سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در برخی نقاط کشور طی هفته گذشته و مشخص شدن تاثیر این عدم رعایت طی روزهای آتی، در عین حال گفت: این هفته احتمالاً جلسات دیگری در ستاد داریم درباره بازنگری پروتکل ها و محدودیت ها صحبت می کنیم زیرا با تغییر رنگ شهرها و وضعیت مناسب تر، شاهد افزایش تجمعات و ترددها هستیم.

نگرانی از افزایش ترددها و مبتلایان سرپایی در برخی شهرها

قدس آنلاین دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرنا، گفت: هم اکنون میزان مرگ کرونا در انگلیس مرز ۱۸۰۰ مرگ در روز را گذرانده، در آلمان بالای  هزار مرگ در روز داشتند و در آمریکا بالای ۴ هزار مرگ در روز را تجربه می کند. اما در ایران با توجه به رعایت پروتکل ها وضعیت نسبتا خوبی است و خوشبختانه امروز این خبر خوب را به مردم می دهیم که هیچ شهر قرمزی نداریم.

۱۹شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی در کشور

وی با اشاره به اینکه  هم اکنون از نظر وضعیت کرونا ۱۹ شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی داریم، گفت: این موضوع نشانه این است که تا حدی وضعیت بهتر شده است. از مردم برای رعایت پروتکل ها تشکر می کنیم. اما نباید دچار عادی انگاری شویم. خوشبختانه دیگرهیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم و شهرهایی که در مازندران قرمز بودند نارنجی شدند. اما افزایش ترددها، افزایش موارد ابتلای سرپایی و عادی انگاری مردم در برخی شهرها نگران کننده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: با این وجود تذکر جدی می دهم زیرا در برخی از مناطق کشور عدم رعایت پروتکل ها را در هفته گذشته شاهد بودیم. موارد متعددی گزارش از عدم رعایت پروتکل ها از شهرهای مختلف داشتیم. یکی از شهرها کاشان بود که تذکر داده شد و امیدواریم پروتکل ها سختگیرانه اجرا و جبران شود.

رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه

وی افزود: یکی از نگرانی ها رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه است که ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است این وضعیت نگران کننده است. هر گونه عدم رعایت پروتکل، وضعیت را بر می گرداند. این افتخار که مردم درباره کنترل بیماری آفریدند کم نظیر است؛ اما از طرفی حتما باید مراقبت کنیم زیرا در غیر این صورت محدودیت ها بازمی گردد، کسب و کارها و همه شهرها تحت تاثیر محدودیت های جدید قرار می گیرند و دوباره تعطیلی مشاغل را خواهیم داشت.

ویروس کرونا قوی تر شده است

رئیسی تاکید کرد: خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. برعکس، ویروس در سطح دنیا نه تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیدا کرده و قوی تر شده است. ویروس انگلیسی حدود ۶۰ کشور دنیا درگیر کرده است.   در آفریقای جنوبی هم ویروس کرونا جهش یافته و ۲۳ کشور را درگیر کرده است. می‌دانیم ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد. جوانان را بیشتر درگیر می کند. قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر مبتلایان به ویروس جدید نیز بیشتر است.

هر نوعی از تجمع باعث انتشار بیماری می شود

وی افزود: اگر پروتکل ها را به دقت رعایت نکنیم می تواند منجر به مشکلاتی می شود. در فصل زمستان و هوای سرد هستیم. باید قاطعانه جلوی دورهمی های خانودگی و هر نوع تجعی ایستاد و نباید بگذاریم این تجمعات رخ دهد؛ چه خانوادگی، مسافرت یا هر نوع تجمع دیگر باعث بیماری و منجر به افزایش مرگ و میرمی شود.

وظیفه داریم هشدار دهیم

رئیسی گفت: وطیفه داریم هشدار دهیم؛ زیرا مسئول سلامت مردم هستیم. در مقوله سلامت هیچ معامله‌ای نخواهیم کرد محکم می ایستیم هشدارها را می دهیم. همه مردم هم حمایت می کنند و پروتکل ها را رعایت می کنند.

بازنگری در محدودیتها؛ این هفته

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: این هفته احتمالا جلسا ت دیگری در ستاد داریم درباره بازنگری پروتکل ها و محدودیت ها صحبت می کنیم زیرا با تغییر رنگ شهرها و وضعیت مناسب تر شاهد افزایش تجمعات و ترددها هستیم. به نظر می رسد ساده انگاری و عادی انگاری اتفاق می افتد و این خطرناک است. یادمان نرود در تیر و مرداد چه وضعیتی پیدا کردیم موج جدید شکل گرفت و مرگ و میر افزایش یافت.

پروتکلها را جدی بگیرید

وی افزود: در هر موج جدید شیوع کرونا بیش از ۱۰ هزار مرگ جدید رخ می دهد و ۱۰ هزار خانواده را داغدار می کند. خانواده ها به هیچ وجه کوتاه نیایند و پروتکل ها را خودشان جدی بگیرند. ویروس جدید جوانترها را درگیر می کند باید مراقبت کنیم امیدوارم با رعایت پروتکل ها و مسئولیت های اجتماعی این کار را انجام دهیم.

افزایش بیماران سرپایی کرونا در برخی استانها

وی در خاتمه، یان کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده بلکه قوی تر شده است. همه دست به دست هم دهیم محکم بایستیم. به هیچ وجه نمی شود با سلامت مردم شوخی کنیم. اکنون بر اساس آخرین ارزیابی ها در برخی استان ها میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده این زنگ خطری است که اگر بی توجهی کنیم به افزایش موارد بستری و  مرگ و میر منتهی می شود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.