قدس آنلاین- وزش باد شدید و توفان شن که از روز پنجشنبه استان‌های شرق و جنوب شرقی کشور را با خود درگیر کرده است خسارات بسیاری را به زیرساخت‌های استان کرمان زد و نفس مردمان سیستان و بلوچستان را تنگ کرد.

توفان شرق کشور را درنوردید؛ سیستان و بلوچستان نفس‌تنگی گرفت

به گزارش قدس آنلاین براثر وزش باد شدید و توفان شن با سرعت به بیش از ۱۰۰ کیلومتر طی دو ر وز  گذشته غلظت گردوغبار در جنوب استان کرمان و در شهرستان ریگان به پنج برابر حد استاندارد رسید و ده‌ها نفر از روستائیان و شهروندان  را به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرد.

بر اساس گزارش‌های مردمی و مسئولان محلی استان کرمان، شدت وزش باد در مسیرهای ارتباطی مشترک سیستان و بلوچستان با این استان به حدی بود که مسیر زاهدان-کرمان برای ساعاتی بسته شد.

وضعیت دشوار در ریگان

شهرستان کویری ریگان که پس از خوزستان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور بشمار می‌رود در آخرین روز هفته گذشته شرایط سختی را به همراه داشت.

در همین رابطه فرماندار ریگان بابیان اینکه  توفان شن و گردوغبار بیش از پنج برابر حد مجاز در این شهرستان راه ارتباطی ۹۰ روستا را مسدود کرد اظهار کرد:  شدت گردوغبار توأم با وزش باد به‌اندازه‌ای بوده  که ساکنان یک‌صد روستا را  خانه‌نشین کرده و تعداد زیادی را به علت مشکلات تنفسی راهی مراکز درمانی کرده است.

امین باقری بابیان اینکه توفان سبب افزایش شمار بیماران تنفسی در این شهرستان شده است افزود: گردوغبار شدید  و شن‌های روان شرایط دشواری را برای ساکنان شهرستان ریگان ایجاد کرده است از همین رو خواستار توجه جدی‌تر به رفع این مشکلات هستیم.

وی با اشاره به اینکه حضور مداوم امدادگران طی مدت یادشده باعث امدادرسانی به گرفتار شدگان در توفان شن شده و مانع بسته شدن  مسیر ترانزیتی ریگان به چابهار شد افزود: برای کمک به مردم نسبت به اعزام چهار گروه  امدادی به روستاهای محاصره‌شده در گردوغبار اقدام شد و افزود: توفان شن به همراه گردوغبار ۱۰میلیارد تومان به زیرساخت‌های عمران شهری و کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد .

باقری بیان داشت: در پی وقوع توفان شن طی دو روز در شهرستان خسارات زیادی به زیرساخت و محصولات کشاورزی منطقه وارد ساخت طوری که ده‌ها هکتار از مزارع گندم و جو  دچار شن گرفتگی شد.

فرماندار ریگان بیان داشت: طی مدت یادشده خسارات بسیاری به عمران شهری و فضای سبز، برق ، آب و تأسیسات زیر بنایی در روستاها وارد شد و  ۴۳شهروند ریگانی نیز راهی مراکز درمانی شدند. 

وی افزود:توفان شن هم چنین موجب گرفتار شدن تعداد  ۶۵خودرو در محور های ارتباطی شد که بااقدام به موقع نیروهای امدادی امدادی این مسافران در راه مانده در مساجد ریگان اسکان داده شدند.

فرماندار ریگان بیان داشت: متاسفانه هنوز ۲۰روستای شهرستان که در حاشیه کانون بحران فرسایش بادی قرار دارند در محاصره گردوغبار شدید قرار دارند .

نفس‌تنگی سیستان و بلوچستان

به گزارش قدس آنلاین هم‌چنین وزش باد و گردوخاک که از روز پنجشنبه  بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان را فراگرفته موجب شد تا وضعیت آلودگی در چهار شهرستان زابل، هامون، ایرانشهر و چابهار در سطح خطرناک قرار گیرد.

سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که ساعت ۱۰ صبح روز جمعه میزان آلاینده ۱۰ میکرون ذرات معلق در هوای زابل حداقل به ۵۰۰ واحد معادل ۳.۲ برابر حد مجاز رسید و شرایط کیفی هوا را برای تمام گروه‌های سنی «خطرناک» کرد.

این در حالی است که در شرایط خطرناک، شاخص کیفیت هوا بارنگ قرمز تیره نمایش داده می‌شود و همه افراد جامعه باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در همین رابطه  اظهار کرد: سرعت وزش باد در زابل به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۸۰۰ متر کاهش داد.

محسن حیدری ادامه داد:علاوه بر وزش باد شدید، گردوغبار گسترده نیز که از مناطق مرکزی کشور به سیستان و بلوچستان نفوذ کرده اکثر شهرها و روستاهای استان را درگیر و شعاع دید افقی در اکثر شهرها را به‌شدت کاهش داده به‌طوری‌که دید افقی در شهرهای زابل، خاش، راسک، سراوان و زاهدان به محدوده هزار متر رسیده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در شبانه‌روز گذشته در پی وزش باد شدید و نفوذ گردوغبار گسترده به استان، شعاع دید افقی در شهر نصرت‌آباد زاهدان نیز به ۵۰۰ متر کاهش یافت.

حیدری افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود در ادامه روز همچنان وزش باد و گردوخاک در زاهدان ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.