کافی است نگاهی به فهرست خباثت‌های غیرانسانی این کشورها در پوشش خدمات درمانی بیندازیم تا درک این موضوع برایمان ساده‌تر شود.جنایت‌های بیوتروریستی که در قالب روش‌های درمانی و به منظور تحقیق روی مردم کشورهای مختلف از جمله آزمایش سفلیس در گواتمالا(۱۹۴۸- ۱۹۴۶)، آزمایش سرخک روی یک‌هزارو۵۰۰ نوزاد اسپانیایی و سیاه‌پوست(۱۹۹۰)، آزمایش ایدز در آفریقا(۱۹۵۹)، انتشار ویروس دنگو در افغانستان، پاکستان و باکو(۱۹۸۲- ۱۹۸۱)، ویروس ابولا در آفریقا(۱۹۷۵)، رها کردن پشه‌های ناقل تب‌زرد در ایالت فلوریدا(۱۹۵۶) و...  صورت گرفته است.

۲ دلیل برای بی‌اعتمادی به واکسن فایزر

پروفسور علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی  پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک به دو دلیل روشن در خصوص چرایی بی‌اعتمادی به واکسن آمریکایی اشاره می‌کند و می‌گوید: نخستین دلیل سابقه آمریکا و انگلیس و تاریخچه سیاه رفتارهای خصمانه و جنایت‌های این دو کشور است که نه‌تنها در طول ۱۰۰سال گذشته بلکه پس از انقلاب نیز نسبت به کشور و ملت ایران داشته است و اما دلیل دوم اینکه براساس استنادات و مدارک موجود، آمریکا سابقه شومی در استفاده و تست داروها و واکسن‌ها در کشورهای آفریقایی و آسیایی در حال توسعه دارد.

وی گریزی هم به موضوع پرونده خون‌های آلوده در سال‌های دهه ۸۰ میلادی می‌زند و می‌گوید: موضوع خون‌های آلوده، ورود دارویی به نام «فاکتور ۸» بود که برای درمان بیماران هموفیلی، از انستیتو مریوی فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی تولیدکننده داروهای بیولوژیک خریداری شد و به دلیل آلوده بودن دارو به ویروس ایدز و هپاتیت C ، فاجعه‌ای بزرگ به بار آمد و تعداد زیادی از بیماران بی‌گناه به ایدز مبتلا شده و از بین رفتند.

این فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک می‌گوید: در حالی که واکسن ایدز در مدت ۳۰ سال هنوز توسط هیچ کشوری ساخته نشده، چگونه ممکن است در مدت بسیار کوتاه چند ماهه واکسن ژنی کرونا توسط فایزر، مدرنا و بایون‌تک ساخته شود؟ 

کرمی ضمن تأسف برای برخی اظهارنظرهای غیرتخصصی، می‌گوید: ارزیابی‌های بالینی گاهی ۸ تا ۹ سال زمان می‌برد تا نتیجه دهد، با این حال عجیب است برخی چگونه و با چه جرئتی واکسن‌هایی را که با عجله ساخته شده و مراحل کارآزمایی بالینی هر کدام تنها یک ماه و نیم بوده است، تأیید می‌کنند؟

وی یادآور می‌شود: با این حال ایران با ۱۰۰سال سابقه در تولید واکسن، تنها کشوری است که کارخانجات تولید واکسن کودکان از جمله انستیتو رازی و پاستور با بهترین و بالاترین کیفیت در خاورمیانه را دارد.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی از تولید دومین واکسن ایرانی از نوع واکسن «پروتئین نوترکیب» با همکاری کوبا در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و می‌افزاید: در پروژه تحقیقاتی به نام واکسن‌های ژنی که بیش از ۲۰ سال پیش در ایران انجام شد، هرگز تصور نمی‌شد ۲۰سال بعد کرونا بیاید و واکسنی عمومی شده و وارد تجارت شود. 

