در ابتدای هفته شاخص کل بورس، حمایت مهم یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را از دست داد تا سرآغاز سیاه‌ترین روزهای بورس در ۶ ماه اخیر باشد. روزهایی که با اعتراض سهامداران خرد در مقابل سازمان بورس ادامه پیدا کرد و روز گذشته نیز مقامات دولتی با پاسکاری مسئولیت بین یکدیگر به این شرایط دامن زدند.

ریزش دوباره شاخص اعتماد در بورس

دژپسند، وزیر اقتصاد روز گذشته به فراخوان بهارستانی‌ها به مجلس رفت اما تقصیر ریزش بورس را گردن وزیر صمت و رئیس‌ کل بانک مرکزی انداخت. به گفته وی «برخی دخالت‌ها مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری و همین‌ طور بالا رفتن نرخ بهره بین‌بانکی به‌ طور مستقیم بر بازار سرمایه تأثیر منفی می‌گذارد».

اما وزیر اقتصاد که میهمان جلسه ویژه بورسی کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس بود، پاسخ تندی از بهارستانی‌ها شنید. 

قالیباف بورس را به جلسه سران قوا می‌برد

به گزارش تسنیم، رئیس مجلس در این جلسه خطاب به تیم اقتصادی دولت گفت: «هیچ توجیهی را نمی‌پذیریم، کارنامه شما همین نوسان بی‌حساب ‌و کتاب بورس است و قاطعانه برخورد می‌کنیم». گویا قالیباف تأکید کرده است که موضوع را در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حتماً پیگیری می‌کند.

در حالی‌ که این جلسه در مجلس با حضور مسئولان وزارت اقتصاد و به‌ویژه رئیس سازمان بورس در حال برگزاری بود، اخباری مبنی بر استعفای قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس منتشر شد. در متن منتشره توسط رسانه‌های نزدیک به سازمان بورس، قالیباف اصل «اقدام‌های سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش ‌از حد اشخاص و مسئولان به مباحث بازار سرمایه و بروز افت‌وخیز شدید شاخص کل بورس تهران» را عامل بی‌اثری تلاش‌ها دانست. البته در این استعفانامه مشخص نیست که منظور از ورود غیرحرفه‌ای مسئولان چه کسانی است و آیا این به تلاش مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل ریزش بورس ارتباطی دارد یا خیر.

در رفتاری عجیب، قالیباف اصل پس از جلسه مجلس اعلام کرد که استعفا نداده و شاید برکنار شده است و اطلاعی از متن استعفانامه ندارد.

این اخبار ضدونقیض موجب شد که بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر بگذارد و در حالی‌ که شاخص کل در ساعت‌های میانی تا یک‌ میلیون و ۱۲۹ هزار واحد کاهش‌ یافته بود در ساعت‌های پایانی روندی صعودی به خود گرفت و به رقم یک ‌میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید.

بی‌توجهی دولت به بازار بورس روشن است

میلاد یزدان‌پور، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس درباره تحلیل این شرایط می‌گوید: در نهان این ماجرا بی‌توجهی دولت به درخواست‌های سازمان برای مدیریت بازار را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد و دولت باید اهتمام بیشتری به برطرف کردن دغدغه‌ها و درخواست‌های سازمان بورس داشته باشند تا بازار برگردد، می‌افزاید: شاید خیلی از افراد دوست نداشته باشند این را بشنوند ولی واقعیت این است چه استعفا چه برکناری آقای قالیباف به نفع بازار سرمایه نیست.

یزدان‌پور با تأکید بر اینکه این روزها بازار سرمایه به شکلی خیلی گسترده مورد بی‌مهری قرار گرفته است، می‌افزاید: با عرضه سنگین حقوقی‌ها و جناحی بازی‌هایی که اتفاق افتاد، نمی‌شود همه تقصیرها را به گردن سازمان بورس انداخت چون این سازمان در مجموع عملکرد خوبی داشت.

