۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 736972

آخرین آمار رفت‌وآمد زائران در زمان پیش از کرونا، نشان‌دهنده این است که بالاترین آمار زائرپذیری مشهدی‌ها و سفرها مربوط است به تهرانی‌ها با ۲۰ درصد و زائران استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران و کرمان در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار دارند. با این حال و با وجود میزبانی مشهد از زائران دیگر شهرها و غیر ایرانی‌ها، اما برای چهارمین سال پیاپی مشهد از بودجه زیارت بی‌نصیب است.

بودجه‌ای که یک‌بار ردیف دارد ولی بودجه ندارد و یک‌بار نه ردیفی دارد و نه بودجه‌ای. برخی می‌گویند دولت اعتقادی به مقوله زیارت ندارد و همین مسئله موجب شده است تا این بودجه رفته‌رفته آب شود، آنچنان که سال ۹۱ حرف از بودجه زیارت ۸۵ میلیارد تومانی بود و حالا حرف از بودجه ۱۵ میلیاردی که بیشتر شبیه شوخی است. البته ۱۵ میلیاردی که در صورت صحت، هیچ وقت پرداخت نشد.

با این حال همه ارکان مدیریتی در مشهد پس از چهار سال همچنان پیگیر بازگشت بودجه زیارت هستند. اما در مقابل تمام پیگیری‌ها چیزی که عاید پرسش‌های بی‌جواب شد، این است که محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است اگر این بودجه بخواهد تخصیص پیدا کند همه مجموعه‌های مرتبط با زیارت از جمله امامزادگان در نقاط مختلف کشور و حتی روستاها از بودجه زیارت سهم می‌خواهند، برای همین حذف این ردیف از بودجه مطرح شد!

البته آن طور که استاندار خراسان رضوی می‌گوید دولت محل خرج‌کرد این بودجه را به محلی دیگر اختصاص داده است. محمدصادق معتمدیان می‌گوید: این بودجه در سال‌های اخیر دارای ردیف مستقلی نبوده و دولت بودجه مرتبط با امر زیارت را بیشتر برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین در استان‌هایی نظیر  ایلام، کرمانشاه و خوزستان هزینه کرده است.

از این رو به نظر کارشناسان، نبود بودجه زیارت اثرات قابل توجهی بر میزان ماندگاری زائر در مشهد گذاشته است؛ در واقع ماندگاری زائر در دهه‌های اخیر بین پنج تا هفت روز بود که در حال حاضر به دو تا سه روز کاهش پیدا کرده است و اگر این بی‌تفاوتی دولت به موضوع زیارت تداوم داشته باشد این زمان ماندگاری زائر در سال‌های آینده به یک تا دو روز تنزل پیدا خواهد کرد که جای تأمل دارد.

شایان ذکر است در سال ۸۸ همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) این موضوع در دولت وقت مصوب شد که به عنوان یکی از وظایف حاکمیتی جدی گرفته شود و مبلغی را برای مشهد و شهرهای شیراز و قم انتقال دادند، مبنی بر اینکه موضوع زیارت و بسترهای زیارت کامل را فراهم کنند. در همین راستا در قانون برنامه پنجم و ششم تکلیف شده است که دولت اعتباری را به‌ صورت ثابت و سالیانه قرار دهد تا زیرساخت‌های لازم برای زائران در هنگام حضور در شهر مشهد فراهم شود. خدماتی که در اطراف حرم انجام می‌شود در ارتباط با موضوع زیارت است؛ مانند ایجاد پارکینگ مناسب برای خودرو و... خدماتی که لازم است زائران از آن بهره‌مند شوند، اما مردم مشهد کمترین بهره را می‌بینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.