معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: قرار گرفتن این استان در مسیر ترانزیتی بهترین فرصت را برای گردش اقتصادی و درآمدزایی حاصل از حمل و نقل به وجود آورده است که باید از آن بهره جست.

خراسان رضوی بهترین فرصت درآمدزایی را از محل ترانزیت دارد

به گزارش قدس آنلاین، سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: ۹ درصد از درآمد ناخالص ملی در کشورهای توسعه یافته مربوط به بخش حمل و نقل است و اگر استانی یا کشوری مانند خراسان رضوی در مسیر ترانزیت قرار گیرد درآمدزایی و ارزش افزوده زیادی برایش به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: باری که از کشورهای اقیانوسیه به سمت اقیانوس هند و بندر چابهار حمل می‌شود و نقصدش بندر امیرآباد در شمال ایران است تا به کشورهای آسیای میانه و قفقاز برسد ناگزیر به عبور از ایران و ترانزیت کالا از این محل است و صاحب کالا به کشوری که در این مسیر ترانزیتی قرار می‌گیرد هزینه‌ای را پرداخت می‌کند که به نوعی درآمدزایی برای آن کشور به شمار می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اشتغال‌زایی بالای حاصل از ساخت مسکن و ایجاد زیرساختهای حمل و نقل گفت: در زمان اجرای یک طرح عمرانی اعم از ساخت مسکن یا مسیرهای ارتباطی جاده‌ای و ریلی، با در نظر گرفتن صنایع بالادستی و پایین دستی، برای بسیاری از واحدهای تولیدی در حوزه مصالح ساختمانی و خدمات زیربنایی، زمینه تولید و اشتغال فراهم می‌ شود.

میرجعفریان افزود: از سوی دیگر هنگام اجرای طرح عمرانی نیروی انسانی زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کار مشغول می‌شوند و از این حیث اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌ شود.

او ادامه داد: اگر برخی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی استان تعطیل یا نیمه تعطیل بوده یا با کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند، یکی از مهمترین دلایل آن نداشتن بازار برای فروش محصولات آنهاست لذا توسعه حمل و نقل بین المللی و بهره گیری مطلوبتر از آن زمینه تولید با ظرفیت کامل واحدها را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید بسترهای لازم به نحوی فراهم شود تا هزینه جابه‌جایی کالا کاهش و قدرت رقابت واحدهای تولیدی افزایش یابد لذا بخش حمل و نقل به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش کلیدی در اشتغال‌زایی و ارتقای توان بخش تولید دارد.

وجود ۵۳۹ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و ۳۰۲ کیلومتر با افغانستان و ارتباط و اتصال با بازار ۱۰۰ میلیون نفری آسیای میانه موجب شده است استان خراسان رضوی نقش محوری در حمل و نقل و ترانزیت کشور داشته باشد.

از سوی دیگر این استان یکی از کوتاه ترین و سهل ترین مسیرهای دسترسی کشورهای مزبور به کریدورهای ترانزیتی و آب های آزاد است و چهار پایانه مرزی دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران مبادی اتصال خراسان رضوی با این کشورهاست.

هم اکنون در زمینه حمل و نقل بین المللی ۱۳۲ شرکت حمل و نقل و چهار پایانه مرزی و در حوزه حمل و نقل داخلی کالا ۲۵۹ شرکت و یک پایانه بار در خراسان رضوی فعال است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: طرحهای عمرانی در بخشهای مختلف خراسان رضوی ظرفیت بزرگی است که هم در زمان اجرا و هم در زمان تکمیل تاثیر زیادی بر فعالیتهای تولیدی و اقتصادی دارد و منجر به درآمد و اشتغال‌زایی می‌شود.

میرجعفریان افزود: در کمتر از ۲ ماه با برگزاری نشستهای فشرده با شهرستانها، مساله تامین زمین برای اجرای "طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" در دستور کار قرار گرفت و طی برگزاری چندین نشست فوق العاده با دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدامات برای تامین زمین مورد نظر انجام شد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای ماده ۶ آیین نامه مرتبط با تامین زمین برای ساخت مسکن در بافتهای فرسوده یا در اراضی تحت تملک دستگاه‌های دولتی نیز به فرمانداران و دستگاه‌های ذیربط اعلام شد که اگر زمین مورد نظر مطابق با ضوابط شهرسازی در اختیار دارند آن را به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص دهند.

او با اشاره به اختصاص واحدهای باقیمانده از طرح مسکن مهر به طرح اقدام ملی مسکن اضافه کرد: طبق شیوه‌نامه ابلاغی در خصوص تعیین تکلیف واحدهای باقیمانده از طرح مسکن مهر، اگر پیشرفت فیزیکی آنها در حد لازم بوده و مشکل حقوقی نداشته باشند امکان تعمیم آنها به طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.

براساس آخرین آمار، ۲ هزار و ۳۸۷ طرح عمرانی نیمه تمام استانی و ملی در خراسان رضوی وجود دارد.

همچنین از مجموع سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در خراسان رضوی تاکنون ۲ هزار و ۳۴۱ واحد به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن اختصاص یافته است تا ساخت آن تکمیل شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.