وی می‌افزاید: در زمان رئیس قبلی با القای برخی قوانین یک‌شبه هر روز یک تشنج به بازار وارد می‌شد و این رویه ادامه داشت که این قوانین بین سهامداران به قوانین آخر هفته مشهور شده بود.

دولت حمایت نکند، بازار همچنان ریزشی خواهد بود

وی درباره تأثیر استعفا یا برکناری رئیس سازمان بورس بر بازار سرمایه می‌گوید: این کار می‌تواند یک تأثیر کوتاه‌مدت مثبت بر بازار سرمایه داشته باشد ولی در صورتی‌ که دولت از بازار سرمایه حمایت نکند، پس از چند روز بازار دوباره با افزایش عرضه روبه‌رو خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: یکی از مشکلات امروز بازار سرمایه این است که مثبت‌ها خریدار ندارند، یعنی سهم بالا می‌رود ولی هیچ ‌کس جرئت ندارد فردا با آن سهم بماند و با کوچک‌ترین سود از سهم بیرون می‌آید. راهکار اصلاح این موضوع این است که دولت با نقدینگی‌اش صف خرید را سنگین‌تر کند، نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که این حمایت صرفاً هزینه کردن نیست.

وی می‌افزاید: مردم در این برهه زمانی نمی‌دانند با فروش سهم وارد کدام بازار بشوند، برای همین تمایل دارند در بازار سرمایه باقی بمانند، ولی تصورشان این است که اگر سهام خویش را بفروشند می‌توانند در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند بنابراین اگر با اهتمام دولت، این اعتماد به مردم برگردد که اگر سهام خویش را نگه ‌داشته و نفروشند، شاهد رشد آن خواهند بود، قطعاً این بازار ظرفیت این را خواهد داشت که برگردد؛ چراکه ریزش‌هایش را نسبت به مابقی بازارهای مالی کاملاً تجربه کرده است. این تحلیلگر بازار سرمایه درباره سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور که گفته بود، «تصمیم‌های لازم در بازار سرمایه اجرایی شود» درباره چیستی این تصمیم‌ها گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور در واقع صحبت‌های کلی درباره بازار سرمایه است که به مذاق معامله‌گران بازار سرمایه خوش نمی‌آید؛ چراکه سهامداران معاملات را روی تابلو می‌بینند و دقیقاً می‌دانند چه اتفاقی افتاده است. وی می‌افزاید: در چنین زمانی صحبت درباره حفظ تعادل در بازار سرمایه از بنیان حرف درستی نیست، همین روزها که مردم دارند یک سهمی را می‌خرند به ‌یکباره با وجود یک‌میلیون ریزش همین که بورس می‌خواهد جان بگیرد می‌بینید در برخی نمادها مجدداً حقوقی‌ها در حال عرضه هستند، این بدان معناست که یا بر کار آن حقوقی هیچ نظارتی وجود ندارد یا اینکه هیچ قانونی وجود ندارد که این‌قدر واضح می‌تواند این کار را بکند. این کارشناس بازار بورس تأکید می‌کند: بازار ما این روزها مشکلش تعادل بین عرضه و تقاضا نیست، ما تقاضا در بازار داریم، فقط بحث این است که باید جلو این عرضه‌های بی‌حساب گرفته شود و همزمان حمایت دولت نیز در پیش‌گشایش‌ها و در صف‌های خرید وجود داشته باشد. این‌ها نیاز به پرداخت هزینه هم ندارد، اگر دولت یک میلیارد پیش گشایش بگذارد به ‌طور قطع ۲میلیارد هم مردم می‌گذارند.

یزدان‌پور می‌گوید: وقتی یک سهم ۲۰۰ میلیون در صف خرید می‌نشیند، مردم برای خرید ترغیب می‌شوند و به سرعت آن را چند برابر می‌کنند، ولی وقتی می‌بینند حقوقی حمایت نمی‌کند و فقط دارد در منفی می‌خرد این اعتماد از بین می‌رود و پول‌ها به شکلی تماشاچی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.