رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: صادرات ریلی به ترکمنستان به دلیل افزایش هزینه اجاره واگن‌ها مقرون به صرفه نیست و باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم.

صادرات ریلی به ترکمنستان نیاز به تجدید نظر دارد

به گزارش قدس آنلاین، احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طی سال‌های اخیر، هر بار شاهد تشدید چالش هایمان در بحث تجارت و ترانزیت با ترکمنستان بوده ایم و شیوع کرونا نیز بر وخامت شرایط افزوده و باعث شده است تا روند تجارت از حمل جاده‌ای به سمت ریلی تغییر کند. این وضعیت هزینه‌های اجاره واگن‌ها را نیز تشدید کرد و به ایجاد مافیا و رد و بدل شدن پول‌های سیاه در این حوزه منجر شد.
او افزود: چالش‌های موجود در مسیر حمل و نقل تجاری و بین المللی، باید از مسیرهای مختلف پیگیری و ظرفیت‌های متفاوتی برای این حوزه به کار گرفته شود. باید ضمن حل مشکلات موجود در بحث تردد کامیون‌های تجاری به ترکمنستان، از ظرفیت حمل دریایی و کشتی‌های رو-رو در این مسیر نیز بهره بگیریم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: بسته بودن مرزهای ترکمنستان، عارضه‌ای است که گریبان کشورهای دیگر را نیز گرفته، اما آن‌ها برای حل این مسئله، به فکر راه‌های جایگزین بوده اند؛ مثلا ترکیه با انتقال محصولات تجاری خود به آذربایجان، از طریق ۱۴ کشتی رو-رو، آن‌ها را روانه مقصد می‌کند.
زمانیان یزدی بیان کرد: در حال حاضر یک کشتی رو-رو برای کالاهای ایرانی از روسیه کرایه شده، اما فعالیت آن دارای زمان بندی درست و مشخصی نیست و عملا کارآمدی لازم را در این بخش ایجاد نمی‌کند. این مسئله باید با افزایش تعداد ناوگان در این بخش، اصلاح شود.
او تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی تجارت و حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد برای حل مشکل واگن‌های صادراتی و دستیابی به یک راهکار عملیاتی در این حوزه باید به همگرایی برسند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.