رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: مردم ایران به‌ویژه علاقه‌مندان به کتاب منتظر ثبت رکوردها و معدل‌های خوبی از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باشند.

پیش بینی یک مقام مسؤول در وزارت ارشاد از ثبت رکوردهای خوب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

قدس آنلاین: به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده با بیان این خبر گفت: نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که بر اساس راهبرد مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برگزاری آن هستیم، بی‌تردید معدل‌های خوب و امیدبخشی را در پایان برگزاری این رخداد بزرگ فرهنگی به ثبت می‌رساند.

او افزود: پیدایش و شروع به کار این پدیده مجازی همراه با نگرانی‌های مختلفی بود که بخشی از آن ناظر بر نگرانی از میزان توانمندی فضای مجازی در خدمات‌رسانی به مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب بود و بخش دیگری از نگرانی‌ها این بود که آیا از این رخداد نوپدید استقبال می‌شود.

امیرزاده سپس تصریح کرد: این نگرانی‌ها باعث شد با دقت بیشتری به موضوع نمایشگاه کتاب تهران توجه شود. بنابراین برگزاری این نمایشگاه با هدف پویا ساختن عرصه نشر کشور دارای مسیر پرریسک و حساسی بود و نشان داد که در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مدیران عملگرا و جسوری در شرایط بحرانی است.

او ادامه داد: با آغاز کرونا حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری کشور تحت تاثیر عمیقی قرار گرفت. این موضوع نه تنها متوجه جامعه ایران بلکه سراسر جهان بود. در بررسی‌هایی که در موضوع خسارت‌های وارده به حوزه فرهنگ و هنر در سایر کشورها که درگیر این پاندومی خطرناک هستند مشخص می‌شود که خسارت‌های وارده به بخش‌های فرهنگ و هنر یک امر همه‌گیر بوده و حتی در کشورهایی که زیرساخت‌های فرهنگی آن‌ها به مراتب از ایران قوی‌تر بوده این خسارت‌ها عمیق و اثرگذار بوده و بخش‌های فرهنگی و هنری در همه کشورها بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده‌اند.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در ایران هم این شرایط مستثنی نبود و حوزه نشر که یکی از حوزه‌های مهم پرمخاطب و اثرگذار در موضوعات فرهنگی است تحت تاثیر آن قرار گرفت و بسیاری از فعالیت‌های حوزه نشر کشور با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شد.

او در عین حال تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه به مناسبات حمایتی که دولت تدوین و ارائه کرده بود به بررسی خسارت‌های وارده بر این حوزه پرداخت و در سامانه‌های مشخص‌شده دولت، سعی کرد حضور جدی داشته باشد. این اقدام کار سخت و مهمی بود و خسارت‌های ناشی از کرونا در حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه برآورد هزینه شد تا این حوزه شکننده و آسیب‌پذیر از سایر رسته‌های شغلی عقب نماند.

امیرزاده افزود: البته در اعلام نخستینی که درباره رسته‌های خسارت‌دیده از کرونا اعلام شد، حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه یا دیده نشده و یا کمتر به آن توجه شده بود. بنابراین گام نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که در این رسته‌های شغلی، جایگاه مشاغل فرهنگ، هنر و رسانه هم دیده شود و خالی نماند. پیگیری‌های مجدانه‌ای در این زمینه صورت گرفت و این تلاش‌ها به ثمر نشست و رسته‌های شغلی فرهنگی و هنری در فهرست رسته‌های خسارت‌دیده از کرونا به رسمیت شناخته شد.

او در ادامه بیان کرد: گام بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه اقداماتی بود که در حوزه‌های مختلف مانند ارائه بسته‌های معیشتی، پرداخت خسارت‌ها، بیمه هنرمندان و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت صورت گرفت و در این زمینه بر اساس منابع موجود کشور شاهد تلاش‌های خوبی بودیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی مشکلات ناشی از شیوع کرونا و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در این شرایط  افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رخداد فرهنگی کشور بر اساس شیوه‌نامه‌های اعلامی مراجع ذی‌ربط که ستاد ملی کرونا است، به تعطیلی کشیده شد و در این شرایط باید راه چاره‌ای اندیشیده می‌شد و از همان ابتدا موضوع برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی مورد توجه قرار گرفت. دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه به معاون امور فرهنگی این وزارتخانه ابلاغ شد که در اسرع وقت طرح اولیه برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه و بر اساس مشورت‌های کارشناسی‌شده با خبرگان این حوزه به‌ویژه ذی‌نفعان و بخش‌های خصوصی طرح اولیه برگزاری این نمایشگاه ارائه شد.

او ادامه داد: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک درست از شرایط موجود اقدام به ارائه اولین نسخه اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران کرد و بعد از آن مجدد بررسی‌های کارشناسی در این زمینه صورت گرفت.

امیرزاده سپس تاکید کرد: امروز که شاهد دومین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستیم و به رغم این‌که در نخستین روز برگزاری به دلیل استقبال گسترده مخاطبان ایرانی در سراسر کشور از این رخداد شاهد اختلال در سامانه این نمایشگاه بودیم اما با تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش‌های بی‌وقفه عوامل فنی اکنون این سامانه فعال است و روند خوبی را طی می‌کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: آن‌چه شاهد خواهیم بود این است که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عنوان یک رخداد موفق فرهنگی در شرایط سخت بحران کرونا رکوردهای کم‌نظیری از این نمایشگاه ثبت می‌شود و می‌تواند برای ادامه مسیر فعالیت‌های فرهنگی الگوی مناسبی باشد. البته تلاش‌ها و فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور صرف بسنده به حوزه نشر نیست اما از ابتدای امسال تاکنون شاهد خرید بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب در فرایند برنامه‌های حمایتی فصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

او تصریح کرد: اگر فروش ۹۹ میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۹۸ را ملاک ارزیابی قرار دهیم به نظر می‌رسد به رغم تاثیر شکننده‌ای که پاندومی کرونا بر عرصه‌های مختلف شغلی داشته، معدل موجود در این حوزه نشان می‌دهد که این برنامه‌ها حساب‌شده و کارشناسی‌شده است و توانسته به میزان قابل توجهی از خسارت‌های ناشی از کرونا جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.