مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان از فرصت موجود برای استفاده از ظرفیت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات درختان باغات بهره ببرند.

کشاورزان از فرصت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات بهره ببرند

به گزارش قدس آنلاین، هاشم نقیبی افزود: با توجه به این که هنوز تا پایان فصل سرما زمان باقی است باغداران می‌توانند از این فرصت برای آبیاری باغات به منظور تشکیل یخ‌آب زمستانی و کنترل آفات و بیماری‌های باغی استفاده کنند.

وی ادامه داد: نظر به زمان باقی مانده از زمستان و احتمال بارش برف و وقوع سرما به طور قطع دمای مناسب برای استفاده از یخ‌آب در باغات وجود دارد.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باغداران توجه داشته باشند که آبیاری زمستانی را برای این منظور به صورت غرقابی انجام دهند تا در سرمای طول شب و یخبندان ناشی از آن جمعیت آفات و بیماریها کاهش یابد و در نتیجه موجب کاهش استفاده از سموم کشاورزی در باغات و در نهایت تولید محصول سالم‌تر و با کیفیت‌تر شود.

یخ آب زمستانه یکی از روش‌های فیزیکی برای کنترل آفات و بیماری‌هاست. بسیاری از آفات برای زمستان گذرانی به خاک و یا پوشش‌های گیاهی سطح خاک پناه می‌برند و در این زمان می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف فیزیکی و زراعی با آنها مبارزه کرد و یخ آب زمستانه یکی از روشهای بسیار مؤثر و کم هزینه برای کنترل این آفات است.

برای این کار معمولاً زمین را شخم زده و سپس آن را کرت بندی و در نهایت کرت‌ها را آبیاری می کنند که این کار علاوه بر دفن و از بین بردن بسیاری از آفات می‌تواند پناهگاه های زمستانی بسیاری از آفات مثل پسیل، زنجره (خصوصا زنجره مو)، سرخرطومی، مینوز و پروانه های برگ‌خوار را نیز از بین ببرد.

با غرقاب کردن خاک اطراف ریشه و پس از یخ زدن آب در بخش‌های بالای خاک، میزان هوای درون خاک به شدت کاهش یافته و بخشی از آفات و کرمهای خاکزی نیز بر اثر کمبود هوا از بین می‌روند همچنین بخشی از آفات که در بین باقیمانده‌های گیاهی زمستان را می‌گذرانند نیز ممکن است بر اثر ایجاد کریستالهای یخ و آسیب به جلد بدن آنها از بین بروند و مجموعه این اقدامات اگر در زمان مناسب و به درستی انجام شود می‌تواند نقش زیادی در کاهش آفات و بیماری‌ها داشته باشد.  

هم اکنون سطح باغات بارور و غیربارور خراسان رضوی با احتساب سطح زیرکشت محصول زعفران معادل ۳۶۲ هزار هکتار با تولید سالانه یک میلیون و ۸۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.