مجوز واکسن در اروپا و آمریکا اورژانسی است

پروفسور علی کرمی ادامه می‌دهد: خوشبختانه در کشور ما کرونا به خوبی کنترل شده است، اما در آمریکا و اروپا کرونا به طرز وحشتناکی کشتار می‌دهد به طوری که وضعیت آنان را به حالت اضطرار درآورده است؛ بنابراین مجوزی که FATF برای ساخت واکسن کرونا به آنان داده، مجوزی اورژانسی است که در چنین وضعیتی به عارضه فکر نمی‌کنند و هدف، کنترل همه‌گیری است. وی ادامه می‌دهد: هر چند واکسن ایرانی با توکل بر خدا تا دو، سه ماه آینده تولید می‌شود، اما همان‌گونه که مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند می‌توان از واکسن‌های خارجی مورد اعتماد خریداری کرد، در حال حاضر چندین واکسن خوب در بازار موجود است که به لحاظ کیفیت، با واکسن ایرانی برابری می‌کنند. کرمی تصریح می‌کند: با تکیه بر اسناد ۱۰۰درصد متقن علمی می‌توان ثابت کرد سخن رهبری کاملاً علمی و کارشناسی است و در پاسخ به افرادی که می‌گویند چطور ما را از واکسن فایزر محروم می‌کنید، باید گفت این واکسن برای نخستین بار در دنیا روی جمعیت آزمایش می‌شود و هنوز امتحانش را پس نداده که تجویز شده و به جرئت می‌توان ثابت کرد چه مواد عجیب و غریب و آلرژیکی در ساخت آن به کار رفته است که یقیناً ایجاد عارضه می‌کند.

برگ برنده در اختیار کیست؟

سید جلیل میرمحمدی‌میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در خصوص واکسن کرونا می‌گوید: هر چند واکسن به عنوان یکی از روش‌های مطرح شده در پیشگیری از بیماری کرونا مورد تأیید است، اما با وجود گذشت حدود یک سال از شیوع کرونا، هنوز بسیاری از پرسش‌ها از جمله اینکه آیا واکسن کرونا به طور قطع ایمنی ایجاد کرده و مؤثر است؟ افرادی که یک بار مبتلا شده‌اند ایمنی کامل پیدا کرده‌اند؟ آیا تزریق واکسن عوارض کوتاه‌مدت یا بلندمدت مشخصی دارد؟ ابهاماتی از این دست در مجامع علمی دنیا بی‌پاسخ مانده و تنها موضوع روشن این است که همه مسئولان بهداشت و درمان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از تزریق واکسن اذعان دارند.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه آیا تولید واکسن صرفاً در اختیار دو برند انگلیسی و آمریکایی است، تصریح می‌کند: امروزه تعداد قابل‌توجهی از کشورهای دنیا از جمله روسیه، چین، استرالیا، آلمان و ... در حال تولید این واکسن هستند و چنین نیست که برگ برنده تنها در اختیار دو برند آمریکایی و انگلیسی باشد. 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سخنان رهبری را در مورد خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی حکیمانه و محکمه‌پسند می‌داند و ادامه می‌دهد: نکته حائز اهمیت در تأیید قطعی واکسن بازه زمانی ۸ - ۷ ساله است تا عوارض بلندمدت آن بدست آید و در کوتاه‌مدت اطمینان به بی‌عارضه بودن را نمی‌توان بدست آورد.

وی می‌گوید: در حالی که وزیر دفاع آمریکا به صراحت اعلام می‌کند: «ایرانی خوب ایرانی مرده است» از طرفی وقتی آمریکا با تحریم‌های به اصطلاح خودش فلج‌کننده، اجازه انتقال واکسن آنفلوانزایی را که حتی اعتباراتش واریز شده نمی‌دهد، چگونه می‌توان انتظار داشت برای افراد سالم ایران واکسن اختصاص بدهد؟

میرمحمدی‌میبدی می‌افزاید: دروغ بزرگی که رسانه‌ها نیز بر آن دامن می‌زنند؛ ادعای برخی کشورها نسبت به خرید و تزریق واکسن آمریکایی و ‌انگلیسی است که در واقع چنین اتفاقی رخ نداده بلکه واکسن را پیش‌خرید کرده و در اختیار مردمشان قرار نداده‌اند و روشن است قصد دارند از این موضوع، استفاده سیاسی کنند. میرمحمدی به موضوع خون‌های آلوده اشاره می‌کند و می‌گوید: پرونده فروش خون‌های آلوده توسط فرانسه و مبتلا شدن بیماران هموفیلی کشورمان به ایدز، همچنان از سوی مقام‌های فرانسه بدون پاسخ و باز مانده، این در حالی است که برخی افراد در جایگاه مسئولیتی با تأکید بر اینکه «موضوع را سیاسی نکنید» از دولت درخواست خرید واکسن دارند که اگر این مسئله خیانت نباشد، بدون شک ناآگاهانه و برگرفته از تفکری جاهلانه است، چه‌بسا در خرید واکسن از کشورهای مورد اعتماد نیز باید راستی‌آزمایی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.