۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 736117

اوضاع تماشایی آمریکا

دکتر علیرضا رضاخواه / کارشناس مسائل آمریکا و اروپا

اوضاع آمریکا این روزها تماشایی است. کمتر کسی در میان تحلیلگران و اندیشمندان سیاسی- اجتماعی چنین وانفسایی را برای نظام سیاسی این کشور پیش‌بینی می‌کرد. رئیس جمهور حاضر در قدرت رسماً دست به یک کودتای نا موفق زده و در اقدامی بی سابقه حمله به ساختمان کنگره را تهییج کرده است. کنگره تنها یک هفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری ، در تلاش برای ساقط کردن دولت است. شهر واشنگتن در آستانه برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید (بزرگ‌ترین جشن دموکراسی آمریکایی‌ها) تبدیل به یک پادگان نظامی شده است. تمام نمادها و مؤلفه‌های دموکراسی آمریکایی در حال فروپاشی است. بی‌جهت نیست که ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا از پایان عصر آمریکا سخن می‌گوید.

روز گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای از مایک پنس معاون رئیس جمهور خواست با فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ از قدرت به دلیل نقشش در شورش‌های هفته گذشته در کنگره موافقت کند. این در حالی است که معاون ترامپ پیش از این جلسه، در نامه‌ای هشدار داده بود این اقدام پیامدهای وحشتناکی دارد. همزمان نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان روند استیضاح دونالد ترامپ را در کنگره آغاز و ۹ دموکرات را به عنوان مسئولان روند استیضاح معرفی کرد.

دموکرات ها دو سناریو را همزمان برای مقابله با دونالد ترامپ در دستور کار قرار داده‌اند. سناریو اول فشار بر روی مایک پنس برای برکناری و جایگزینی ترامپ است. هدف اصلی این سناریو علاوه بر بی آبرویی ترامپ، ایجاد شکاف در میان حزب جمهوری خواه است. از همین رو است که مایک پنس و اکثریت حزب جمهوری خواه با این پیشنهاد مخالفت کرده اند و احتمال تحقق آن نیز بسیار اندک است.

اما سناریو دوم استیضاح است که قرار است مجلس نمایندگان آن را آغاز کند. هدف اصلی این سناریو پایان بخشیدن به حیات سیاسی دونالد ترامپ است. نانسی پلوسی در نامه ای که برای استیضاح رئیس جمهوری به فراکسیون دموکرات کنگره نوشته به بند سوم متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا اشاره کرده و بر مبنای این بند خواهان آغاز روند استیضاح شده است. بر اساس این بند اگر یکی از مقامات اجرایی، قضایی و یا اعضای کنگره آمریکا چه در سطح ایالتی و چه در سطح فدرال که برای حمایت و حفاظت از قانون اساسی سوگند یاد کرده، بر علیه این کشور شورش کند، مادام العمر از حضور در مسندهای دولتی منع خواهد شد.

در صورتی که استیضاح ترامپ رأی بیاورد، او تنها رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که دو بار و از دو مجلس متفاوت استیضاح شده است. پس از تصویب استیضاح در مجلس نمایندگان نوبت به محکمه سنا خواهد رسید که ریاست آن را رئیس دیوان عالی آمریکا برعهده خواهد گرفت. برکناری رئیس‌جمهوری به رأی دو سوم اعضای سنا نیاز دارد. موافقت برخی از سناتورهای جمهوری خواه با استیضاح ترامپ، احتمال موفقیت سناریو دوم دموکرات‌ها را افزایش داده است، اما آیا ترامپ برای مقابله با سناریوهای دموکرات‌ها ساکت خواهد نشست؟ این پرسشی است که پاسخ آن در روزهای آینده مشخص خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که آیا اوضاع آمریکا از این هم تماشایی‌تر می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.