استاد اقتصاد گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ به شدت تورمی است و درآمدهای آن اصلا قابل تحقق نیست قطعا اگر بودجه با همین شکل و شمایلی که درکمیسیون تلفیق تصویب شده در صحن هم تصویب شود قطعا نمی توان به اقتصاد کشور در سال آینده هم امیدوار بود.

پیامدهای تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن مجلس برای اقتصاد کشور چیست؟

بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص چگونگی تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: جالب است که قبل از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ مرکز پژوهش های مجلس و نمایندگان مجلس همگی به صورت دسته جمعی بودجه تقدیم شده از سوی دولت را در بوته نقد قرار دادند وجمیعا از نکات تورم زا بودن و حجم عظیم درآمدهای غیر قابل تحقق بودجه سخن گفتند.

وی دراین باره افزود: استفاده غیر معقول از صندوق ذخیره ارزی که توسط مقام معظم رهبری برگردانده شد امید ما را به این موضوع بیشتر کرد که دولت مجددا بودجه را بازنویسی کند این موضوع بیانگر آن بود که اصل بودجه با مشکلات متعددی رو به رو است از درآمد نفتی تا فروش اوراق مشارکت که بیش از ظرفیت اقتصادی و سررسید اوراق مشارکت در سال آینده که برعهده دولت بعدی می افتد از نکات منفی بودجه بود که به نظر نمی رسید با این همه نکات منفی کلیات بودجه تصویب شود.

عبدی درباره بودجه ۱۴۰۰ اینچنین توضیح داد: بودجه  سال ۱۴۰۰ به شدت تورمی است و درآمدهای آن اصلا قابل تحقق نیست قطعا اگر بودجه با همین شکل و شمایلی که درکمیسیون تلفیق تصویب شده در صحن هم تصویب شود قطعا نمی توان به اقتصاد کشور در سال آینده هم امیدوار بود.

بیژن عبدی اقتصاددان در پاسخ به اینکه مجلس تا چه اندازه به خسارت بار بودن بودجه واقف است گفت: برای بنده تصویب کلیات بودجه از سوی کمیسیون تلفیق بسیار عجیب بود چرا که اولین نقد و تحلیل ها از درون مجلس درز کرد. بنده معتقد هستم اعضای کمیسیون تلفیق اقلیتی به شدت هماهنگ با دولت هستند و احتمال زیاد دولت برای ورود این افراد به کمیسیون تلفیق با آنها هماهنگ بوده که اینگونه به تصویب کلیات بودجه ختم شد. آن زمانی که نمایندگان رئیس و نایب رئیس و سخنگوی مجلس برای کمیسیون ها انتخاب می شدند حتما باید به این موارد دقت بیشتری می شد که خروجی این موضوع تمام ثمرات را به باد می دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی پیامدهای تصویب بودجه بدون اصلاحات لازم را اینگونه عنوان کرد: نسبت به پیامدهای بودجه برای اقتصاد کشور بسیار نگران هستم چرا که با این بودجه دست دولت آینده به شدت بسته می شود چرا که این درآمدها قابل تحقق نیست بخصوص فروش نفت و ثانیا با تاکید صریح مقام معظم رهبری وبا توجه به برداشت عظیمی که از صندوق ذخایر ارزی شده که مجددا باید اصلاح شود اصلاح و درآمدهای غیر قابل تحقق اصلاح نشده انچه که در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاد با آنچه که تا کنون نقل می شد بسیار متفاوت است.

وی در پایان خاطر نشان شد: به هر حال دولت آقای روحانی در سال آینده بیش از چند ماه میهمان کشور نیست اما آثار سوء بودجه و مدیریتی که دولت فعلی از خود به جا می گذارد قطعا دولت بعدی با التهاب های اقتصادی متعددی مواجه می شود لذا آن زمان شاهد فرافکنی و شانتاژهای این دولت خواهیم بود که مدیریت اقتصادی ما مطلوب بود و دولت جدید قادر به اداره اقتصاد نیست در حالی که دولت جدید مجبور است تاوان سیاست های غلط دولت آقای روحانی را پس بدهد از این منظر تنظیم و اصلاحات اساسی برای نجات اقتصاد در سال آینده بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.