یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت با ایجاد جذابیت اولیه و همچنین آزاد سازی سهام عدالت موجب شد که بورس رشد بسیاری کند چه از لحاظ رشد شاخص کل، رشد تعداد سهامداران، رشد شناوری شرکت ها و رشد ارزش بازار، در حالی که متأسفانه ارکان بازار سرمایه به همین اندازه رشد نکرد و متناسب با رشد حجم،ارزش بازار و بزرگی سهامداران به این اندازه بزرگ نشد.

سهامداران بورس به دلیل نابلدی و دخالت‌های دستوری دولت متضرر شدند/ مسؤولان نباید سیگنال منفی یا مثبت به بازار بدهند

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص وضعیت بورس و چرایی ریزش‌های اخیر شاخصگفت: دولت در اوایل سال جاری به دلیل تأمین کسری بودجه خود با تبلیغ و سر و صدای زیادی مردم را به بورس دعوت کرد. فراخوانی که سبب شد بورس در طی مدت کوتاهی میزبان تعداد زیادی از سهامداران ناآشنا به بازار سرمایه شود چرا که مردم با دعوت دولت در مدت کوتاهی سهامدار شدند.

وی دراین باره افزود: دولت با ایجاد جذابیت اولیه و همچنین آزاد سازی سهام عدالت موجب شد که بورس رشد بسیاری کند چه از لحاظ رشد شاخص کل، رشد تعداد سهامداران، رشد شناوری شرکت ها و رشد ارزش بازار، در حالی که متاسفانه ارکان  بازار سرمایه به همین اندازه رشد نکرد و متناسب با رشد حجم،ارزش بازار و بزرگی سهامداران به این اندازه بزرگ نشد از این جهت براساس خلأهای به وجود آمده بسیاری از سهامدارانی که به بورس آمده بودند به دلیل نابلدی و دخالت‌های دستوری دولت متضرر شدند.

حسین محمودی اصل با اشاره به اهمیت آموزش مردم برای سهامداری در بورس بیان داشت: به نظر می‌رسد دولت قبل از اینکه مردم را برای سرمایه گذاری در بورس دعوت کند و فراخوان ملی بدهد باید مردم را آموزش می‌داد و با فراز و فرودهای سرمایه داری در بورس آشنا می کرد از این جهت چون بحث آموزش مطرح نبود زمانی که سهامداران نابلد به خم وچم بورس وارد این بازار شدند بدون اطلاعات کافی از شرکت‌ها و تحلیل از وضعیت شرکت‌ها فقط به این امید که سهمی بخرند و سودهای آنچنانی کنند سهامدار شدند!

وی دراین باره خاطر نشان کرد: قطعاً دولت باید مردم را آموزش می‌داد  و این کار از طرق مختلف امکان پذیر بود اما انجام نشد. از سوی دیگر بایستی مشوق‌های لازم در جهت هدایت سهامدارانی که جدیداً کد گرفتند به سمت خرید یونیت صندوق ها اتفاق می افتاد، یعنی باید مشوق هایی و مکانیزم هایی تعریف می شد که سهامدارانی که کد گرفتند تا شش ماه با مشوق و مزیت خاصی رو به رو می شدند و یونیت صندوق‌ها را خریداری می‌کردند و این مشوق ها می توانست کاهش حق کارگزاری یا کاهش مالیات‌ها باشد.

کارشناس بازار سرمایه تقویت ارکان بازار سرمایه را یک امر لازم عنوان کرد و بیان داشت: از سوی دیگر بحث نظارت ها با توجه به حجم ورودی‌ها و معاملات باید قوی تر سازمان یافته تر و مکانیزم بهتری می‌یافت و سامان داده می شد که می توانست همه دست کاری ها یا جوسازی ها را خنثی کند، ضمن اینکه فضای مجازی هم باید مدیریت می‌شد به تیم‌ها، کانال‌ها و کارشناسان معتمد اجازه فعالیت داده می‌شد تا آنها رسمیت پیدا می‌کردند تا غیر رسمی ها کمتر دیده شوند.

حسین محمودی اصل در خصوص عوامل خارجی تأثیر گذار بر بورس گفت: شاید بخش مهم دیگری که بر بورس تأثیر می گذارد عوامل خارجی است که بخشی از آن مسائل سیاسی است مثل انتخاب بایدن و بحث قیمت ارز که البته با توجه به قیمتی که رئیس جمهور اعلام کردند شاهد نوسان بازار ارز بودیم و وقتی این اتفاق می‌افتد نگرانی‌هایی ایجاد می کند که می‌تواند به کاهش صادرات غیر نفتی منجر شود. وقتی به شرکت ها و بازار انتظار دلار ۱۵ هزار تومانی داده می شود در حالی که اینک نرخ دلار بالای ۲۰ هزار تومان است، وقتی کالا با نرخ کنونی دلار معامله شود اما کالایی که صادر شود دو سه ماه آینده با ۱۵ هزار تومان معامله شود دیگرصادرات توجیهی ندارد و ما دچار خلأ صادراتی می شویم حتی اگر تحریم‌ها هم برطرف شود ما از کمبود صادرات غیر نفتی درچند ماه آینده رنج خواهیم بود و ارز حاصل از صادرات غیر نفتی کاهش می‌یابد بنابراین معتقد هستیم دولت و مسوولین نباید سیگنال منفی یا مثبت به بازار بدهند بازار باید خود به صورت هوشمندانه حرکت کند و بایستی نرخ را بازار تعیین کند نه اینکه دولت به صورت دستوری بر بازار سرمایه تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.