کرمان- هلیل‌رود، رودخانه‌ای سرنوشت‌ساز در جنوب استان کرمان است که از گذشته‌های دور، باعث آبادانی شهرهای پیرامون خودش بوده و حالا طرح انتقال آب از این رودخانه برای رفع عطش کرمان بسیاری از دوستداران محیط زیست را نگران کرده است.

«هلیل رود» محل مناقشه دوستداران محیط زیست با مسئولان

قدس آنلاین-گروه استان ها: بخش بزرگی از فرهنگ و تاریخ جنوب کشور به حیات این رودخانه بستگی داشته و بدون هلیل‌رود تمدن جیرفت، شدنی نبوده است.

بنا بر گفته فعالان محیط زیست قسمتی از آب هلیل‌رود، به تالاب جازموریان ریخته و ۵۰۰ هزار هکتار از آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد لذا عملی‌شدن انتقال آب هلیل‌رود سبب خشکی جازموریان و در نهایت، ایجاد گرد و خاک در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان می‌شود.

دوستدران محیط زیست در این رابطه اذعان می کنند: انتقال آب رودخانه هلیل‌رود به شمال استان کرمان، می‌تواند جنوب کشور را با بحران‌های بزرگ زیست‌محیطی مانند ریزگردها رو به رو کند.

سال‌های طولانی است که این رودخانه با خشکسالی سروکله می‌زند و حیات و ممات منطقه استراتژیک جازموریان را با مشکل مواجه کرده‌ است.

استان کرمان تنها استانی است که دو جهاد کشاورزی دارد؛ یک جهاد کشاورزی در کرمان است و دیگری در جیرفت که کاملا وابسته به هلیل‌رود است و حالا طرح انتقال آب خواب کشاورزان را نیز گران کرده است.
بنا بر گفته کارشناسان هرچند تا همین حالا نیز ساخت سد جیرفت هم باعث آسیب به جازموریان و افزایش ریزگرد ها شده است اما آبگیری سد صفارود و انتقال آب از جنوب به شمال استان کرمان، می‌تواند تیر خلاصی بر پیکر نیمه‌جان جنوب استان و جمعیت میلیونی آن وارد کرده و همچنین فاجعه زیست‌محیطی تازه‌ای را به ارمغان بیاورد.

دوستداران محط زیست ادعا می کنند طرح انتقال آب از جنوب استان کرمان به شمال آن به قیمت ناآبادی منطقه سرنوشت‌ساز جازموریان تمام خواهد شد.»

رفع عطش مردم اولویت دارد

در همین حال محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، در نشستی خبری درباره طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود به شمال استان کرمان اظهار کرده «یزدی‌ها در حال اجرای دومین پروژه انتقال آب هستند، اما ما کرمانی‌ها برای انجام یک پروژه هر روز به جان هم می‌افتیم؛ این در صورتی است که انتقال آب صفارود مشکل شهر کرمان را در کوتاه‌مدت رفع می‌کند»

او در ادامه صحبت‌هایش، به ذخیره ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد جیرفت اشاره  و تاکید کرده که «حق‌آبه کشاورزان را باید بدهند و حق و حقوق جیرفت و جازموریان را پرداخت کنند، اما بر اساس نظرات غیرکارشناسی و هجمه به وجود آوردن نمی‌توانیم یک پروژه میلیاردی انتقال آب را قفل کنیم و این در حالی‌ است که اگر آب مازاد باشد برای سایر نقاط انتقال می‌یابد.»

تلاش فعالان زیست محیطی

فعالان محیط‌ زیست برای نجات هلیل‌رود و تالاب بین المللی جازموریان، اقدام به دادخواهی از رئیس قوه‌ قضاییه کرده و از مردم و کنشگران خواسته‌اند این دادنامه را به شکل الکترونیکی امضا کنند.

 در بخشی از این نامه آمده: ده‌ها کارشناس و فعال محیط‌ زیست در رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی، اجرای این پروژه را خیانت جبران ناپذیر به محیط‌ زیست نسل‌های آینده دانستند؛ اما مجریان این پروژه همچنان بر تصمیم خود ایستادگی کرده و به خواسته به حق مردم حوزه هلیل‌رود و جازموریان، که خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل برای بررسی کارشناسی و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی و امنیتی اجرای این پروژه بر روی حوزه مبدأ شدند، توجهی نکردند؛ این خواسته بارها از زبان ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و فرزندان دانشگاهی و نخبه این حوزه در تریبون‌ها و رسانه‌ها تکرار شد، اما هیچ‌گونه پاسخ مثبتی ندادند.

در ادامه این نامه نیز آمده: سرانجام مردم به دستگاه قضا پناه برده و با شکایت ۱۰۰ نفر از شکات، بازپرس محترم شعبه ۷ بازپرسی کرمان برای جلوگیری از هدررفت بیت‌المال و وقوع خسارت‌های جبران‌ناپذیر دیگر، مبادرت به صدور قرار دستور موقت نموده و از ادامه عملیات انتقال آب پیشگیری به عمل آورد و سپس پرونده را با صدور کیفرخواست برای مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان، به شعبه ۱۰۱ کیفری ۲ کرمان فرستاد. اما رئیس دادگاه کیفری ۲، بلافاصله قرار دستور موقت صادره از سوی بازپرس محترم را لغو نموده و پس از مدتی با صدور رأی برائت برای مدیر عامل آب منطقه‌ای کرمان، همه مردم جنوب کشور را از دستگاه قضا ناامید کرد و هم‌اکنون مردم چشم امید به قضات محترم دادگاه تجدید نظر دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.