سند «سیاست‌های کلان» آستان قدس رضوی، در یکی از اصول تعیین‌شده برای حرم مطهر رضوی، «بهره‌گیری از ظرفیت‌های درونی و بیرونی آستان قدس رضوی در فعالیت‌ها» را مورد تأکید قرار داده است؛ اصلی که به گفته مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی می‌تواند موتور پیشران همه سیاست‌ها باشد.

مردمی‌سازی نظام‌مند فعالیت‌های حرم مطهر؛ پیشران تغییرات محسوس

مهدی لسانی در این‌باره می‌گوید: برخی سیاست‌ها، محرّک تغییر هستند و بر اساس یک «برنامه تغییر» می‌توانند عامل ایجاد تحوّل باشند. یکی از این سیاست‌های محرّک تغییر در حرم مطهر، واگذاری نظام‌مند فعالیت‌های جانبی به تشکل‌ها و نهادهای تخصصی است. لسانی می‌افزاید: جذب انواع مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی می‌تواند منجر به تحوّل و نوآوری روزافزون در اداره حرم مطهر شود و یک جریان اثرگذار فرهنگی و مردمی را ایجاد کند.

ضرورت ایجاد آمادگی روزافزون در بدنه کارکنان
وی ادامه می‌دهد: رویکرد جذب «مشارکت عمومی» هر چند همواره مورد تأکید بوده اما طی سال‌های اخیر جدی‌تر دنبال شده و با توجه ویژه صورت گرفته به آن در سند سیاست‌های کلان، می‌بایست برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای آن داشت. به همین دلیل از یک سو لازم است بدنه کارکنان آستان قدس رضوی آمادگی روزافزون خلق بسترهای نوین برای مشارکت مردم و تشکل‌ها در بخش‌های مختلف را در خود ایجاد کنند و از سوی دیگر فعالان اجتماعی و فرهنگی نیز خودشان را در خدمت به زائر و تعالی فرهنگ زیارت صاحب نقش و اثر بدانند.

رضایت حداکثری زائر؛ شاخص اصلی ارزیابی
مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین می‌گوید: در سیاست‌های تعیین شده درباره حرم مطهر رضوی، شاخص اصلی ارزیابی، رضایت حداکثری زائران در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل اصل زائرمحوری و تسهیل زیارت از طریق ارایه خدمات باکیفیت مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین در این سند به معرفت‌افزایی زائر، ترویج علوم و معارف قرآن به‌ویژه آموزه‌ها و سبک زندگی رضوی و همچنین فراهم‌ساختن فضای مناسب برای زیارت از طریق صیانت از هنر و معماری حرم مطهر رضوی تأکید شده است.

توجه سند به فضای مجازی و زیارت از راه دور
لسانی با اشاره به نگاه ویژه آستان قدس رضوی به توسعه روزافزون بسترهای ارتباط زائران با حرم مطهر رضوی می‌افزاید: یکی از نکاتی که در سند جدید مد نظر قرار گرفته است، توجه به فضای مجازی و زیارت از راه دور است که فرصت بیشتری برای دسترسی علاقمندان به برنامه‌های حرم مطهر فراهم می‌کند.

دو ابتکار تولیت آستان قدس رضوی
لسانی در ادامه می‌گوید: حجت‌الاسلام و المسلمین مروی در مرحله ابلاغ این سند دو ابتکار خاص انجام دادند؛ اول اینکه این سند مهم را به صورت مستقیم به کلیه همکاران آستان قدس رضوی ابلاغ کردند و نه صرفاً از طریق مکاتبه رسمی با سلسله مراتب اداری و سازمانی و این یعنی ضرورت اهتمام همه کارکنان آستان قدس به سند. ابتکار دوم هم اینکه آن را بلافاصله از طریق انتشار در سایت، در معرض دید افکار عمومی قرار دادند که نشان‌دهنده توجه ایشان به تقویت رویکرد شفافیت در آستان قدس رضوی است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.