سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای تصریح کرد: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» با تولید سوخت پیشرفته(سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملا متفاوت است.

سازمان انرژی اتمی ایران به بیانیه سه کشور اروپایی پاسخ داد

قدس آنلاین: سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی اظهارکرد: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده ۴ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که مجلس شورای اسلامی سازمان انرژی اتمی را نسبت به آنها موظف کرده است و موضوع تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است.

این بیانیه می‌افزود: این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده ۴ قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه نکرده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد

سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) همانطور که در گزارش اخیر آژانس آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است.

این بیانیه خاطرنشان کرد: ضمنا یادآوری می‌کند که در اوایل دهه ۸۰ طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیت انجام شده بود.

سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: توضیح اینکه در فرایند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می‌شود.

این بیانیه اظهار امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزییات غیرضرور در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء‌تفاهم جلوگیری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.