بوشهر- یکی از اهداف صنعتی که سال‌ها بود در بندر «دیر» از سوی یکی از محلی‌ها پیگیری می‌شد، پرورش میگو در این پهنه بود. در نزدیکی جنگل‌های حرا، خوری به نام خور بردستان وجود دارد که کسانی که تکثیر و پرورش میگو انجام می‌دهند، می‌توانند به‌راحتی، بدون اینکه کانالی زده شود، لایروبی شود و مجوزی دریافت شود، به‌صورت طبیعی از آب این خور استفاده کنند و زمینه‌ساز مرگ تدریجی جنگل‌های حرا شوند و این همان چیزی بود که اعتراض سمن‌ها را به دنبال داشت.

پرورش میگو بلای جان جنگل های حرا؛ مخالفت دوستداران محیط زیست ادامه دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: پرورش میگو که مدت هاست به دغدغه دوستداران محیط زیست تبدیل شده است موجب شد تا معاون رئیس‌جمهور گزارش مستقلی در این رابطه درخواست و درنتیجه با شکایت شهرداری بندر دیر از پروژه پرورش لارو در محدوده خور بردستان، این پروژه با دستور دادستانی شهرستان دیر متوقف شود.

بلای جان جنگل‌های حرا

در این رابطه فعالان محیط‌زیستی معتقدند که فعالیت مرکز تکثیر میگو در کنار جنگل‌های حرا درنهایت منجر به مرگ این جنگل‌ها می‌شود.

فعالان محیط‌زیست ادعا می‌کنند: مراکز پرورش میگو آب مورد مصرف خود را از دریا می‌گیرند و پساب را هم به دریا می‌ریزند لذا این پساب دقیقا در محدوده جنگل حرا ریخته می‌شود و جنگلی که میراث طبیعی است و مردم از آن حفاظت کرده‌اند و نهال برایش کاشتند، از بین می‌رود»

به گفته فعالان محیط‌زیست دیر، تلاش‌ها برای جلوگیری از این اتفاق ادامه دارد؛ هرچند به نظر می‌رسد تصمیم‌ها از پیش‌گرفته شده؛ اما آن‌ها می‌گویند امیدوارند که پاسخ مثبتی دریافت کنند.

پیش‌تر قرار بود چهار هکتار از این محدوده در اختیار مرکز پرورش میگو قرار بگیرد که با اعتراض سمن‌ها این مقدار به دو هکتار کاهش پیدا کرد. آن‌ها امیدوارند بتوانند فرمانداری و سازمان حفاظت از محیط‌زیست را مجاب کنند تا جای دیگری را در اختیار این پروژه صنعتی قرار دهند.

توقف فعالیت‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمینی استان اظهار کرد: به‌تازگی کمیته محیط‌زیست و آمایش زیر نظر شورای برنامه‌ریزی استان با حضور مدیران کل مرتبط تشکیل‌شده تا برای جانمایی و آغاز استعلام پروژه‌های بزرگ، ابتدا تصمیم‌گیری محیط زیستی صورت بگیرد و بعد از موافقت این اداره کل و سایر دستگاه‌های مسئول نسبت به اجرا آن اقدام شود تا بابت یک مجوز اولیه، حقی ایجاد نشود.

قلی‌نژاد روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: سرمایه‌گذار اجرای سایت پرورش میگو در محدوده جنگل حرای دیر در سال ۹۵ درخواست مجوز داشت که به دلیل زمان‌بر شدن کارها سرمایه‌گذار پروژه در سال ۹۷ برای تمدید مجوز مراجعه کرد.

وی افزود:  پس از توقف اجرای سایت پرورش میگو در محدوده جنگل حرای دیر اکنون پروژه احداث جاده دسترسی آن نیز متوقف‌شده است.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به قرارگیری خور دیر-بردستان در فهرست تالاب‌ها در همان روزها، پروژه نیاز به استعلام شرکت آب مبنی بر تعیین محدوده و حریم تالاب داشت اما با زمان‌بر شدن موضوع شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرد ۲ هکتار این پروژه یعنی نصف آن در محدوده قرار دارد و امکان اجرای پروژه وجود ندارد.

قلی نژاد ادامه داد: آنچه باعث حواشی اخیر شد، احداث جاده برای دسترسی به این سایت پرورش لارو بود درحالی‌که به متقاضی تأکید شده بود به دلیل قرارگیری در آبراهه باید مجوز زیست‌محیطی جداگانه دریافت کند.

وی ادامه داد: بااین‌حال سرمایه‌گذار باوجود برخی مستندات در دادگاه مبنی بر اینکه مجوز را از اداره راه گرفته‌ حکم منع تعقیب گرفت و اکنون این موضوع در دست پیگیری است که آیا اداره راه  و شهرسازی پیش‌ازاین برای مجوز صادره دیدگاه محیط‌زیست را جویا شده یا تخلف اداری صورت گرفته است.

قلی نژاد افزود: اکنون با توقف در اجرای پروژه جاده برای کل پروژه به دستگاه‌های متولی ازجمله شیلات، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، راه و محیط‌زیست اعلام شد تا در مدت یک ماه نظر کارشناسی خود را اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.