یک ویروس شناس گفت: مردم در استخر ها هم همان پروتکل های معمول را در بیرون از آب رعایت کنند ولی فعلا استفاده از سونای بخار را فراموش کنند چون ریسک این کار خیلی بالا است.

شیرجه در کرونا/بازگشایی استخرها در مشهد به بازگشت بیماری دامن می زند

 این روزها در حالی بحث بازگشایی استخرها در شرایط آبی شهرها به لحاظ کرونایی مطرح است که این موضوع باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صرف هزینه زیاد برای ضدعفونی کردن فضای این اماکن همراه شود. اما آیا با رعایت این موارد هم می‌توان مانع انتقال کرونا شد؟

باید به وضعیت تهویه استخر ها رسیدگی شود

دکتر مهدی قلیان اول معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در توضیح وضعیت بازگشایی استخر ها در مشهد بیان کرد: با وجود وضعیت آبی شهر مشهد استخر ها بازگشایی شده اند و این به آن معنا نیست ماهیت ویروس تغییر کرده است این ویروس همچنان در تجمعات منتشر می شود و هر جا که فاصله گذاری اجتماعی صورت نگیرد ممکن است این ویروس بار دیگر خطر ساز شود.

وی ادامه داد: اگر می گوییم که مثلا استخر ها می توانند در مناطق آبی فعالیتشان را آغاز کنند این فعالیت ها همچنان باید با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام بگیرد که در کنار اینها باید در این محیط ها تهویه مطبوعی هم وجود داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگر تهویه درستی در محیط استخر ها صورت نگیرد مطمئنا ویروس در این محیط ها زنده است و ممکن است افرادی را که به این محیط رفت و آمد دارند را درگیر کند.

دکتر قلیان بیان کرد: متولیان اجرایی استخرها باید بر وضعیت تهویه استخر ها نظارت داشته باشند چون تهویه هوا در استخر ها باید ۶ بار صورت بگیرد.

وی گفت: دوستان ما در بهداشت محیط بر کارکرد استخرها نظارت دارند ولی با این همه همیشه نظارت عالی بر عهده مردم است که مردم می توانند شکایاتشان را طریق سامانه ۱۹۰ به گوش ما برسانند و ما هم در اسرع وقت به این مشکلات رسیدگی خواهیم کرد.

استخر ها مجاز به استفاده از کلر هستند

محمد باباخانی رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در توضیح وضعیت بازرسی ها و نظارت دوره ای از استخرها گفت: با توجه به اینکه استخر ها ماه هاست غیر فعال بوده اند به همین جهت یکسری مکاتبات و دستور العمل هایی را جهت بازدید و بررسی دستگاه های تهویه، تسویه و...استخر ها ابلاغ کرده ایم و ما از همکاران خواسته ایم که بررسی های لازم جهت عدم آلودگی آب تا قبل از بازگشایی استخر ها انجام شود و در این صورت است که استخرها اجازه بازگشایی دارند.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر بازدید و نظارت بر عملکرد استخر ها افزایش پیدا کرده است و حتی گاهی در این بازدید ها از حضور نماینده ای هم از سازمان ورزش و جوانان هم بهره مند می شویم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بازگشایی استخر ها در حال حاضر به صلاح هست یا خیر و اینکه آیا استخرها مجاز به استفاده از کلر در آب هستند گفت: بعد از ماه ها تعطیلی استخر ها در حال حاضر بهترین شرایط را برای بازگشایی دارند، ولی در صورتی که شرایط تغییر کند مطمئنا مجددا مانع ادامه فعالیتشان خواهیم شد. اما در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم که پاسخ من مثبت است و استخرها جهت گندزدایی مجاز به استفاده از کلر در آب هستند که البته استفاده از کلر در استخر ها استانداردهایی را دارد که قبلا به این محیط ها ابلاغ شده است.

استخر ها نباید بازگشایی می شد

اما سعید عامل ویروس شناس بازگشایی استخر ها در این زمان و با توجه به وضعیت رو به بهبود کرونا ویروس در مشهد را کار اشتباهی دانست و گفت: اجازه بدهید در ابتدای صحبت این سئوال را مطرح کنم که آیا واقعا بازگشایی استخرها درست بود؟ من می گویم نه به این خاطر اینکه در استخر ها ارتباطات زیاد است. حتی این که می گویند استخر ها با نصف ظرفیت فعالیت کنند هم حرف درستی نیست. مگر در استخرها در سونا می شود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد؟

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مشهد در حال حاضر به لحاظ کنترل شیوع بیماری کرونا در بهترین شرایط قرار دارد بازگشایی استخر ها می تواند شرایط را به روزهای اول شیوع بیماری برگرداند.

سعید عامل در پاسخ به این سئوال که آیا ویروس کرونا در آب هم زنده می ماند یا نه گفت: تا کنون همه شواهد و اطلاعات نشان دهنده این است که احتمال زنده بودن این ویروس در آب وجود ندارد ولی با این همه در این مطالعات آمده که این قضیه به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. اما تمام اطلاعات و شباهتی که تا به امروز به دست آمده ویروس از طریق منابع آب منتقل نمی شود.

وی افزود: البته نا گفته نماند که طبق تحقیقات ممکن است ویروس در آب وجود داشته باشد ولی قدرت عفونت زایی ندارد. ولی این ویروس در سونای بخار یک ریسک فاکتور است و ممکن است وجود داشته باشد ولی این ویروس عفونی نیست.

این ویروس شناس ادامه داد: من در اینجا از مردم می خواهم که در استخر ها هم همان پروتکل های معمول را در بیرون از آب رعایت کنند ولی فعلا استفاده سونای بخار را فراموش کنند چون ریسک این کار خیلی بالا است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    حتما تو استخر ماسک هم میزنند؟اخه واقعا با چه تفکری استخرهارو باز کردین؟