رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرمشهد گفت: ۱۱هزار کارگر ساختمانی این شهر به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی برخی فعالیت های ساختمانی ، بیکاری و مشکلات مالی حق بیمه خود را پرداخت نکرده اند .

 ۱۱هزار کارگر ساختمانی مشهد توان پرداخت حق بیمه ندارند/شناسایی ۱۲هزار کارگر ساختمانی قلابی

محمدرضا داوری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: ۶۴هزار کارگر ساختمانی در شهر مقدس مشهد وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال جهش  تولید، وضعیت اشتغال کارگران ساختمانی مناسب نیست، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۵هزار نفر کارگر روز مزد و موقتی هستند که معمولا از روستاهای اطراف مشهد و حاشیه شهر به صورت فصلی به این شغل روی می آورند .

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرمشهد با تشکر از شهرداری در اجرای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی  افزود: تاکنون در ایستگاه های تعیین شده  برای اجرای  این طرح ۶هزار نفر ثبت نام کرده و در پروژه های شهرداری به کار گرفته شده اند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۷هزار نفر از کارگران ساختمانی شهر مشهد دارای بیمه تامین اجتماعی هستند که ۱۱هزار نفر از آنها به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی برخی فعالیت های ساختمانی ، بیکاری و مشکلات مالی حق بیمه خود را پرداخت نکرده اند که سازمان تامین اجتماعی نیز متاسفانه اعلام کرده است کارگران ساختمانی که ۳ماه بیمه خود را پرداخت نکنند پرونده بیمه آنها را مختومه کرده و در نوبت سهمیه جدید کارگران ساختمانی قرار خواهد داد.

داوری با اشاره به اینکه  متاسفانه امسال سازمان تامین اجتماعی هیچ گونه سهمیه جدیدی برای کارگران ساختمانی در نظر نگرفته است، افزود:  در حال حاضر حدود ۱۳هزار کارگر ساختمانی در شهرمشهد در صف انتظار بیمه تامین اجتماعی هستند. از طرفی از سال ۱۳۸۹ که بیمه کارگران ساختمانی در کشور اجرایی شد به دلیل نبود نظارت های لازم ،سازمان تامین اجتماعی برای همه افرادی که دارای کارت مهارت و متقاضی بیمه کارگران ساختمانی بودند بیمه صادر می کرد اما از سال ۱۳۹۱ که احراز اشتغال ها به انجمن های صنفی  واگذار شد  طی تعاملی با سازمان تامین اجتماعی ، سازمان فنی و حرفه ای و اداره کار بررسی های لازم صورت گرفت و تمام افرادی که از بیمه کارگران ساختمانی به هر طریقی سوء استفاده کرده بودند شناسایی شدند  که در این راستا تاکنون حدود ۱۲هزار نفر در شهر مقدس مشهد شناسایی و بیمه آنها قطع شد که در بین آنها افرادی از شغل های گوناگون نظیر پزشک، مهندس، وکیل ، بنگاه دار و تاجر به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر مبلغ حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۶۶۴۰۰تومان است تصریح کرد: همچنین کارگرانی که تمایل به استفاده از بیمه کارگر ساختمانی و قرار گرفتن در لیست سهمیه این نوع بیمه هستند باید ابتدا به یکی از  ۱۲ایستگاه کارگران ساختمانی در شهر مشهد مراجعه و پس از ثبت نام،  کارت عضویت را دریافت کنند و سپس زمانی که سایت آزمون ادواری کارگران ساختمانی با عنوان آزمون صنعت ساختمان  که معمولا هر ماه به مدت ۵روز باز شده  و قرار است در ۱۵بهمن ماه نیز ثبت نام افراد را انجام دهد  ثبت نام کنند .

وی ادامه داد:  پس از شرکت افراد  در این آزمون که به مدت ۲ روز و به صورت برگزاری کلاس و انجام کار عملی است و در صورت دریافت نمره قبولی،  کارت مهارت را از  سازمان فنی حرفه ای دریافت خواهند کرد که این سازمان هنگام تحویل کارت مهارت برگه ای را به افراد برای معرفی به انجمن  ها برای بیمه شدن ارائه می کند.

داوری افزود: کارگران ساختمانی قشری مظلوم هستند که به جز بیمه از هیچ حمایت و پشتوانه دیگری بهره مند نیستند و نیاز است دولت و مجلس شورای اسلامی توجه جدی به آنها داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.