دیوان بین‌المللی دادگستری «لاهه» امروز اعلام کرد که چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ ماه درباره شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا پیرامون «عهدنامه مودت» تشکیل جلسه می‌دهد.

دیوان لاهه ۱۵ بهمن‌ به شکایت ایران از آمریکا رسیدگی خواهد کرد

قدس آنلاین: دیوان بین‌المللی دادگستری «لاهه» (ICJ) امروز سه شنبه در پیامی توییتری اعلام کرد که قرار است در خصوص شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا پیرامون «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا» تشکیل جلسه دهد.

در پیام توییتری دیوان لاهه در این خصوص آمده است: دیوان بین‌المللی دادگستری دادرسی خود را درباره شکایت های مقدماتی انجام شده پیرامون تخطی های عنوان شده از معاهده مودت و روابط اقتصادی حقوق کنسولی (ایران و آمریکا) را در سوم فوریه ۲۰۲۱ (چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه) ساعت ۱۵ به وقت محلی (لاهه) انجام می دهد.

به گزارش مهر، این دادگاه در جلسه چهارشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۷ خود دستور داد که آمریکا تحریم هایی که حمل و نقل هوایی غیر نظامی را برای ایران محدود می کند و همچنین تحریم هایی که دسترسی ایران به کالاهای بشر دوستانه از جمله محصولات کشاورزی، دارویی و … را محدود می کند؛ لغو شوند.

در جلسه روز مذکور، رئیس این دادگاه اعلام کرد: تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای و احیای بخشی از محدودیت‌ها از جمله لغو مجوز واردات از ایران و مبادلات مالی با این کشور، می‌تواند برخی از حقوق ایران در پیمان مودت را محدود کند. دیوان معتقد است که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داراست. اظهارات شفاهی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش می‌کند تحریم‌ها آثار منفی انسانی بر ایران نداشته باشد را «ناکافی» می دانیم. به عقیده دیوان همچنان چنین ریسکی وجود دارد. دیوان معتقد است که بر اساس تعهدات مصرح در پیمان مودت، ایالات متحده باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ علیه ایران را رفع کند.

بر اساس چند بند پیمان مودت ایران و آمریکا، طرفین از اعمال محدودیت تجاری و مالی بر یکدیگر منع شده‌اند.

مواضع خصمانه دولت آمریکا علیه تهران

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۸ ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷) به بهانه‌های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد.

واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم‌های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.