به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها و به منظور بررسی برخی از ابعاد زندگانی ایشان، با حجت‌الاسلام والمسلمین «سید جواد بهشتی»، کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و مشاور ستاد اقامه نماز کشور گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

خطبه فدکیه مبانی فکری یک انقلاب بزرگ است

حجت‌الاسلام بهشتی در تبیین چرایی عزاداری برای حضرت زهرا(س) و گرامیداشت دو دهه فاطمیه برای ایشان اظهار کرد: انسان برترین مخلوق خدا است و این جهان به تمامه برای انسان آفریده شده و حیف است که این انسان به بیراهه برود، بدین منظور خدا کتب آسمانی و انبیاء را نازل و ارسال کرده است که این انبیاء گاه خود و اصحابشان در راه هدایت انسان‌ها شهید می‌شدند.
کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» ادامه داد: تا نوبت رسید به آخرین نبی الهی که ایشان هم رحلت‌شان نزدیک شد و از آسمان وحی آمد که جانشینان خود را معرفی کن وگرنه رسالت‌ را به پایان نرسانده‌ای از این رو، رسول خاتم(ص) در غدیر خم 12 نور معصوم(ع) را به عنوان جانشینان خود معرفی کردند .

پیامبر(ص) بیشترین عزاداری را برای مصائب اهل بیت(ع) کرده‌اند
وی تصریح کرد: مرحوم شیخ صدوق نقل می کند، روزی امام حسن(ع) بر پیامبر(ص) وارد شد و پس از آن حضرت(ع)، امام حسین(ع) وارد شد، رسول خدا(ص) آنها را در آغوش گرفتند و گریستند، سپس حضرت زهرا(س) وارد شد، حضرت رسول(ص) ایشان را نیز نزد خود نشاندند و باز هم مغموم شدند، سپس امیرمومنان علی(ع) وارد شدند و پیامبر(ص) آن حضرت(ع) را نیز با همان حال مغموم نزد خود نشاندند، از حضرت(ص) پرسیدند: آیا اینها شما را شاد نمی کنند؟ پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند: محبوب‌ترین خلق خدا در زمین برای من این چهار نفر هستند، گریه من برای مظلومیت آنها است، برترین مخلوقات خدا را به فجیع‌ترین شکل از بین می‌برند.
حجت‌الاسلام بهشتی در ادامه تاکید کرد: از این رو، در عزای آنها و به دلیل مصائبی که بر آنها به عنوان حجت‌های الهی وارد شده، عزاداری می‌کنیم، مصائبی که ابتدا بر حضرت زهرا(س) وارد شد و بعد در حق امیرالمومنین(ع) روا داشتند تا نهایتاً به امام عسکری(ع) منتهی شد. باید توجه داشت پیامبر(ص) بیشترین عزاداری را برای مصائب اهل بیت(ع) داشته‌اند از این رو، اینکه ما مجلس عزاداری گرفته و مداح و سخنران و شاعر می‌آوریم در واقع به سنت نبوی عمل می‌کنیم.

ائمه(ع) در مسائل انسانی الگوی ما هستند
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا این ایام و ویژگی‌هایش می‌تواند به جامعه در الگوگیری از سبک زندگی فاطمی(س) کمک کند؟»، گفت: شاید دو دهه قبل در رسانه‌ها فراوان این مطلب مطرح می‌شد که آیا انسان‌های 14 قرن پیش می‌توانند الگوی امروز ما باشند این را همان وسواسان خنّاس بر زبان‌ها انداختند در حالی که باید توجه داشت الگوگیری ما از ائمه و اهل بیت(ع) در مسائل انسانی است که فرازمانی و فرازمینی هستند، چنان که قرآن از حضرت ابراهیم خلیل(ع) به الگوی انسانی یاد می‌کند، چون آن حضرت(ع) به ویژگی‌هایی آراسته بود که الگوگیری از آنها در هر عصری به کار انسان می‌آید و راهگشا است.

