آیت الله رمضانی گفت: در پایان اجلاسی که در دانشگاه سوربون فرانسه برگزار شده بود، حضار اقرار کردند که مکتب اهل بیت(ع) مکتبی پاسخگوست.

مکتب اهل بیت مکتبی پاسخگوست / استفاده کاربردی امام رضا(ع) از "جدال احسن" باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

قدس آنلاین – وحید اکرمی: دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت در وبیناری که با همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی با موضوع ضرورت گفتگوی ادیان باتکیه بر مجموعه علمی حضرت رضا(ع) برگزار شد، عنوان کرد: گفتگوهای مسلمانان با دیگر ادیان و مکاتب تاریخچه ای به بلندای تاریخ اسلام دارد و از عصر خاتم النبین(ص) شروع شده اما در دوره های اخیر بسیار موثق و گسترده تر گردیده است. تاریخ ارزشمندی که در اختیار داریم به ما در شناخت ادیان و زیستن دین مدارانه کمک شایانی می کند.

آیت الله رضا رمضانی ادامه داد: در زمان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، گفتگوهای دینی و مباحث مفصلی رخ داده است. مانند گروه هایی که به محضر پیامبر آمده و پرسش های خود را مطرح کرده و پاسخ می گرفتند.

وی با بیان این نکته که باید گفتگو بین ادیان را فرصت بدانیم و نه تهدید، تصریح کرد:  برخی افراد گفتگوهای دینی را تهدید می دانند و می گویند چه نیازی است که این مباحث را دنبال کنیم. دین ما برحق است و اجازه نمی دهیم که ادیان دیگر در این زمینه ها نظر دهند. به همین دلیل مخالف گفتگو با سایر ادیان هستند. اما ما اعتقاد داریم که گفتگو بین ادیان امروزه یک فرصت هست و نه تهدید. ما می توانیم از این فرصت برای معرفی اسلام جامع و مکتب اهل بیت(ع) استفاده بهینه داشته باشیم و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

وی افزود: وقتی معتقدیم که دین اسلام دین جهانی و رحمت است قطعا آموزه های آن نیز آموزه های جهانی خواهد بود. امروزه دنیای بین الملل مشتاق است که از این آموزه های بین المللی به صورت جدی بهره مند شود.

وی در خصوص نگاه آیات و روایات اسلامی به موضوع گفتگو بین ادیان ابراز داشت: در آیات و روایت با یک قواعد طلایی مواجه هستیم. برخی از آیات قرآن خطاب به انسانها است و نه مومنان یا مسلمانان. مانند زمانی که در قرآن می خوانیم "وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً" . قاعده طلایی به قاعده ای گفته می شود که همه ادیان و ملل و نحل آن را پذیرفته اند. مثل آن حدیثی که حضرت علی می فرمایند، هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هرچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند.

وی اضافه کرد: اگر این حدیث به صورت رفتاری در جامعه بشری پیاده شود زندگی مسالمت آمیز به معنای دقیق کلمه در جهان برقرار خواهد شد. باید به یک سری اصول راهبردی و کاربردی در حیات مسالمت آمیز معتقد باشیم که این در اسلام هم کاملا مورد تایید است و نگاه این دین بین المللی است. دعاهایی مانند " اللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ"، "اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ" و امثال این دعاها گواه این قضیه است. پس مفاهیمی که در قرآن و در احادیث اهل بیت (ع) وجود دارد، یک ادبیات بین المللی و جهانی است و می توانیم از این فرصت استفاده کرده و اسلام را به دنیا معرفی کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت درادامه از حضور در اجلاسی که در دانشگاه سوربون فرانسه برگزار شده بود سخن گفت و اظهارکرد: در پایان این اجلاس، حضار اقرار کردند که مکتب اهل بیت مکتبی پاسخگوست. ما در این مکتب می توانیم پاسخگوی بسیاری از پرسشهایی باشیم که امروزه بسیاری از مکاتب و عقاید نتوانسته اند برای آن پاسخی مناسب ارائه دهند. پس این موضوع فرصت است و نه تهدید.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که گفتگوی های دینی یک فن و مهارت است. ممکن است برخی تسلط بر مباحث ادیان داشته باشند اما توانایی برقراری ارتباط و گفتگو با دیگر ادیان را نداشته باشند. این موضوع از مباحث جدی است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. اگر دانشگاه هایی بخواهند در این زمینه فعالیت کنند و متخصص تربیت کنند باید به افرادی که در زمینه ادیان تسلط پیدا کرده اند، موضوع مهارت گفتگو را نیز بیاموزند. تا اینها بتوانند در حوزه های بحثی خود از این مهارت استفاده کنند.

وی درپاسخ به پرسشی که در این زمینه وجود دارد که آیا مباحث گفتگوی ادیان باید در موضوعات مشترک باشد یا در مباحث افتراقی؟ بیان کرد: برخی معتقدند در امور افتراقی و اختلافی نیز می توانیم گفتگو داشته باشیم. به عنوان مثال در مسیحیت بحث ایمان و عقل ممکن است تعارض پیدا کند و آنها معتقدند در موضوعاتی که تعارض به وجود می آید باید از آموزه های دینی و ایمانی پیروی کنیم.

آیت الله رمضانی ادامه داد: در اسلام و خصوصا در مکتب اهل بیت ما معتقدیم که هیچ تعارضی بین ایمان و عقل وجود ندارد بلکه حیات مومنانه با حیات عاقلانه در مرحله ای باهم یکی خواهند شد. لذا برخی معتقدند باید بحث گفتگوهای بین ادیان را درامورافتراقی دنبال کنیم. آنچه صریح آیات وسیره ائمه اطهار(ع) است، بیانگر رخ داد هردو موضوع است.

وی متذکر شد: در مباحثی که امام رضا(ع) در گفتگوهای خود با متفکران دیگر ادیان و عقاید داشته اند به مباحث افتراقی نیز ورود داشته و به شیوه جدال احسن ورود می کنند. البته جدال احسنی که در آیه شریفه "وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ" به آن اشاره شده است. امام رضا(ع) از معتقدات خود این افراد و نحله های مختلف استفاده کرده و آنها را مجاب می نمایند. جدال احسن در مکتب امام رضا(ع) باید بیش از پیش مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید نخبگان و دانشمندان و مجتهدان در حوزه علمیه به صورت جدی از میدان گفتگوهای بین ادیان بهره مند شوند. این یک فرصت طلایی است که می توانند از آن استفاده کرده و معارف اهل بیت(ع) را درجهان انتشار دهند. مانند همان حدیثی که امام رضا(ع) فرمودند: اگر مردم زیبایی های سخن ما رابدانند، بی گمان ازما پیروی می کردند.

این کارشناس مسایل مذهبی عنوان کرد: امروزه گفتگو بین ادیان ابراهیمی، به عنوان تقابل محسوب نمی شود و از آن به تعامل و تفاهم صحبت می شود. چون رهبران ادیان ابراهیمی می توانند به بهترین شکل، زمینه های یک تعامل همزیستی مناسب را در بسیاری از مقوله ها از جمله امنیت و آرامش و عدالت  دردنیا بوجود آورند.

وی گفت: در دنیایی که تبعیض و فقر و ظلم و ناامنی در حال گسترش است رهبران دینی می توانند به عنوان کسانی که پرچمداران هدایت معنوی نسل جامعه مدنی هستند نقش برجسته خود را ایفا کنند.     

             

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.