علیرضا اسدی می‌گوید: امروز که در جریان برپایی نمایشگاه هستیم می‌بینیم که ظرفیت‌های مغفولی در این حوزه وجود داشته که شاید به ذهن ناشران هم نمی‌رسیده اما در این نمایشگاه به آن توجه شده و به جریان افتاده است.

نمایشگاه مجازی کتاب بازار جدید و جذابی ایجاد کرد/ زمان برگزاری نمایشگاه تمدید شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، علیرضا اسدی، مدیر نشر نیماژ با اشاره به حضور در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: با ۷۰۰ عنوان فعال در این نمایشگاه حضور داریم. در سال جاری حدود ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ اول داشتیم که در نمایشگاه موجود است. میزان استقبال از غرفه نیماژ بسیار خوب بوده و همکاران من طی روزهای اول و دوم نزدیک به ۷۰۰ بسته پستی برای ارسال مهیا کردند.

برپایی نمایشگاه به اقتصاد نشر کمک می‌کند

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب و پررنگ بودن وجه فروش در نمایشگاه‌ها عنوان کرد: واقعیت این است که در همه جای دنیا به این صورت است که نمایشگاه کارکرد فروشگاهی ندارد و فقط در ایران می‌بینیم که بحث فروش در نمایشگاه اینقدر جدی است. البته یکی از دلایلی که بحث نمایشگاهی در ایران نمی‌تواند جدی باشد این است که متاسفانه اینجا کپی رایت وجود ندارد و اقتصاد نشر، اقتصاد ضعیفی است. بنابراین اگر ناشران بخواهند در بازار پیش بروند و کارشان را انجام دهند به نقدینگی نیاز دارند و طبیعتاً این نمایشگاه می‌تواند این نقدینگی را برطرف و به اقتصاد نشر کمک کند.

به گفته اسدی، از این جهات این شکل نمایشگاهی امروزی کتاب که هم بحث نمایشگاهی و هم بحث فروشگاهی را به موازات هم پیش می‌برد اتفاق خیلی مهمی است که هم به اقتصاد کتاب کمک می‌کند و از سویی دیگر ارتباط بین ناشران و نویسندگان به خوبی در اندازه خودش شکل می‌گیرد. البته در بحث نمایشگاهی اتفاقات کلانی که باید در سطح بین‌المللی رخ بدهد خیلی کمتر است اما در مجموع کلیت این شیوه برگزاری نقاط قوتی هم دارد.

مخالف برپایی نمایشگاه مجازی بودم، اما ...

مدیر نشر نیماژ به تجربه جدید برپایی نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و با تأکید بر این که پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی به دلیل اینکه هیچ گونه ذهنیتی درباره آن نبود و شاید مخالفت‌هایی هم وجود داشت، تصریح کرد: سابق بر این هیچ تجربه‌ای در این حوزه نداشتیم و تصور ایجاد زیرساخت چنین کار بزرگی برای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور کار نشدنی به نظر می‌آمد، شاید خیلی از ناشران و از جمله من مخالف این اتفاق بودیم و شخصاً ذهنیتم بر این بود که این رویداد قرار است به چه شکلی برگزار شود که هم حق هیچ ناشری پایمال نشود و نکته دیگر که مخاطب چطور می‌تواند کتاب‌هایی که می‌خواهد را تهیه کنند.

اسدی متذکر شد: طبیعتاً قدرت انتخاب مخاطب و سطح دسترسی در نمایشگاه فیزیکی بیشتر و بهتر بود تا این که امروز در جریان یک تجربه جدید قرار بگیرد و بخواهد به صورت مجازی کتاب انتخاب کند، اما امروز که در جریان نمایشگاه هستیم من به عنوان یک ناشر می‌بینم که ظرفیت‌هایی که مغفول بوده و حتی شاید به ذهن خود ناشران هم نمی‌رسیده در این نمایشگاه به آن توجه شده و به جریان افتاده است و امروز به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

نمایشگاه مجازی کتاب ظرفیت یکسانی برای همه ناشران فراهم کرده است

وی با تاکید بر این که بحث فروش دیجیتال در همه دنیا مطرح است و در ایران هم این حرکت شکل گرفته و به سمت فروش آنلاین رفته، اظهار کرد: با این حال اما کتاب در این زمینه چندان پیشرو نبوده است. البته فعالیت‌هایی انجام می‌شده اما وسعت چشمگیری نداشته است که بتواند کل کشور را پوشش بدهد. در مجموع چند سایت انگشت شمار بودند که کتاب می‌فروختند اما به همه ناشران توجه نمی‌کردند و بیشتر کتاب‌های خودشان و کتاب‌هایی که درصد بالاتری سود برایشان داشته را معرفی می‌کردند و به فروش می‌گذاشتند اما ظرفیتی که این نمایشگاه ایجاد کرده برای همه ناشرین است و همه می‌توانند یکسان حضور داشته باشند و هر کسی کتاب خودش را معرفی می‌کند و در مجموع یک بازار جدیدی ایجاد شده است.

اسدی نمایشگاه مجازی کتاب و بحث فروش را در کنار نمایشگاه کتاب تهران اتفاق تازه‌ای قلمداد کرد و گفت: استقبال بسیار خوب مخاطبان و جذابیت‎‌های بسیاری که در این نمایشگاه وجود دارد نشان می‌دهد ظرفیت‌هایی در این حوزه بوده که به آن توجهی نمی‌کردیم اما امروز به خوبی از آن استفاده می‌شود.

با اتفاق جذابی روبه‌روییم

این ناشر در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاح در زیرساخت‌ها اشاره کرد و افزود: روزهای اول و دوم در سایت اختلالاتی وجود داشت و به نظرم خود مسئولان هم تصور نمی‌کردند چنین استقبالی از نمایشگاه صورت بگیرد. البته سایت هم کشش این حجم از مخاطب را نداشت. بنابراین باید مجدداً اصلاحاتی انجام می‌شد و این نشان می‌دهد که با اتفاق جذابی روبرو هستیم. به نظرم هرکاری که باعث شود مردم به سمت کتاب بیایند و دسترسی به کتاب برایشان راحت شود و فضای کشور را به فضایی فرهنگی تبدیل کند قابل تقدیر است، اما چنین اتفاقاتی باید به صورت اصولی و هدفمند انجام شود. ضعف این نمایشگاه سایت بود که مشکلاتش تا حدودی حل و مرتفع شده است، البته تا عصر روز گذشته از شلوغی بسیار زیاد دسترسی به سایت مشکل بود و ما هم در بحث ارسال با مشکل مواجه شدیم و سایت بالا نمی‌آمد که برگه‌های فاکتور را تهیه و برای ارسال اقدام کنیم. نکته دیگر زمان محدود برپایی نمایشگاه است.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ضعف‌های این چنینی برطرف و مدت زمان برپایی نمایشگاه بیشتر شود به نظرم خیلی بهتر است. با توجه به اینکه من ذهنیتی نداشتم و برای اولین بار چنین تجربه‌ای شکل می‌گرفت و شاید در ابتدا هم موافق آن نبودم اما با این روندی که طی این چند روز شاهد هستیم می‌بینیم که اتفاق بسیار مهمی در جریان است و عملکرد وزارت ارشاد قابل تقدیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.