همدان- تا چند سال پیش شنیدن نام مزرعه نشان از تلاش شرافتمندانه بود که حس خوبی به شنونده القا می کرد، حالا مزرعه جدیدی از تکنولوژی خلق شده که نامش با ارز، دنیای مجازی و برق تداخل دارد و اگر چه به قول برخی افراد می توان در آن پول پارو کرد اما موجب تضییع حقوق بسیاری از شهروندان نیز شده است.

برق ارز های دیجیتال مردم همدان را گرفت

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی: قطع برق در روزهای اخیر به معضلی برای مردم کشور و شهرستانهای آن تبدیل شده است عده ای این خاموشی های گاه و بیگاه را به مزارع بیت کوین ربط می‌دهند، خبرها از یافت ۴۰ دستگاه ماینر در فامنین و ملایر می گویند و در تویسرکان و نهاوند که از مراکز بزرگ دامداری و کشاورزی اند، همزمان با ادعای رئیس دفتر رئیس جمهور محمود واعظی مبنی بر جدیت برخورد با کسانی که از برق برای بیت کوین استفاده می کنند کسانی مزارع و انبارها را محل امن و مناسبی ساخته اند تا سوداگران این درآمد زایی جدید، پول‌هایشان را پارو کنند.

اگرچه استخراج رمز ارز در سال ۹۸ مشروط به مجوز قانونی شده اما مراکز مزارع خصوصی در شهرستان ها بدون مجوز، برقی که می تواند مصرف ۲۸ مشترک را تامین کند صرف یک واحد بیت کوین می کنند. با تمام این توضیحات درباره تاثیر مزارع بر خاموشی های جدید اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 یکی از کارشناسان برق استان همدان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین دلیل مخالفت با فعالیت ماینر ها را مصرف زیاد برق دانسته و اظهار می کند: تعرفه برق صنعتی و کشاورزی ایران ارزان است و همین موجب شده بسیاری از مرغداری ها در این زمینه فعالیت کنند از طرفی در سالن های مرغداری و چاه‌های کشاورزی متروکه صدای زیاد فن های ماینر شنیده نمی‌شود و امن تر است.

 این کارشناس که ترجیح می‌دهد نامی از او برده نشود تعداد ماینر های کشف شده در دو شهرستان تویسرکان و نهاوند در طی سه ماه ۱۸ دستگاه اعلام و می گوید: اگرچه استفاده از ماینر ها اکثراً غیرقانونی است و افزایش آن می‌تواند به ضرر صنعت برق باشد اما خاموشی های اعمال شده در روزهای اخیر به آن مرتبط نیست.

ناچیز اما تاثیرگذار

با این وجود حفظ ثبات شبکه برق کشور آنقدر اهمیت دارد که باعث شده مقابله جدی با ماینر ها در دستور کار قرار گیرد و شناسایی گزارش این مراکز مشمول پاداش هم باشد در این رابطه رضا جلیلوند مدیر شرکت توزیع برق شهرستان تویسرکان در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین اذعان می کند: سه ماه پیش همکاران بازرسی اداره، موردی از استفاده ماینرها در دامداری کشف کردند که به واحد نیروی انتظامی و ۱۱۰ اطلاع‌رسانی شد و از طریق دادستانی پیگیری و جمع‌آوری شدند.

 جلیلوند از  برگزاری مانور بزرگ جمع آوری انشعابات غیرمجاز و ماینرها در ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه خبر داده و عنوان می کند: مصرف برق چاه های کشاورزی در دوره خاموشی  یا مصرف بیشتر از برق خریداری شده  توسط یک مشترک باعث شبهه و در نتیجه بررسی آنها می شود چراکه این مراکز دامداری یا کشاورزی را تعطیل میکنند تا همان میزان برق را برای ماینرها استفاده کنند در تویسرکان نیز ۳۰ مورد مشکوک بررسی شد.

او با بیان اینکه مسئولان وزارتخانه اعلام کرده اند که در کل کشور حداکثر ۳۰۰ مگاوات مصرف برق ماینر کشف شده که عدد بزرگی نیست، تصریح می کند: تولید کشور ما در تابستان ۶۰ هزار مگاوات است و ۳۰۰ مگاوات در کنار آن عدد کوچکی است که تاثیر کلی بر خاموشی ها ندارد.

متهم بی گناه

 مدیر شرکت توزیع برق شهرستان تویسرکان عامل خاموشی ها را مشکل کاهش فشار گاز در قسمت سردسیر و شمال کشور بیان می کند که باعث شده به نیروگاه‌ها گاز نرسد و توضیح می دهد: زمانی که افت فشار گاز پیش می آید، برق صنایع و نیروگاه‌ها را قطع می کنند تا پایداری انرژی در خانه ها حفظ شود، از آنجا که استفاده از مازوت در نیروگاه ها آلودگی محیط زیستی ایجاد می‌کند محدودیت های بیشتری هم برای نیروگاه ها ایجاد می شود.

علی نوروزی اصل کارشناس اقتصادی استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر آینده بیت کوین در کشور عنوان می‌کند:  در آمد باعث می‌شود تعداد کسانی که به این تولید گرایش می یابند روز به روز بیشتر شود.

او اضافه می کند: صنعت ماینینگ را می توان مدیریت کرد و برای تامین برق آن از سرریز انرژی استفاده کرد از طرفی با تحریم‌های اعمال شده برای کشور ارز دیجیتال تنها راه خارج کردن پول است.

نوروزی با اشاره به اینکه در جامعه ایران ارزهای دیجیتالی بسیار محبوب هستند تصریح می کند: با ارز دیجیتال می‌توانید خرید کنید، سفارش‌ آنلاین انجام دهید، به هر کسی که دوست دارید در هر نقطه از جهان پول بفرستید یا حتی آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید میزان استخراج ارزهای دیجیتالی در ایران نیز با توجه به ارزان بودن قیمت برق در مقایسه با دیگر کشورها در سطح بالایی قرار دارد.

پرسش

شاید بیت کوین از اتهامات وارده درباره خاموشی ها مبرا باشد اما بسیاری این کسب درآمد جدید را باعث به قهقرا بردن صنایع دیگر و حتی دامداری و کشاورزی می دانند و عده ای آن را مسیری جدید برای کمک به اقتصاد کشور از سویی مسئولان هنوز عزم جدی برای غیرقانونی اعلام کردن آن ندارند و نحوه دریافت مجوز برای آن نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد، باید دید تصمیم های بعدی برای فعالان این عرصه چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.