سند سیاست های کلان آستان قدس رضوی که توسط تولیت این آستان ابلاغ شده است، علاوه بر تعیین ماموریت ها، سیاست های عمومی و چشم انداز، اصول و سیاست های بخشی زیرمجموعه های این آستان را نیز تعیین کرده است تا مدیران و کارکنان این بخش جهت گیری ها را دریافت و بتوانند در مسیر تحقق اهداف و دستیابی به چشم انداز ۱۴۱۰ طی مسیر نمایند.

ارتقاء اثربخشی متناسب با نیاز زائر و مجاور؛ مهمترین اصل فعالیت های سازمان علمی فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از این مجموعه ها «سازمان علمی فرهنگی» است که در سند سیاست های کلان آستان قدس، ۵ اصل و ۳۹ سیاست بخشی برای آن تعیین شده است که می توان «ارتقای اثربخشی و گسترش کمی خدمات و محصولات فرهنگی، متناسب با نیازهای مخاطبان» را یکی از مهم ترین این اصول دانست. در این سند همچنین تاکید شده است که اثرگذاری مناسب فرهنگی این سازمان تابع مؤلفه هایی از جمله «فهم دقیق شرایط و تحولات محیطی» و «عرضه متناسب با تقاضا و نیاز مخاطب» است، پایش مستمر محیط و جایگزینی فعالیت های فاخر به جای فعالیت های کم اثر می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

مسئله محوری و توجه به نیاز امروز زائر و مجاور

ایزانلو مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در گفتگو با آستان نیوز در این باره می گوید: یک نکته مهم و کلیدی در تدوین سند سیاست های کلان آستان قدس، نگاه مسئله محور بوده و تاکید داشته ایم این سند متناسب با نیاز جامعه و ذائقه مخاطب باشد. دلیلش هم این است که باور داریم این گونه اسناد باید به حل مسائل مردم کمک کند و طبیعتا برای تحقق این هدف نمی شود در اتاق فکرهای نخبگانی بنشینیم و جدا از جامعه برای مردم تصمیم بگیریم. بنابراین روح حاکم بر سند سیاست های کلان آستان قدس تاکید بر تناسب برنامه ها با نیازهای مخاطبان است که می تواند میزان اثربخشی را ارتقاء و گسترش کیفی و کمی خدمات و محصولات فرهنگی را تا حد زیادی تضمین نماید ...

وی تصریح می کند: سند سیاست های کلان آستان قدس با توجه به وضعیت روز جامعه تدوین و در آن تأکید شده که اقدامات متناسب با نیاز مخاطب و نیاز روز جامعه باشد، به همین دلیل در اجرای آن رویکرد مسئله شناسی مهم است و مجموعه ای مانند سازمان علمی فرهنگی باید بداند نیاز امروز زائر و مجاور چیست. ایزانلو می افزاید: این سازمان در حوزه های مختلفی فعالیت دارد، مثل نشر، چاپ، کتابخانه، موزه، هنر تبلیغ، آموزش و پژوهش. حالا طبق سند سیاست های کلان باید برای هر یک از این فعالیت ها نقشه راه و سیاست های تخصصی مد نظر قرار بگیرد تا خروجی آن متناسب با نیاز روز و جامعه باشد.

تحقق سند، نیازمند همراهی

ایزانلو همچنین با اشاره به اینکه سند ابلاغ شده، کاملا عینی و قابل اجرا است، می گوید: این سند به مرحله اجرا رسیده و باید ملاک عمل همه تصمیمات در حوزه های مختلف از جمله برنامه ریزی، بودجه ریزی، مدیریت نیروی انسانی و ارزیابی مدیران قرار بگیرد. در این صورت و با همراهی همه اعضای مجموعه می توان به تحقق اهداف و دستیابی به چشم انداز تعیین شده دراین سند که خواست تولیت محترم است، دست یافت.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.