ساخت جاده جدید و اصلی شهرستان درگز پس از ۱۴ سال گرفتار کمبود اعتبار شده است و اکنون بیم آن می‌رود که وعده‌های مکرر اتمام آن به فراموشی سپرده شود.

مهم‌ترین پروژه راهسازی شهرستان درگز در پرتگاه وعده‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تامین زیرساخت ایمن حمل و نقل از خدمات پایه کشورها برای توسعه مناطق است و این مهم برای شهرستان مرزی و کوهستانی درگز به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص به اولویت خدمات رسانی تبدیل شده است.

شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز از طریق ۲ مسیر کوهستانی درگز - قوچان و درگز - کلات با دیگر نقاط خراسان رضوی ارتباط جاده ای دارد و به خاطر قرار گرفتن بین مرز ترکمنستان از شمال و کوههای هزارمسجد و ارتفاعات پارک ملی تندوره در جنوب به نوعی در بن بست جغرافیایی قرار دارد و راه حل رهایی از این بن بست که راه را بر توسعه و خدمت رسانی به مردم مرزنشین این شهرستان ناهموار کرده ساخت راه ارتباطی مناسب است.

از ساخت پروژه درگز - کبکان - قوچان که سابقه احداث آن به پیش از انقلاب بازمی‌گردد بیش از یک دهه گذشته و سرنوشت آن به خاطر کمبود اعتبار در هاله‌ای از ابهام است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی  درباره این مهمترین پروژه به زمین مانده این شهرستان گفت: ساخت راه ارتباطی درگز به قوچان به طول حدود ۸۰ کیلومتر پس از ۱۴ سال به ادعای اداره کل راه و شهرسازی فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت داشته است که با روند کنونی تخصیص اعتبارات سالانه پس از ۱۴۰ سال به بهره برداری می رسد.

حسن رزمیان مهمترین دغدغه این شهرستان را راه ارتباطی مناسب عنوان کرد و افزود: راه اصلی ارتباط دهنده مرکز شهرستان به بزرگراه شریانی مشهد - قوچان، جاده سخت گذر و کوهستانی درگز - قوچان به طول ۱۵۰ کیلومتر است که با احداث جاده جدید درگز - کبکان - قوچان، فاصله دسترسی به شهر درگز ۷۰ کیلومتر کاهش می یابد و زمان سفر در این مسیر نیز ۹۰ دقیقه کمتر می شود.

وی ادامه داد: جاده اصلی درگز، همان مسیر درگز - کبکان - قوچان است اما چون پیش از انقلاب آمریکایی ها پایگاه نظامی برای رصد فعالیت های شوروی سابق در ارتفاعات کبکان ایجاد کرده بودند از تردد در این مسیر به خاطر مسائل امنیتی و حفاظتی جلوگیری نموده و ظلم مضاعف را به این شهرستان مرزی تحمیل کردند و در نهایت برنامه ساخت جاده از مسیر کوهستانی، دارای گردنه، طولانی و سخت گذر کنونی اجرا شد که علاوه بر بروز سوانح جاده ای متعدد هر از چندگاهی شاهد انسداد آن به خاطر شرایط ناپایدار جوی هستیم.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: با این حال ساخت جاده درگز - کبکان - قوچان به عنوان مهمترین طرح عمرانی شهرستان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی مجوز گرفت اما در عمل کاری در این زمینه انجام نشده است.

رزمیان افزود: بر اساس اعلام اداره راه و شهرسازی این طرح ۱۰ درصد پیشرفت داشته است که معتقدیم این میزان صحیح نیست و با توجه به میزان صرف هزینه در واقع پنج درصد پیشرفت داشته که آن هم در بخشی از مسیر بوده است.    

پیشتر نیز معاون ‌مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی میزان پیشرفت جاده در حال احداث درگز - کبکان - قوچان را حدود ۱۲ درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه سال ۹۰ بودجه مصوب گرفت و ساخت ۱۷ کیلومتر آن شامل ۱۲ کیلومتر جاده و سه دهنه تونل در مجموع به طول پنج کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) آغاز شد.

محمد پارسا افزود: مشکل اصلی این پروژه نبود اعتبار است و اکنون نیز به دلیل مطالبات معوق، پیمانکار تحرک لازم را ندارد.

امام جمعه درگز نیز گفت: اقدام مهم و زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی ماندگار برای مردم شهرستان، تکمیل جاده درگز به کبکان است.

حجت الاسلام محمدحسین ایروانی افزود: تاکنون بیش از ۱۰ طرح اقتصادی و کارخانه در این شهرستان پس از افتتاح به دلیل وجود جاده نامناسب تعطیل شده و سرمایه گذاران از ادامه فعالیت در این شهرستان صرفنظر کرده اند.

فرماندار درگز هم در این باره گفت: در حال حاضر به دلیل طلب پیمانکار که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است، اجرای پروژه جاده درگز - کبکان - قوچان متوقف شده است.

علی فراهی، طلب پیمانکار را قابل توجه عنوان کرد و افزود: اگر بخشی از معوقات مالی پیمانکار پرداخت شود، پروژه دوباره آغاز خواهد شد و از طرف دیگر از پیمانکار که مجموعه بزرگی است انتظار می رود پروژه را تعطیل نکند، مطالبات هر چند با تاخیر اما پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: سرنوشت این شهرستان مرزی و کوهستانی با راه‌های سخت گذر کنونی به این طرح مهم بستگی دارد و اتمام آن مایه دلخوشی ۷۵ هزار نفر جمعیت این شهرستان مرزی است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.