شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت امارات تصمیمات رئیس دولت مستعفی یمن را خروج از توافق ریاض و کودتا علیه خود دانستند.

شبه‌نظامیان همسو با امارات، تصمیمات «هادی» را کودتا علیه توافق ریاض خواندند

به گزارش قدس آنلاین، گروه نظامی مورد حمایت امارات در یمن موسوم به «شورای انتقالی جنوب» اقدامات نیروهای وابسته به منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور را محکوم کرد.

این گروه یکشنبه‌شب در بیانیه‌ای «شدیداً» به تصمیمات عبدربه منصور هادی در روز جمعه واکنش نشان داد و آنچه را که «تلاش‌های مکرر با اهداف اخلال در اتمام اجرای توافق ریاض و تشویش در صحنه سیاسی و به شکست کشاندن کار دولت ائتلافی» خوانده شده، به شدت محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده است: «تصمیم‌های یکجانبه گرایانه خروج آشکار [از متن توافق] و کودتای خطرناک علیه مفاد توافق ریاض و فرآیند توافق و مشارکت بین طرف‌های این توافق است».

شورای انتقالی جنوب یمن تأکید کرد که نمی‌تواند با این گونه تصمیم‌ها کنار بیاید و تعامل داشته باشد. این شورا همچنین تهدید کرد که در صورت عدم حل این تصمیمات که «بدون توافق قبلی» گرفته شده، اقدامات لازم برای مقابله با آن‌ها را اتخاذ خواهد کرد.

منصور هادی جمعه هفته گذشته سلسله دستوراتی صادر و طی آن، افرادی را برای مناصبی مانند رئیس مجلس شورا و معاون کل رئیس جمهور منصوب کرد.

منصور هادی ۲۸ آذرماه طی حکمی، تشکیل کابینه ۲۴ نفری به طور مساوی بین یمنی‌های شمال و یمنی‌های جنوب (شورای انتقالی) را بعد از یک سال کشمکش و درگیری صادر کرده بود. تشکیل دولت ائتلافی به ریاست جمهوری منصور هادی بعد از یک سال از امضای توافق ریاض با حضور رهبران سعودی و اماراتی، از جمله موارد توافق مذکور است که با فشارهای امارات تشکیل می‌شود.

کابینه جدید که اعضای آن به صورت مساوی بین دولت سابق منصور هادی (مورد حمایت عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب تشکیل شده بود، دهم دی ماه به محض ورود به فرودگاه بین‌المللی عدن (شهری ساحلی در جنوب غربی یمن) هدف حمله قرار گرفت.

این حمله ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و به رغم متهم کردن انصارالله یمن به دست داشتن در این حمله از سوی امارات، دولت منصور هادی و عربستان سعودی، تحلیلگران و حتی منابع نزدیک به منصور هادی، نقش امارات در این حمله با هدف کارشکنی در اجرای توافق ریاض را منتفی نمی‌دانند.

 انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.