مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در بخش خانگی، عمومی و تجاری یا مشترکین جزء افزایش ۱۵.۶ درصدی در مصرف داشته‌ایم.

 مصرف گاز در خراسان رضوی ۱۵ درصد افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، حسن افتخاری در نشست مدیران حوزه انرژی استان خراسان رضوی که صبح امروز در شرکت گاز استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون در استان ۳۵ هزار و ۸۷۰ کیلومتر شبکه گازرسانی ایجاد شده که این میزان بیشترین میزان شبکه گاز رسانی اجرا شده در کشور است. بالغ بر  دو میلیون و  ۴۲۶ هزار مشترک گاز داریم که بعد از تهران دومین استان از نظر تعداد مصرف کننده گاز طبیعی هستیم. 
وی افزود: از نظر تعداد خانوار روستایی بهره‌مند از گاز طبیعی در سال‌های گذشته جزو استان‌های کم‌برخوردار بودیم و از نظر شاخص کشوری تعداد مشترکان روستایی ما کمتر بود. در حال حاضر بعد مازنداران بیشترین مصرف‌کننده گاز طبیعی روستایی را داریم. در بخش تعداد علمک یا انشعاب هم با حدود یک میلیون اشتراک رتبه سوم را در کشور داریم. در ۹ ماهه امسال در تمام حوزه‌ها به غیر از حمل و نقل افزایش مصرف داشتیم. در بخش نیروگاهی دو میلیون و ۷۹۶ میلیون مترمکعب گاز تحویل شده که ۷.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. ‌

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: در بخش صنایع ۱۱.۴ درصد گاز بیشتری نسبت به سال گذشته تحویل شده است. در بخش حمل‌ونقل به لحاظ اینکه تقریبا تعداد جایگاه‌های سی ان جی ما تکمیل هست به نسبت سال گذشته افزایشی نداشتیم. در بخش خانگی، عمومی و تجاری یا مشترکین جزء، ۱۵.۶ درصد افزایش مصرف داریم، نسبت به سال قبل افزایش مصرف کننده را داشتیم و حدود ۵ درصد به تعداد مشترکین ما اضافه شده، انتظار بود ۵ درصد افزایش مصرف داشته باشیم اما ۱۵.۶ درصد افزایش داشتیم.
وی درمورد موازنه عرضه و تقاضای سوخت در استان گفت: گاز طبیعی مورد نیاز استان از محل منابع گازی شهید هاشمی‌نژاد یا خانگیران در سرخس تامین می‌شود. آنجا سه  برداشت گاز داریم. یک برداشت از مخازن ترش است که توسط پالایشگاه تصفیه و به خط منتقل می‌شود. برداشت دیگر از مخازن گاز شیرین داریم و اقدامی که در سنوات گذشته انجام شد این بود که یکسری مخازن را در سرخس اقدامات فنی و مهندسی انجام  شده و از آن مخازن طبیعی به عنوان مخزن ذخیره استفاده می‌کنیم. در تابستان که گاز مازاد داریم در مخزن ذخیره کرده و در زمستان برداشت می‌کنیم. از این سه منبع در اوج تولید ۵۴ میلیون متر مکعب گاز را برداشت می‌کنیم که در سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز مصرفی سه استان خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از سمنان، گلستان و مازندران بود و حتی تا نیروگاه نکاح را هم از مخازن استان تامین می‌کردیم.  

افتخاری با اشاره به اینکه «درحال حاضر به دلیل افزایش مصرف ایجاد شده، مجموع مصرف در سه استان بالغ بر ۸۸ میلیون متر مکعب در روز شده است»، گفت: این مساله باعث می‌شود که علاوه ‌بر ۵۰ میلیون متر مکعب که از مخازن استان برداشت می‌کنیم از مخازن جنوب هم به استان‌های خراسان گاز منتقل شود. روزانه به صورت میانگین تا ۱۲ میلیون متر مکعب گاز از جنوب به استان‌های خراسان منتقل می‌شود اما باز هم تراز منفی است و اینجاست که زحمت ما بر عهده همکاران‌مان در شرکت ملی پخش، پالایش و فرآورده‌های نفتی استان گذاشته می‌شود تا بخش عمده این کمبود را با مجاهدت شبانه‌روزی جبران کنند، بازهم با وجود توزیع ۱۲ تا ۱۵ میلیون فرآورده هم بین هشت تا ده میلیون متر مکعب نسبت به مصرف روزانه گاز کمتر داریم که باید مدیریت مصرف و محدودیت اعمال کنیم.

وی خاطر نشان کرد: سفره‌های زیرزمینی ما محدود است. در کشور و استان دارنده دومین ذخایر گازی دنیا هستیم البته در بعضی آمارها هم گفته می‌شود اولین هستیم. در زمستان مصرف گاز بخش خانگی به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. در استان از ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز نسبت به سال گذشته، ۵ درصد مربوط به افزایش مشترکین بوده و ۱۰ درصد افزایش به دلیل تغییر رفتار مصرف کننده اتفاق افتاده است. البته کرونا در این زمینه بی‌تاثیر نبوده زیرا شست‌وشوها افزایش یافته و همچنین گفته می‌شود برای تهویه هوا پنجره یا در باید باز باشد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: براساس سیاست‌های ابلاغی به شرکت‌های گاز، قطع گاز خانگی خط قرمز ماست و موظف شدیم در هر شرایطی آن را حفظ کنیم، وقتی بخش خانگی بیشتر برداشت کند، به قسمت‌های دیگر کمتر از آنچه گاز لازم دارند، می‌رسد و از سهم صنایع و نیروگاه‌ها کم می‌شود. در زمستان امسال و سه هفته گذشته که سردترین روزها را داشتیم مصرف بخش غیر نیروگاهی ما در استان به ۶۱ میلیون متر مکعب در روز رسید. فقط در خراسان رضوی تمام گاز تولیدی پالایشگاه و ذخیره‌سازی را برداشت کردیم اما باز هم ۵، ۶ میلیون مترمکعب گاز کم داشتیم که از بقیه خطوط گرفتیم.
وی افزود: شاید سوال شود چرا فقط چرا فقط ۱۲ میلیون متر مکعب گاز از جنوب وارد می‌کنیم؟ باید گفت چون منابع آنجا هم محدود است. هیچ راهی در دنیا برای مدیریت مصرف به‌جز تغییر فرهنگ مصرف وجود ندارد وقتی خانواده‌هایی که در گذشته ازکپسول و گاز مایع استفاه می‌کردند، به گاز طبیعی وصل می‌شوند، مصرف آنها سه برابر افزایش می‌یابد که این موضوع نشان می‌دهد فرهنگ مصرف باید تغییر کند. گاز برای سوختن نیست برای ساختن است. در صوتی می توانیم از این نعمت برای ساختن استفاده کنیم که کمتر بسوزانیم و مقدار بیشتر را به بخش مولد مثل صنعت و نیروگاه بدهیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.