شاید کمتر کسی باشد که در این حقیقت که ایالات متحده امروز بدترین دوران افول خود پس از جنگ جهانی دوم را سپری می‌کند، بتواند شک و تردیدی وارد کند.

یک افتضاح  فرهنگی و سیاسی برای واشنگتن

آمریکای دونالد ترامپ در اواخر دوره چهار ساله‌اش از یک طرف در حوزه داخلی با اختلاف‌های سیاسی در رأس حاکمیت، شکاف‌های طبقاتی و درگیری‌های اجتماعی و از سوی دیگر با بحران کرونا روبه‌رو است. در حوزه خارجی هم علاوه بر کارنامه ناموفق دونالد در خاورمیانه، تنش‌ها میان واشنگتن با پکن و مسکو همچنان ادامه دارد. همه این موضوعات در کنار هم دولت آمریکا را که در رأس هرم قدرت آن فردی دمدمی مزاج مانند ترامپ قرار دارد، به جایی کشانده که برای به رخ کشیدن آخرین شمه‌های ابرقدرتی‌اش به حرکاتی انتحاری به‌ویژه در رابطه با ایران روی آورده که جز هزینه چیزی برای واشنگتن به همراه نداشته است. اوج این رفتار حماقت بار کاخ سفید که یک هفته پیش (چهارشنبه ۲۴ دی) صورت گرفت را در تحریم آستان قدس رضوی و تولیت آن می‌توان مشاهده کرد. سیدیاسر جبرائیلی، تحلیلگر سیاست خارجی با انتشار توییتی در واکنش به این اقدام نوشته بود: آستان قدس رضوی دستگاه امام رضا(ع) است و حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، خادم الرضاست. این آستان منشأ خدماتی گسترده به‌ویژه به محرومان است و در ایام کرونا نیز الحق خوش درخشید. تحریم آستان قدس و تولیت آن، ضربه آمریکا به رژیم تحریم‌هاست؛ چرا که حتماً ملت ما را متحدتر می‌کند. در ادامه نظر برخی از کارشناسان را در رابطه با تحریم آستان قدس رضوی از سوی دولت واشنگتن می‌خوانید.

ضربه مغزی ترامپ به حاکمیت آمریکایی

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی از رهبران مقاومت اسلامی عراق در پاسخ به این پرسش که چرا واشنگتن آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد عام المنفعه را هدف تحریم قرار داده است، گفت: دولت آمریکا اکنون در منطقه، اوضاع بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد و روز به روز فشارهای مردمی و سیاسی بر این کشور برای خروج از خاورمیانه افزایش پیدا کرده است. همه نیروهای آمریکایی زیر ذره بین نیروهای انقلابی مقاومت قرار دارند و این در حالی است که تیم ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم با شکست بسیار بدی مواجه شد. رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون عراق ادامه داد: خوب طبیعتاً کسی که در چنین حالت اضطراری قرار داشته و موقعیت خود را در خطر می‌بیند، قوه عاقله خود را از دست داده و به حرکات ایذایی و انتحاری دست می‌زند. چنین حکومتی مانند بیماری در حال احتضار است. بر این اساس ما شاهد هستیم گاهی مواقع آمریکا در منطقه دست به اقدام‌هایی می‌زند که خارج از عرف، پروتکل‌ها و قواعد منطقی است و این هم به خاطر فشارهای وارده بر آمریکاست. وی تصریح کرد: ایالات متحده خود را در منطقه در آستانه ورشکستگی می‌بیند ودرنتیجه دستپاچگی در اعمال تحریم بر آستان قدس اوج این ورشکستگی است. واشنگتن اگر علیه تهران دشمنی دارد، منطقاً باید نهادهای نظامی و حکومتی را تحریم کند، نه یک نهاد مردمی – مذهبی.

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی این اقدام را تنها رفتار عجیب ترامپ ندانسته و افزود: ترامپ بر اساس اعلام رسمی بازنده انتخابات آمریکا است، اما وی هنوز شکست را نپذیرفته و همین رفتار کشورش را با چالش بسیاری روبه‌رو ساخته است. ما در محور مقاومت به دنبال آن بودیم که در خاورمیانه به آمریکایی‌ها لطمه زده و آن‌ها را از منطقه بیرون بیندازیم، اما لطف و عنایت پنهانی خداوند شامل حال ما شد و با روی کار آمدن ترامپ و درگیری‌های داخلی ضربه مغزی بزرگ تری به تصمیم سازان کاخ سفید وارد شد. 

