معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: اگر اقامت‌گاهی وجود نداشته باشد، تقریبا گردشگری هم نخواهیم داشت و حال که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی تثبیت شده، اثرات آن‌ تا چند سال آینده کاملا ملموس خواهد بود.

آثار توجه به اقامتگاه‌های بوم گردی در سال‌های آینده مشخص خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، یوسف بیدخوری  در خصوص سیاست‌های دولت فعلی در زمینه گردشگری اظهار کرد: در ابتدای کار دولت فعلی که بحث برجام و ارتباط با دنیا مطرح شد، در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی رخ داد و همین مساله فضا را برای ورود گردشگران خارجی در کشور فراهم‌تر کرد. این ارتباط بین‌المللی برای ورود افراد بیشتر به کشور در قالب گردشگر کمک کرد.

وی افزود: البته موضوع گردشگری متاثر از عواملی دیگری هم هست. به این معنا که ارتباطات بین‌المللی، تحریم‌ها و وقایعی از این دست، بیشتر و سریع‌تر روی گردشگری اثر می‌گذارد. در حال حاضر که دنیا و کشور ما درگیر پاندمی کروناست، باز هم شاهد بیشترین مشکلات و خسارات به این حوزه هستیم که حل تمام مشکلات آن از اراده دولت نیز خارج است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موضوعاتی که در حوزه گردشگری در این دولت به آن‌ پرداخته شد، بیشتر متوجه موضوعات نامتوازنی بود که در استان وجود داشت. به این معنا که تمرکز فعالیت‌های گردشگری در مراکز استان‌ها، مخصوصا در مشهد، زیادتر بود و شهرستان‌های زیادی در استان خراسان حضور حداقلی گردشگران را نیز نداشت و فضا برای آن‌ها فراهم نبوده است.

بیدخوری ادامه داد: با اینکه در اکثر مناطق استان خراسان منابع خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد، حضور گردشگران در این مناطق وضعیت خوبی نداشت اما در چند سال اخیر با توجه به پیگیری‌های انجام شده، در بحث‌های گردشگری روستایی، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و... اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری رخ داده است.

وی عنوان کرد: تا قبل از شیوع گسترده کرونا در کشور، استان خراسان رضوی حدود ۳۵ هزار فعال حوزه گردشگری داشت که شیوع بیماری و تعطیلی‌های مکرر اثرات و آسیب‌های فراوانی به این حوزه و به طبع اقتصاد شهر وارد کرده است. لازم به ذکر است که در کنار موضوع گردشگری و آسیب‌هایی که این روزها برای این حوزه اتفاق افتاد و کاملا قابل رصد است، مشکلاتی به وجود آمده و تمام بازارهای ما دچار مشکل است. شهر مشهد نیز به لحاظ پیشتاز بودن در صنعت گردشگری از لحاظ جنبه‌های اقتصادی بسیار آسیب دیده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: گردشگری صنایع و مراکز وابسته‌ای با خود همراه دارد که در مشهد این مراکز و صنایع به شدت تحت تاثیر حضور زائران بوده و اتفاقات اخیر باعث مشکلات فراوانی در این حوزه شده است. برای مثال در برخی از کشورهای دنیا مانند ترکیه که منابع خاصی از نظر منابع زیرزمینی و مواردی که بتواند اقتصاد این کشور را متحول کند، ندارد، به صورت متفاوتی روی گردشگری مانور می‌دهند اما آن‌ها هم به شکل جدی دچار مشکل شده‌اند و این مشکلات تاثیرات مستقیمی روی اقتصاد اقتصاد این کشور خواهد داشت.

بیدخوری یادآور شد: همانطور که گفته شد ۳۵ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۵۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم با حوزه گردشگری در کشور در ارتباط هستند که برخی از این موارد درآمدشان به صورت مستقیم به گردشگری مربوط می‌شود و در حال حاضر که گردشگری با مشکلاتی روبه‌رو است، برخی از مشاغل نیز دچار کسادی شده‌ است.

وی ادامه داد: علی‌رغم فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، شاید هنوز اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته اما در مدت حضور دولت فعلی تعداد زیادی واحدهای گردشگری راه‌اندازی شد و آژانس‌های زیادی مجوز گرفته‌اند اما اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌شود، در آینده تاثیر خود را خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که از زمان حضور دولت فعلی حدود ۱۰۶ اقامت‌گاه بوم‌گردی مجوز دریافت کرده که در دولت‌های قبل‌تر کمتر به این موضوع پرداخته می‌شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: اما می‌توان گفت که امروز در بیشتر شهرستان‌ها و مقصدهایی که به نوعی گردشگر می‌تواند در آن‌ حضور پیدا کند، مکان‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که گردشگران بتوانند در آن اقامت کرده و حداقل یک شب را در مکان مورد نظر سپری کنند. با این کار زمان ماندگاری و حضور گردشگران در شهرستان‌ها نیز حتما افزایش پیدا خواهد کرد.

بیدخوری خاطرنشان کرد: در همین راستا از بین ۷ میلیون گردشگر حدود ۳.۵ میلیون نفر از آن‌ها به خراسان سفر می‌کردند و از شهرستان‌هایی چون خواف، نشتیفان، تربت‌حیدریه، گناباد، بجستان و ... دیدن کرده‌اند و در اقامت‌گاه‌های این مناطق حضور پیدا کرده بودند. باید گفت که اگر گردشگری واقعی رخ دهد و افراد بیشتری به اینگونه مناطق سفر کنند و تجارب سفرهای خود را به یک‌دیگر منتقل کنند، گردشگری در این مناطق جنبه عمومی‌تری پیدا خواهد کرد و این مناطق شناخته‌تر خواهند شد.

وی عنوان کرد: در نهایت نتایج این اقدامات تا چند سال آینده قابل رصد خواهد بود. در حال حاضر اعلام اثرات به صورت عدد و رقم نمی‌تواند خیلی اثرگذار باشد. در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی به اندازه تعدادی که تا امروز تاسیس شده‌اند، مجوز تاسیس داده شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.