سبک زندگی فاطمی(س) برای همه روزگاران الگو است
مشاور ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: صفات انسانی همچون صداقت، پاکی، ابتکار، ایستادگی و مقاومت مسائلی است که سوار بر زمان و زمین هستند، برای مثال حضرت یوسف(ع) در جوانی در کاخ شاه با پیشنهاد گناه مواجه شد اما تقوا پیش گرفت و عزیز شد و ما امروز در پاکی از ایشان الگو می‌گیریم.
حجت‌الاسلام بهشتی در ادامه ابراز کرد: امروز بهترین الگوی ما در زندگی امام مهدی(عج) به عنوان امام زمان هستند اما مهم آنکه ایشان به انسان‌های آخرالزمان پیام داده‌اند که الگوی‌شان حضرت زهرا(س) است. بنابراین، سبک زندگی فاطمی(س) برای همه روزگاران الگو است چراکه ایشان با عقیده و برای هدف و آرمان زندگی کرده است و به زندگی ساده تن داد اما بر عقاید خویش استوار ماند.
وی تصریح کرد: سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) در نقش‌های دختری، همسری، مادری، همسایه‌داری، بندگی، حضور در مسائل سیاسی اجتماعی واژه به واژه حرف برای گفتن دارد و الگوبخش است؛ ایشان اگرچه به ظاهر عمری کوتاه (18 یا 20 و اندی ساله) داشته‌اند اما در همین دوران کوتاه با عقیده و تلاش صحیح در تاریخ اثرگذار شده‌اند، چون زندگی چیزی نیست جز داشتن عقیده درست و کوشش در راه آن عقیده. ضرورت دارد مجاهدت‌های فاطمی در ایام فاطمیه تبیین شود.
وی تاکید کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی در یک ماه رمضانی شرح خطبه فدکیه را با بهترین شکل بیان و تاکید کرد، فدک بهانه بود برای هدفی والا.

حجت الاسلام بهشتی افزود: محتوای این خطبه مبانی فکری یک انقلاب بزرگ است. نزدیک به 50 آیه قرآن در آن جاسازی شده، خطبه با توحید و خداشناسی آغاز می‌شود و با نبوت و فلسفه رسالت ادامه می‌یابد و بعد هدایتگری قرآن و امامت را تبیین می‌کند. از این رو، فدک وسیله‌ای بود برای بیان این معارف چون حضرت زهرا(س) متوجه شدند انقلاب نبوی(ص) در حال رفتن به بیراهه است. ائمه بعد از ایشان نیز در پی همان مبانی، رهنمودهایی داشته‌اند که برای ما به یادگار مانده است.

وی ابراز کرد: مسلمانان نباید از این مبانی فاصله بگیرند، این فاصله یعنی به بیراهه رفتن نظیر آنچه بنی‌امیه، بنی‌عباس و... انجام دادند به طوری که حتی یک مسئله دینی را نمی‌توانستند بیان کنند.

شباهت‌های امام رضا(ع) به مادر سادات(س)
این کارشناس مذهبی درباره شباهت‌های سیره فاطمی با سبک زندگی رضوی بیان کرد: احتجاجات و مناظرات حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) را وقتی مرور می‌کنیم بین آنها شباهت و نقاط مشترک بسیار می‌یابیم. تکیه هر دو بر توحید، نبوت و قرآن است. این شباهت‌ها در دفاع از ولایت علی‌بن ابیطالب(ع) بسیار مشهود است و تعابیر مشترکی دارد که نشان می‌دهد از یک سرچشمه هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در بُعد عملی نیز امام رضا(ع) در مهربانی و رافت، پاکی، ساده زیستی و... از مادر درس گرفته و به ایشان شباهت دارند، همانطور که حضرت زهرا(س) در قنوت نماز شب همسایگان را مقدم دانسته و آنها را دعا می‌کردند، امام رضا(ع) برای کارگران غذا برده و با آنها همسفره می‌شدند. اساساً امام رضا(ع) مهربانی و رافت نسبت به دیگران را از مادر به ارث برده بودند، چنان که چندین نوبت دارایی‌شان را بین فقرا تقسیم کردند. هر دوی آن حضرات(ع) به آرمان و چشم‌انداز آخرت نگاه داشتند و این دنیا را مقدمه آن دنیا می‌دانستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.