ساری- قطعی‌های مکرر برق و آن‌هم بدون برنامه افزون بر یک هفته است که نظم تولید و اشتغال را در استان مازندران بر هم زده است و صدای تمامی تولیدکنندگان و صنعتگران را درآورده است.

قطعی برق صنعت مازندران را به خاموشی فرو بود

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: تولیدکنندگان و صنعتگران استان مازندران که هنوز از شوک بیماری کرونا و هم‌چنین افزایش چند برابری قیمت دلار و کمبود مواد اولیه درنیامدند حالا با قطعی مکرر برق روبرو شده و چرخ تولید و صنعت آن‌ها از حرکت ایستاده است.

بنا بر تصمیم دولت از آنجاکه اولویت مصرف گاز با مصرف بخش خانگی است لذا در طی یک هفته اخیر با قطع گاز نیروگاه‌ها هم فرصت تولید برق را ازدست‌داده و حالا حیات صنعت را بر هم ریخته است.

پای صحبت تولیدکنندگان
قطع مکرر برق بنا بر گفته صنعتگران مازندرانی افزون بر ۳۰ درصد تولید را کاهش داده است و لذا بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که این قطعی‌های بی‌برنامه موجب خسارت زدن به دستگاه‌های صنعتی شده است.

صنعتگران بابیان اینکه حداقل باید دولت طبق جدول برنامه‌ریزی‌شده نسبت به قطع برق اقدام کند می‌افزایند: قطع مکرر برق و گاز مغایر ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار  است و لذا طبق این قانون شرکت‌های خدمات دهنده نه‌تنها موظف‌اند هرگونه قطعی گاز و برق را از قبل به آن‌ها اطلاع دهند ، بلکه باید نسبت به جبران خسارت‌های وارده هم اقدام کنند.

فلج شدن صنایع

در همین حال رئیس خانه صنعت معدن و تجارت مازندران  با انتقاد از قطع بی‌برنامه برق و گاز گفت: یکی از مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی که گریبان گیر صنعت مازندران شده است، مسئله قطعی گاز و برق است و این مسئله ماحصل ناکارآمدی بخش‌های مختلفی از سیستم است که درنهایت به مصرف‌کننده نهایی اعم از منازل و صنعت منتهی می‌شود که در اینجا نیز، کمبودها با فشار به بخش صنعت جبران می‌شود.

سید مجتبی رضوی در نوشته مکتوبی که برای رسانه‌ها ارسال کرد، بابیان اینکه مصرف برق در صنایع یک کشور بیانگر پویایی و فعال بودن این بخش مؤثر اقتصاد است، افزود: در تابستان‌ها طبق یک برنامه سیستماتیک سعی بر این دارند تا صنایع برق کمتری مصرف کنند و درزمانی که صنایع باید فعالیت داشته باشند می‌گویند کار نکنید و یا تمهید دیگری بیندیشید که این تمهیدات به لحاظ سرمایه‌ای برای صنعتگران گران و گزاف تمام می‌شود.

وی با عنوان اینکه این امر تنها مختص تابستان و قطعی برق نبوده، به فصل زمستان و قطعی گاز اشاره کرد و گفت : با کوچک‌ترین سرما گاز صنایع را قطع می‌کنند و این در حالی است که برای برخی از صنایع مصرف گاز حیاتی است و گاه حتی به‌عنوان مواد اولیه برای برخی صنایع محسوب می‌شود و قطعی گاز در این شرایط، فشار مضاعفی را به آن‌ها وارد می‌کند.

قانون چه می گوید؟

رضوی با اشاره به ماده ۲۵ قانون سهولت فضای کسب‌وکار مبنی بر اینکه اگر سازمان خدمات رسان نتواند تحت هر عنوانی خدمات خود را به بخش صنعت و معدن ارائه دهد و صنعتی دچار خسارت شود، پس از تأیید خسارت از سوی سازمان صمت، آن سازمان باید به صنعت مذکور خسارت دهد، گفت : قطعی گاز در این روزها تحت هیچ شرایط فورس‌ماژوری (ضروری) نبوده است و از این‌رو، این قدرت را به ما می‌دهد تا از طریق مبادی قانونی به دنبال پیگیری خسارت وارده به صنایع استان باشیم.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با بیان اینکه در این استان صنایع به زحمت سر پا ایستاده است، تمکین به ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار را به‌عنوان یک مطالبه عمومی بخش صنعت عنوان کرد و پیگیری نمایندگان در رابطه با این مساله را ضروری دانست و بر حل مساله از طریق مبادی قانونی تأکید کرد.

تدوین برنامه ریزی خاموشی
مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران هم تصمیم به خاموشی برق را خارج از اراده استانی اعلام کرد و گفت : در داخل استان ما در تولید برق به میزان نیاز مشترکان خانگی و صنعتی مشکلی نداریم و افت فشار گاز در برخی نیروگاه های کشور باعث کمبود تولید و خاموشی برق واحدهای تولیدی و صنعتی شده است.

فرامرز سپری افزود : قطعی های برق در روزهای اخیر به صورت لحظه ای از طریق مرکز کنترل شبکه توزیع برق کشور انجام شد و قابل پیش بینی در داخل استان نبود . ما در داخل استان نمی توانیم برنامه زمانبندی را برای واحدهای تولیدی و صنعتی در ارتباط با خاموشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که خاموشی نامنظم تا پایان دی ماه جاری ادامه داشته باشد و پس از آن برنامه زمان بندی برای خاموشی تدوین می شود و در اختیار واحدهای صنعتی قرار می گیرد تا آنها بتوانند تجهیزات خود را پیش از خاموشی از مدار خارج کنند و دچار فرسایش ماشین الات نشوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.