مودت محبت خاص است که در قرآن به عنوان اجر و مزد رسالت حضرت محمد مصطفی(ص) معرفی شده است.

امام رضا(ع)، علنی کننده قیام فاطمی(س)

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» با اشاره به آثار، برکات و فلسفه دو دهه عزاداری برای حضرت صدیقه کبری سلام‌الله علیها، اظهار کرد: مسئله عزاداری برای حضرت فاطمه زهرا(س) ریشه در محبت نسبت به ذوی‌القربی دارد، چنان که قرآن به پیامبر(ص) می فرماید: «... قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی ... بگو به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی درباره خویشاوندان». این مودت همان محبت خاص است.

تولیت حوزه علمیه مروی ادامه داد: مودت محبت خاص است که در قرآن به عنوان اجر و مزد رسالت حضرت محمد مصطفی(ص) معرفی شده است.

وی تصریح کرد: حقیقت رسالت، دعوت همه مردم به توحید، خداشناسی، خداپرستی و پیاده کردن دین الهی در همه ابعاد زندگی با محور رهبری نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است، با بیاناتی که قرآن از اسلام دارد و آن را جهانی و دین دائمی تا قیامت می داند ما رهبری ائمه(ع) را تا قیامت باید به عنوان اجر رسالت بدانیم.

آیت الله تحریری ابراز کرد: این مسئله زیربنای عزاداری های ما به ویژه در فاطمیه است، چون عزاداری به نوعی قرابت و نزدیک شدن به خویشان پیامبر(ص) است چون بعد از رحلت رسول خدا(ص)، سعی در انحراف مسیر اسلام کردند و در حق امامان ظلم شد و ما برای این مظلومیت است که اقامه عزا می کنیم به ویژه آنکه تا این مظلومیت وجود دارد و حاکمیت اهل بیت(ع) با نظام ولایی تحقق نیافته، این مصیبت وجود دارد. از این رو، با عزاداری این حقیقت را اعلام می کنیم که ما عزادار این مصیبت هستیم که جهان تحت حاکمیت اهل بیت(ع) نیست و ظالمان این حق را غصب کرده و کنار زده اند و این ظلم تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه دارد.

وی تاکید کرد: حضرت زهرا(س) اولین شخصیتی است که علیه حاکمیت جور و ظلمی که در حاکمیت حقه دین انحراف ایجاد کرد، قیام عملی کردند و مدافع کامل ولایت و امامت امیرمومنان(ع) بعد از نبی اکرم(ص) شدند. در این راستا مصیبت هایی دیدند، هم فرزندشان شهید شد، هم به خانه و حریم ایشان تجاوز صورت گرفت و نیز به وجود مبارکشان تعدی و ایشان را مجروح کردند. این نمونه هایی از مظلومیت حضرت زهرای مرضیه(س) است.

آیت الله تحریری ابراز کرد: از نمونه های دیگر مظلومیت ایشان که البته در مقابل غصب ولایت امیرمومنان امام علی(ع)، کوچک به شمار می آید، غصب فدک است. از این رو، فاطمیه، پاسداشت حرکت فاطمی در برابر حاکمیت غاصبان حق امیرمومنان(ع) است که این معنا تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد چنان که عاشورای حسینی در ادامه غصب این حق و ظلم هایی که به حضرت زهرا(س) شد، به وقوع پیوست و آن مصائب و جنایات را رقم زد.

وی افزود: همه ائمه علیهم السلام از این حقیقت دفاع کرده اند و هر یک در جای خود مظلوم بودند و باید از آن مظلومیت ها سخن بگوییم و ابعاد ظلم بنی امیه و بنی العباس در حق ولایت و امامت را تبیین کنیم.

شباهت های امام رضا(ع) به مادرشان حضرت زهرا(س)

تولیت حوزه علمیه مروی درباره شباهت های امام رضا(ع) به مادرشان حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت، بیان کرد: امام رضا(ع) به نوعی در زمانه ای قرا گرفتند که چهره های مختلف نفاق با ایشان مواجهه داشتند یکی از چهره های نفاق بنی العباس بود چنان که مامون عباسی می خواست تحت پوشش حمایتی امام رضا(ع)، حاکمیت خود را تثبیت کند و از جایگاه اجتماعی حضرت ثامن الحجج(ع) بهره گرفته و انقلاب ها و نهضت های علویون را با آمدن امام (ع) به مرو و پذیرش خلافت یا ولایتعهدی اجباری، ساکت کند.

وی تاکید کرد: اما امام رضا(ع) در اقدامی الهی با جنبه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی توانستند توطئه های مامون را خنثی کنند چنان که در نیشابور حدیث «سلسله الذهب» را انشاء و ولایت اهل بیت(ع) را ملاک توحید و موحد بودن معرفی کردند: «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» یعنی تبیین کردند که دین توحیدی با دین ولایی عجین است.

آیت الله تحریری افزود: از این رو است که پیامبر(ص)، امام رضا(ع) را پاره تن خود معرفی کردند چنان که حضرت زهرا(س) را نیز پاره تن خود می خواندند. باید توجه داشت قیام فاطمی(س) در مدینه حرکتی را جریان داد که در جهان اسلام به طور خفی تسری یافت اما امام رضا(ع) این حرکت را علنی کردند چنان که دعبل خزاعی را به خدمت تبلیغ ندای عاشورایی که همان استمرار قیام فاطمی بود، گرفتند.

وی با اشاره به شیوه الگوگیری از سبک زندگی فاطمی(س) در امروز جامعه، گفت: قطعاً این الگوگیری در مسائل اصولی است که باید تبدیل به سبک زندگی ما شود. تک تک معصومان(ع) با ظلم زمانه برخورد می کردند و حیات شخصی آنها در نهایت زهد و ساده زیستی و معرفت به خدا بود، اگرچه نمی توان همچون آنان بود اما می توان به قدر توان به آن حضرات(ع) نزدیک شد.

آیت الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: آنچه برای ما در سبک زندگی فاطمی محوریت دارد، الگوگیری در حرکت اصولی است که حکایت از معرفت نسبت به مقام امامت دارد. خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این معرفت در ما تجلی بیشتر یافته و می توانیم با حفظ این اصول، ارزش هایی همچون استقلال همه جانبه را حفظ کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.