مدیرکل راه آهن خراسان گفت: امسال، ۸۳۱ هزار تن حمل و نقل ریلی داشته ایم که از این مقدار صادرات ۲۵۶ هزار تن آن مربوط به ترکمنستان بوده است.

امسال راه آهن خراسان، ۸۳۱ هزار تن حمل و نقل ریلی داشته‌است

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی نصیری ورگ مدیرکل راه آهن خراسان گفت: امسال نزدیک به یک میلیارد تومان برای تونل ضدعفونی واگن‌های مرز ترکمنستان هزینه کرده‌ایم و این ضدعفونی را به طور رایگان برای واگن‌ها انجام می‌دهیم درحالی که طرف ترکمن مبالغی را به این منظور دریافت می‌کند.
او افزود: همچنین امسال، ۸۳۱ هزار تن حمل و نقل ریلی داشته‌ایم که ۴۷۵ هزار تن از این مقدار به ترکمنستان صورت گرفته و ۲۵۶ هزار تن نیز مربوط به صادرات به همین کشور بوده و بیشترین کالای صادراتی نیز سیمان اعلام شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان با بیان اینکه تخفیف جدیدی برای کرایه واگن‌های راه آهن به ما اعلام نشده است، ادامه داد: در بحث صادرات تا سال ۹۸، تامین واگن از سوی راه آهن انجام می‌شد، اما با توجه به تقاضای صادرکنندگان و نیز خصوصی کردن واگن‌ها در ترکمنستان، قسمتی از کار در این حوزه به بخش خصوصی واگذار شد و واگن‌ها امروز در مالکیت شرکت‌های خصوصی است. هم اکنون دو نوع واگن امکان ورود از ترکمنستان به ایران را دارد که یک نوع آن دولتی است و از زمان ورود به ایران باید روزانه ۳۱ فرانک بابت آن به کشور مقابل بپردازیم.
نصیری ورگ بیان کرد: بحث این است که تعداد واگن‌های دولتی بسیار کم است و بیشتر واگن‌ها خصوصی و از ۷۵۰۰ واگن صادراتی در مرز سرخس، فقط ۵۰۰ دستگاه، دولتی است. فعلا به دلیل مشکلات موجود، زمان بارگیری ماندگاری واگن و ‌ها زیاد است و این باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.
او تصریح کرد: راه آهن حاضر به همکاری درباره هر راهکاری است که به منظور بهبود مراوده دو کشور باشد. با وجود اینکه ۹۰ درصد گوگرد ترانزیتی ترکمنستان با واگن‌های ایرانی حمل می‌شود، اما همان‌طور که در ارتباط جاده‌ای دچار محدودیت هستیم، در ارتباط ریلی هم مشکل داریم.


منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.