معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در مورد وضعیت واحدهای باقیمانده مسکن مهر خراسان رضوی توضیحاتی داد.

وضعیت واحدهای باقیمانده مسکن مهر خراسان رضوی به کجا رسید؟

به گزارش قدس آنلاین، سیدکمال الدین میرجعفریان اظهار داشت: ۹ درصد از درآمد ناخالص ملی در کشورهای توسعه یافته مربوط به بخش حمل و نقل است و اگر استانی یا کشوری مانند خراسان رضوی در مسیر ترانزیت قرار گیرد درآمدزایی و ارزش افزوده زیادی برایش به دنبال دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: باری که از کشورهای اقیانوسیه به سمت اقیانوس هند و بندر چابهار حمل می‌شود و مقصدش بندر امیرآباد در شمال ایران است تا به کشورهای آسیای میانه و قفقاز برسد ناگزیر به عبور از ایران و ترانزیت کالا از این محل است و صاحب کالا به کشوری که در این مسیر ترانزیتی قرار می‌گیرد هزینه‌ای را پرداخت می‌کند که به نوعی درآمدزایی برای آن کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی بالای حاصل از ساخت مسکن و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: در زمان اجرای یک طرح عمرانی اعم از ساخت مسکن یا مسیرهای ارتباطی جاده‌ای و ریلی، با در نظر گرفتن صنایع بالادستی و پایین دستی، برای بسیاری از واحدهای تولیدی در حوزه مصالح ساختمانی و خدمات زیربنایی، زمینه تولید و اشتغال فراهم می‌شود.

میرجعفریان افزود: از سوی دیگر هنگام اجرای طرح عمرانی نیروی انسانی زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کار مشغول می‌شوند و از این حیث اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اگر برخی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان تعطیل یا نیمه تعطیل بوده یا با کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند، یکی از مهمترین دلایل آن نداشتن بازار برای فروش محصولات آنهاست لذا توسعه حمل و نقل بین‌المللی و بهره‌گیری مطلوبتر از آن زمینه تولید با ظرفیت کامل واحدها را فراهم می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر باید بسترهای لازم به نحوی فراهم شود تا هزینه جابه‌جایی کالا کاهش و قدرت رقابت واحدهای تولیدی افزایش یابد لذا بخش حمل و نقل به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش کلیدی در اشتغال‌زایی و ارتقای توان بخش تولید دارد.

میرجعفریان گفت: طرح‌های عمرانی در بخش‌های مختلف خراسان رضوی ظرفیت بزرگی است که هم در زمان اجرا و هم در زمان تکمیل تاثیر زیادی بر فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی دارد و منجر به درآمد و اشتغال‌زایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در کمتر از دو ماه با برگزاری نشست‌های فشرده با شهرستان‌ها، مسئله تامین زمین برای اجرای "طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" در دستور کار قرار گرفت و طی برگزاری چندین نشست فوق العاده با دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدامات برای تامین زمین مورد نظر انجام شد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای ماده ۶ آیین نامه مرتبط با تامین زمین برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده یا در اراضی تحت تملک دستگاه‌های دولتی نیز به فرمانداران و دستگاه‌های ذیربط اعلام شد که اگر زمین مورد نظر مطابق با ضوابط شهرسازی در اختیار دارند آن را به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص دهند.

میرجعفریان با اشاره به اختصاص واحدهای باقیمانده از طرح مسکن مهر به طرح اقدام ملی مسکن اضافه کرد: طبق شیوه‌نامه ابلاغی در زمینه تعیین تکلیف واحدهای باقیمانده از طرح مسکن مهر، اگر پیشرفت فیزیکی آنها در حد لازم بوده و مشکل حقوقی نداشته باشند امکان تعمیم آنها به طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.