۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 736832

ایام کرونایی فرصتی برای رسیدن به سعادت یا شقاوت

حجت‌الاسلام طاهر قلی‌زاده محمدی، پژوهشگر دینی

قدس آنلاین: انسان در طول زندگی با فراز و نشیب‌های متعددی روبرو می‌شود که نوع برخورد و تصمیم‌گیری او در واکنش به آنها می‌تواند سرنوشت خود و اطرافیانش، حتی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند را دستخوش تغییرات اساسی کند. چه بسیار افرادی که در موقعیت‌های زندگی بر اساس تصمیمات به ظاهر کوچکی که می‌گیرند، سرنوشت بسیاری را دستخوش تغییر نمایند، تغییراتی که گاهی می‌تواند اسباب رسیدن به سعادت و خوشبختی را فراهم کند و گاهی نیز مشکلات متعددی را به وجود آورد و اینها نیست مگر نوع استفاده و نگاهی که انسان‌ها به حوادث و اتفاق‌های پیرامونشان خواهند داشت.

در روایتی پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) می‌فرماید: همانا از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیم‌هایی می‌وزد، پس خود را در معرض استفاده صحیح از آنها قرار دهید، باشد که نسیمی سعادت بخش از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نیفتید.

ایامی که در آن حضور داریم نیز از این قاعده خارج نیست. این ایام در کنار تمام سختی‌ها و مشکلاتی که دارد فضایی را فراهم کرده که افرادی در همین ایام شیوع بیماری کرونا با ایثار و از خودگذشتگی، خدماتی ارائه می‎دهند که اندوخته آخرت خود را به بهترین شکل ممکن پر می‌کنند و البته هستند افرادی که با احتکار اقلام پزشکی و یا خوراکی با معامله بر سر سلامتی و تغذیه مردم به دنبال این هستند که شاید بتوانند اندکی کیسه چند روزه دنیایی خود را پر کنند. یقیناً هر دو دسته، در بازار دنیا وارد تجارت شده‌اند. برخی بر اساس رویکردی که دنبال می‌کنند سود محدود چند روزه را ترجیح داده و نابودی آخرت را خریداری می‌کنند که عملاً بازنده این تجارت خواهند بود. اما برخی به دنبال سود جاودانه آخرت هستند که پیروزی حقیقی برای آنها رقم خواهد خورد. بازار دنیایی که امام هادی(ع) از آن چنین تعبیر می‌فرماید: دنیا بازاری است که گروهی در آن سود می‌برند و دسته‌ی دیگر دچار خسران می‌شوند. خسرانی که در نتیجه دوری از مبانی اخلاقی و دینی و کسب منافع مختصر مادی با ظلم و ستم بوده و در آیات قرآنی مانند آیه 9 سوره اعراف چنین از آن یاد شده که: کسانی که عمل آنها سبک است، افرادی هستند که سرمایه وجود خود را به خاطر ظلم و ستمی که نسبت به نشانه‌ها و دستورات ما می‏کردند، از دست داده‏اند.

و اینک ما هستیم و میدانی که می‌توانیم در آن مصداقی باشیم برای آیه فوق و از خاسرین و زیان‌کاران محسوب شویم و یا هیچ اقدامی نکرده و صرفاً بی‌تفاوت نشسته و صبر کنیم زمان بگذرد. هر چند این دسته خسران شدیدی که برای زیان کاران است را نخواهند داشت اما یقینا جایگاه‌شان قابل قیاس با کسانی که با تمام وجود در راه خدمت‌گذاری به دین و مردم قدم برمی‌دارند نخواهد بود. تفاوتی که خداوند متعال در آیه 95 سوره نساء از آن چنین یاد می‌کند: آن گروه از مؤمنانی که بدون عذر از کوشش و تلاش دست کشیده و فقط در خانه نشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با اموال و جان‏هایشان، هنر و علمی که دارند به جهاد برخاستند و از خدمت‌رسانی دریغ نکردند یکسان نیستند. خدا کسانی را که با اموال و جان‏هایشان جهاد می‏کنند به مقام و مرتبه‏ای بزرگ بر خانه‏نشینان برتری بخشیده است و هر یک را به خاطر ایمان و عمل صالحشان وعده پاداش نیک داده، و جهادکنندگان را بر خانه‌نشینانِ بی‏عُذر به پاداشی بزرگ برتری داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.