اهواز- محله منبع آب همانند مناطق حصیرآباد و چهارصد دستگاه از مناطق کم برخوردار کلان‌شهر اهواز است که ۸۱۱واحد در پهنه خطر این منطقه شناسایی‌شده است و بیشتر از یک هزار واحد مسکونی در این محله در معرض خطر هستند اما بیشتر ساکنان رغبتی برای جابه‌جایی به نقطه دیگر نشان نمی‌دهند و به همین دلیل روند انتقال زمان‌بر شده است.

حاشیه‌های خاکستری شهر اهواز رنگ سفید به خود می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، آخرین وعده مسئولان به اهالی منبع آب این است که آن‌ها را در کوی سپیدار خانه‌دار می‌کنند، اما هیچ‌کس هنوز با شفافیت اعلام نکرده مردمی که گاه نانی برای خوردن ندارند چقدر باید برای این ایمن شدن سرپناهشان هزینه کنند.

در این پهنه  واحدهای ناپایدار که ریزدانگی آن‌ها از ۳۰ تا ۴۰ متر و در برخی موارد تا ۸۰ مترمربع است خانواده‌های ۵ تا ۶ نفر را در خود جای‌داده است .

کوی منبع آب درواقع تپه‌های مرتفعی بوده که در دهه‌های قبل قرار بوده کاربری آن‌ها بوستان کوهستانی یا فضای سبز باشد ولی بعدها به دلیل معضلات اجتماعی، وقوع جنگ تحمیلی و مهاجرت و... سبب شد تا مردم شمال شرق استان به این محله کوچ کنند که متأسفانه به‌رغم قدمت محله بیشتر واحدها حالت تصرفی دارد.

کل منطقه منبع آب اهواز ۹۰ هکتار است که با بررسی‌های انجام‌شده ۱۵ هکتار آن به‌عنوان پهنه خطر شناسایی‌شده است. عمده خطراتی که درگذشته در این منطقه اتفاق افتاده و متأسفانه ریزش یک ساختمان منجر به فوت یک کودک شد در خیابان خالدی بوده است. زمین در این منطقه حالت ریزشی دارد و فرسایش خاک بالاست از سوی دیگر تغییر اقلیم و بارش‌های سیل‌آسای سال‌های قبل هم به این مسئله دامن زده است.

بحث جابه‌جایی ساکنان از سال‌های گذشته مطرح‌شده بود و در ابتدا بنا شد ساکنان به شهرهای جدید رامین و شیرین شهر منتقل شوند. ساکنان به دلیل مسافت زیاد محل جدید با اهواز زیر بار انتقال به شهر جدید شیرین شهر نرفتند. آن‌هایی هم که قبول کردند به شهر جدید رامین بروند به دلیل فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر جدید با کلان‌شهر اهواز بعداً پشیمان شدند و عملاً استقبالی از آن نشد.

جابجایی خانه‌های نا مقاوم

معاون بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در این رابطه می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی زمینی را به مساحت۲۵ هکتار در کوی سپیدار و در مجاورت کوی طاهر جانمایی کرد.

به گفته محمد جامع این پروژه با مشارکت بخش خصوصی از تیرماه سال جاری کلید خورده است و در قالب این طرح ۱۰۵ بلوک ۱۶ واحدی ساخته خواهد شد که بخشی از ۱۶۸۰ واحد این طرح به ساکنان کوی منبع آب اختصاص خواهد یافت.

وی اظهار می‌کند: تاکنون فونداسیون ۱۵ بلوک بتون‌ریزی شده است.

وی در پاسخ به اینکه ساکنان کوی منبع آب که عمدتاً توان مالی بالایی ندارند با چه میزان آورده می‌توانند از این واحدها بهره‌مند شوند، توضیح می‌دهد: اغلب این خانوارها تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند و ما هم درصدد هستیم که بتوانیم این واحدها را با کمک دستگاه‌های حمایتی و تسهیلات بانکی ساخت بافت فرسوده به متقاضیان جابه‌جایی تحویل بدهیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.