یک افتضاح اخلاقی، فرهنگی و سیاسی

مسئول دفتر نهاد رهبر انقلاب در دانشگاه‌های کشور هم اقدام آمریکا در تحریم آستان قدس و تولیت آن را در راستای ضربه زدن به انقلاب اسلامی می‌داند. حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در این باره معتقد است آمریکا اگر در گذشته با سوء استفاده از مفاهیمی مانند حقوق بشر یا به بهانه مقابله با توسعه سلاح‌های کشتار جمعی یا عناوینی این‌گونه، دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی و تحت فشار گذاشتن مردم برای دست برداشتن از آرمان هایشان بود، در دوره ترامپ این نقاب را از چهره خود برداشت و ماهیت حقیقی و چهره خبیث خود را نشان داد. وی افزود: در حقیقت ترامپ یک پرده دری در تاریخ سیاسی آمریکا بود که به کنار زدن چهره مزورانه سیاست آمریکا کمک کرد. با وجود این، حقیقت آن است که در سال‌های اخیر عملاً کفگیر تحریم‌ها به ته دیگ خورده و انتظار آمریکایی‌ها از فشار حداکثری هم به نتیجه ای نرسیده، ولی چون خوی استکبار اجازه پذیرش شکست را نمی دهد، دنبال ادامه این خفت و زبونی با تحریم نهادهایی مانند آستان قدس هستند. مسئول دفتر نهاد رهبر انقلاب در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: تحریم یک مجموعه مورد تکریم و احترام مردم و نهادی که تمام ورودی و عایدات آن ناشی از خدمات، موقوفات و نیات خیر مردم است و مخارج آن هم در راه زائران و نیازمندان مصرف می‌شود، یک افتضاح اخلاقی، فرهنگی و سیاسی برای آمریکاست. این تحریم همان‌گونه که در قضیه تحریم بنیاد برکت از مجموعه‌های ایرانی تلاشگر برای واکسن کرونا هم اتفاق افتاد، فقط نشان دهنده ماهیت ترس، بی رحمی و غیر اخلاقی تمدن غرب است. اما موضوع تحت فشار گذاشتن ملت از طریق تحریم‌ها چیز جدیدی نیست. ما در گذشته تحریم دارو برای بیماران سرطانی و پروانه ای را داشتیم و امروز هم تحریم یک نهاد مذهبی را شاهد هستیم که همه در مسیر خوی واقعی استکبار و ایالات متحده به عنوان مظهر تام استکبار بوده و عملاً به معنای اتمام حجت برای برخی انسان‌های ساده دل است که امید واهی به غرب دوخته‌اند.

 استیصال و بن بست سیاست یانکی‌ها

اما یک نماینده مجلس هم با بیان اینکه منطق آمریکا کاملاً روشن است به این معنی که هر فرد و مجموعه ای که در کشور خدمتی کرده و گره‌ای از مشکلات مردم باز کرده اند را تحریم کرده، گفت: دامنه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوره ترامپ به‌شدت افزایش یافت، به‌طوری که آمریکایی‌ها هر شخص و نهادی که به فکرشان می‌رسید را تحریم کردند، اما این رویکرد آن‌ها با شکست مواجه شد. نصرالله پژمانفر با بیان اینکه اقدام‌های آمریکا با هدف تنگ کردن دایره فشار بر مردم ایران صورت می‌گیرد، ادامه داد: با وجود این، واشنگتن اگر می‌خواهد سیاست فشار حداکثری‌اش به نتیجه برسد، باید تک تک مردم ایران، تمام ملت‌های آزادی بخش جهان و تمام کسانی که در مسیر حق و حقیقت حرکت می‌کنند را تحریم کند. وی در مورد تحریم آستان قدس رضوی هم افزود: این اقدام نشان دهنده آن است که آن‌ها به‌شدت مستأصل شده و به بن بست رسیده اند و تحت این فشار است که این‌گونه رفتارهای غیر منطقی و ناهنجار صورت می‌دهند. آستان قدس یک نهاد مردمی است که به غیر از خدمت کردن به مردم هیچ مأموریتی برای خود تعریف نکرده، پس این رویکرد چیزی جز افول آمریکا و نشان دهنده ترس و نگرانی حاکم بر آن‌ها نیست.

تحریم آستان قدس و انسان ستیزی آمریکایی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در باره چرایی تحریم آستان قدس رضوی توسط آمریکا اظهار کرد: آمریکا نه تنها ملت ایران بلکه بسیاری از ملت‌های مستقل و آزادی خواه جهان را بارها و بارها تحریم کرده است؛ بنابراین تداوم چنین رفتارهایی از سوی مسئولان آمریکایی به هیچ وجه موضوع عجیب و دور از ذهنی نیست و نشان دهنده انسان ستیزی دولت آمریکاست. بیژن نوباوه با بیان اینکه بدون شک  یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل  تحریم‌های آستان قدس رضوی از سوی آمریکا رسیدن این کشور به نقطه شکست در برابر استقلال و رشد علمی و ایستادگی ایران است، افزود: وقتی آمریکا به لحاظ سیاسی، اقتصادی و سایر موارد به نقطه شکستی می‌رسد که نمی تواند فشار و تهدید و زور مضاعفی علیه ملت یا مجموعه ای به کار بگیرد، آسان ترین وهمیشگی ترین اقدام یعنی تحریم را بر می‌گزیند که این موضوع را هم درباره آستان معنوی و مردمی قدس رضوی به کار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.