حجت الاسلام والمسلمین مقری گفت: لازمه خطبه ای که توسط حضرت فاطمه زهرا(س) در مدینه بیان می شود، این است که فرد خطیب، تحلیل قوی از مسایل روز خود داشته و بر دین و قرآن و اوضاع جامعه و بسیاری از مطالب دیگر تسلط کامل داشته باشد.

برابری علمی حضرت فاطمه زهرا(س) با حضرت علی(ع)

قدس آنلاین – وحید اکرمی: حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل مقری درجلسه مذهبی که به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) برپا شده بود عنوان کرد: عبارت معروفی در مجالس و محافل مذهبی تحت این مطلب عنوان می شود که حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) "هم کُف" و برابر باهم بوده اند.  حتی دربرخی از روایات آمده است که اگر امیرالمومنین(ع) نبود کسی نمی توانست با حضرت زهرا(س) ازدواج می کرد. چگونه می توانیم این موضوع را تحیلی و عنوان کنیم؟

وی افزود: حتی درروایت دیگری هم آمده است که اگر حضرت زهرا(س) در شرق عالم جان به جان آفرین تسلیم کنند و حضرت علی(ع) در غرب عالم باشند، باید خود را به ایشان برساند و مراسم تدفین را انجام دهد. یعنی غیر از حضرت حیدرکرار(ع) کسی نمی تواند حضرت فاطمه مرضیه(س) را کفن و دفن نماید.

وی اظهار کرد: این موضوع بنابه روایتی که از حضرت صادق(ع) نقل شده است، به این جهت است که حضرت زهرا(س)، صدیقه و حضرت علی(ع) صدیق است و شرایط همانند همان اصلی است که تنها امام معصوم می‌تواند امام معصوم دیگر را غسل داده و دفن کند. این ویژگی یکی از نشانه های برابری و کُفیت حضرت فاطمه(س) با امیرالمومنین علی(ع) است.

امام جمعه نیشابور در ادامه به یکی دیگر از نشانه های کفیت این دو شخصیت بزرگ تاریخ پرداخت و عنوان داشت: نکته دیگری که برای ماقابل مشاهده است، کُفیت حضرت زهرا(س) و حضرت علی ابن ابیطالب(ع) در موضوعات علمی است.

وی یادآور شد: سخنانی که از حضرت علی(ع) در کتاب گرانقدر نهج البلاغه گردآوری شده، پس از بیست و پنج سال خانه نشینی آن حضرت بوده است. درواقع امیرالمومنین(ع) پس از اینکه توسط مسلمانان به عنوان خلیفه انتخاب شدند فرصتی برای بیان سخنان خود پیدا کردند که این موضوع حدود بیست و پنج سال پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام اتفاق افتاد و در این شرایط بود که آن حضرت به ابراز جملات ایجاز گونه و عبرت آمیز خود پرداختند.

حجت الاسلام مقری اضافه کرد: اما حضرت فاطمه صدیقه(س) در ایام و روزهای پس از رحلت پدرگرامی خود خطبه ای را در مدینه و در مسجد پیامبر ایراد کرده اند که بنا به گفته علما و بزرگان تشیع، از نظر علمی و معارفی و چینش کلمات و ظرایف سخن در افق خطبه هایی است که امیرالمومنین(ع) سالها پس از آن ایراد کرده اند.

وی تصریح کرد: این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که حضرت فاطمه اطهر(س)، درآن ایام عزادار درگذشت پدر بزرگوار خود بوده اند و در شرایط معمول باید ایشان افسرده و ناراحت بوده و زنان دیگر به او دلداری می دادند اما این بانوی مکرمه چنان اراده و صلابتی دارند که  درآن شرایط سخت، اینگونه خطبه ای غراء ایراد می کنند.

این کارشناس مذهبی با ذکر این نکته که خطبه حضرت زهرا(س) را می توان به چند بخش تقسیم کرد که هربخش و ترتیب بیان آنها مفاهیم بسیاری را به همراه دارد، ابراز داشت: این خطبه ابتدا با حمدوثنای خداوند و مبحث توحید شروع می شود. توحید سخت ترین و پیچیده ترین مبحثی است که در علوم اسلامی عنوان می شود و برای بیان آن باید تسلط کافی به این موضوع داشت. بارها دیده شده است که علمای بزرگ پس از سالها تحصیل و تحقیق بازهم در این موضوع نمی توانند یکدیگر را قانع کنند. این موضوع بیانگر عظمت مباحث توحیدی است. اما حضرت زهرا(س) با تسلط ویژه ای که برموضوع دارند در این خصوص به راحتی سخنان خود را ایراد می فرمایند.

وی ادامه داد: دومین قسمت خطبه آن حضرت به رسالت پیامبران و فلسفه مبعوث شدن آنها اشاره می کنند. بحث سوم سخنرانی به جایگاه و عظمت و منزلت قرآن اختصاص دارد و در چهارمین قسمت به رسالت شخص پیامبرگرامی اسلام(ص) و سیره و منش و مدیریت ایشان می پردازند. به تبع این بحث و عزت و کرامت و تمدنی که پیامبر برای بشریت و بویژه مسلمانان ایجاد کردند حضرت فاطمه کبری(ص) گریزی به دوران قبل از اسلام می زنند. درواقع به مسلمانان اینگونه یادآوری می کنند که فراموش نکنید که قبل از بعثت پیامبر(ص)، دین و اخلاق و نحوه زندگی تان چگونه بوده است.

امام جمعه نیشابور مطرح کرد: حضرت زهرای مرضیه(س) پس از آن، از امیرالمومنین علی(ع) نام برده و به مسلمانان یادآوری می کنند که تصور کنید اگر علی(ع) نبود مشرکان مکه و کفار چه بلاهایی برسرتان می آوردند و چه مصیبت هایی ازجانب غیرمسلمانان برشما نازل می شد. از رشادت های حیدرکرار(ع) در بدر و خیبر و خندق و... فراموش نکنید و آگاه باشید که اسلام چگونه از خطری که از جانب دشمنان متوجه آن بوده، حفظ شده و به دست شما رسیده است.

وی تاکید کرد: در این خطبه، افقی که حضرت زهرای اطهر(س) از آن صحبت می کند بسیار جامع و فراگیر است. این جملات را تنها فردی می تواند بیان کند که تحلیل قوی از مسایل روز خود داشته و بر دین و قرآن و اوضاع جامعه و بسیاری از مطالب دیگر تسلط کامل داشته باشد و کار افراد معمول نیست. همین موضوع بیانگر عظمت و برابری علمی حضرت صدیقه کبری(س) با امیرالمومنین علی(ع) است.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.