نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران روز گذشته کار خود را آغاز کرد. این رویداد فرهنگی دیرپا که ۳۲دوره به صورت فیزیکی و در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، امسال چند بار به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و سرانجام متولیان تصمیم به برگزاری مجازی آن از اول تا ششم بهمن ماه ۱۳۹۹ گرفتند.

آشتی فرهنگ و اقتصاد درسال کرونایی

یک‌هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی  برای حضور در این نمایشگاه ‌نام‌نویسی کردند و افزون بر ۱۰۰هزار عنوان کتاب نیز آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. ۱۸۰ناشر خارجی با ۲۰هزار عنوان کتاب، ۱۴۲نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰نشست بین‌المللی و ۲۵نشست داخلی با حضور ۱۸۰سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

بیش از ۸۰هزار دانشجو و طلبه و ۳۰هزار هیئت‌علمی و اهالی قلم از تسهیلات نمایشگاه کتاب برخوردار خواهند شد و هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

یک رویداد فرهنگی باصرفه در بستر فضای‌مجازی

در کنار رعایت محدودیت‌های کرونایی، برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی، از حیث اقتصادی هم واجد مزیت‌هایی است و ناشران که به دلیل شیوع کرونا خسارت‌های زیادی دیده‌اند می‌توانند از این فرصت برای فروش کتاب‌های خود بهره ببرند. حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگویی درباره اثرات برگزاری این نمایشگاه برای اهالی نشر گفته است: به طور مسلم نمایشگاه مجازی کتاب در بدست آوردن پول در گردش برای ناشران مؤثر است تا بتواند حرکت خوبی در میان صنعت نشر ایجاد کند.

حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم نیز در این باره بهترین راه‌حل برای ایجاد نقدینگی در میان ناشران را برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دانسته که از ناشران حمایت خواهد کرد زیرا ناشران در یک سال اخیر شرایط سختی را تجربه‌ کرده‌اند. به گفته خرمی، در طرح پاییزه کتاب ۹۹ که چندی پیش برگزار شد کتابفروشان توانستند از آن بهره‌مند شوند و اکنون در نمایشگاه مجازی کتاب، ناشران فرصت دارند برای خود نقدینگی ایجاد کرده و به حیات خود ادامه دهند.

کاهش هزینه‌های برگزاری نمایشگاه کتاب نیز یک  اتفاق مثبت دیگر است. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی هزینه‌های بالادستی را به شدت کم می‌کند، گفته بود: ناشر شهرستانی برای شرکت در نمایشگاه کتاب باید بیش از ۱۰روز به دردسر می‌افتاد. در نمایشگاه کتاب گاهی تخلفاتی داشتیم از جمله اینکه در یک غرفه کتاب‌های ناشر دیگر دیده می‌شد. این تخلفات جریان سالم اقتصادی را دچار اختلال می‌کند. در فضای مجازی این گونه اتفاقات را نخواهیم داشت؛ بدین‌ترتیب اقتصاد نشر کم‌هزینه‌تر و سالم‌تر است.

نه برای ناشر سود داشت و نه دولت!

نادر قدیانی، رئیس اسبق اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز در این باره بیان کرده است: هزینه برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب ۵۰ تا ۶۰میلیارد تومان برآورد می‌شود و کل فروش آن حدود ۱۴۰میلیارد تومان است که البته تمام رقم فروش برای ناشران سود نیست بلکه تنها درصدی از آن سود است. با این اوصاف برگزاری نمایشگاه در واقع چندان به‌صرفه نیست، نه برای ناشر، نه برای دولت!

به گفته این فعال بازار نشر، بنابراین بودجه و یارانه‌ای که برای برپایی این نمایشگاه‌ها داده شده در عمل موفق نبوده است و برپایی نمایشگاه کتاب مجازی علاوه بر صرفه‌جویی میلیاردی، مطمئناً نتایج بهتری در برخواهد داشت.

تأکید بر کاهش هزینه‌های میلیاردی برگزاری نمایشگاه کتاب در حالی است که هزینه برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۸ مبلغ۱۶میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان شده بود. هر چند پیش از برگزاری، هزینه آن،۲۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان برآورد شده بود که با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها این رقم کاهش یافت.

همچنین هزینه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۷ نیز با لحاظ کردن هزینه‌های بازرگانی، تبلیغات و بن اهدایی، ۱۷میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان اعلام‌ شده بود، اما حالا در شرایطی که با تورم موجود هزینه برگزاری نمایشگاه می‌توانست چند برابر این ارقام شود، مجازی برگزار کردن آن موجب کاهش هزینه‌ها شده است. اتفاقی که در صورت بهره‌برداری از آن به سود صنعت نشر و حمایت از ناشران می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.