۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
کد خبر: 736359

در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

آخرین نرخ سکه، طلا و ارز در بازار

در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 27 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 500 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 400 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 100 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 750 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 270 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و 27 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 385 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 450 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی و احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران طی روزهای اخیر کاهشی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 500 تومان و درهم امارات 6 هزار و 400 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 400 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 800 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 250 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 650 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

سه عامل کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی:

* در این مورد چند عامل تاثیرگذار بوده که یکی از آنها کاهش انتظارات تورمی ناشی از افت پیامدهای سیاسی است. به عنوان نمونه نزدیک انتخابات آمریکا شاهد بودیم که نرخ دلار به 32 هزار تومان افزایش یافت اما با کاهش ریسک‌های سیاسی، دوباره نرخ کاهش یافت و به 23 هزار تومان رسید. البته در این میان تقریبا 2 یا 3 هزار تومان دیگر شاهد نوسان بودیم که آن نیز مربوط به سیاست‌های خود بانک مرکزی بود اما حالا شاهد بازگشت دلار به کانال 23 هزار تومان هستیم که بیشتر ناشی از فروکش کردن انتظارات تورمی و ریسک‌های سیاسی است.

* عامل دوم رایزنی برای آزادسازی منابع بلوکه شده در کشورهایی مانند کره جنوبی، عراق و چین است که هر چقدر سریعتر این اقدام صورت بگیرد حداقل در کوتاه‌مدت تاثیرات بالایی خواهد داشت.

* عامل سوم را افزایش انتظارات برای صادرات نفتی است. به نظر می‌رسد با پیروزی بایدن، فشارهای تورمی وضع شده زمان ترامپ کاهش یابد و صادرات نفتی ما احتمالا به یک میلیون بشکه در روز برسد که می‌تواند تاثیر ماندگاری در کاهش نرخ دلار داشته باشد. البته باید در نظر داشت که این سه عامل مربوط به کوتاه‌مدت هستند و در بلندمدت ما باید به دنبال کاهش شکاف تورمی داخل و خارج یا افزایش صادرات غیرنفتی باشیم تا دوباره نرخ دلار افزایش نیابد.

* نباید انتظارات بدون منطق از نرخ دلار داشته باشیم. باید توجه داشت که طبق پیش‌بینی احتمالا نرخ تورم داخلی و خارجی در سال آینده 25 درصد باشد یعنی احتمال افزایش این میزان به نرخ ارز وجود دارد پس باید به دنبال کاهش نرخ تورم و افزایش صادرات غیرنفتی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.