دکتر وحدتی شبیری گفت: حضرت رضا(ع) طرف گفتگو را به رسمیت شناخته و برای او احترام قائل واز وی پذیرایی می کردند. این رفتار و سیره امام هشتم(ع) بسیار درس آموز است و باید ملاک کارشناسان برای گفتگوها با دیگر ادیان باشد.

سیره رضوی باید معیار کارشناسان گفتگو کننده با دیگر ادیان باشد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن وحدتی شبیری در وبیناری با موضع گفتگوهای بین ادیان که باهمت دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، ابراز داشت: مدتی پیش و در یکی از جلسات مجمع جهانی اهل بیت(ع)، شخصیت هایی از خارج کشور و به ویژه ازواتیکان حضور داشتند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: دراین جلسه و در ارتباط با مباحث گفتگوهای بین ادیان، سفیر واتیکان در ایران اعلام کرد که آنها در مجامع علمی خود مرکزی برای تربیت افراد درخصوص گفتگوی های بین ادیان راه اندازی کرده و در حال تربیت اینگونه افراد هستند. او تاکید کرد که جمهوری اسلامی نیز باید مرکزی بزرگ برای تربیت افرادی که مسلط به مبحث گفتگوی بین ادیان باشد تاسیس کند تا چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ شکلی این قضیه تقویت شود.

وی اظهار کرد: نکته ای که سفیر واتیکان درآن جلسه بیان کرد مرا به این فکر انداخت که در جوارامام هشتم(ع) و دردانشگاه علوم اسلامی رضوی، مرکزی برای تقویت رجال محقق و علاقه مند برای گفتگوی بین ادیان تاسیس شود.

دکتر وحدتی شبیری ادامه داد: به همین دلیل دردانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد، اندیشکده ای با عنوان مرکز مطالعات اسلامی پیشرفته تاسیس شد.

وی با ذکر این موضوع که ظرفیت اصلی این دانشکده را دانشجویان دوره دکتری در رشته های مختلف تشکیل می دهند، ابراز داشت: یکی از دفاتر این دانشکده دفتر گفتگوی بین ادیان است. تاکنون برخی از افراد که دراین زمینه تسلط داشته اند، فعالیت های گوناگونی انجام داده اند اما بازهم از تمام اساتیدی که در مبحث گفتگوی ادیان آشنایی و تسلط و دستی بر آتش دارند دعوت می کنیم که با این دانشگاه همکاری نموده و راهنمایی فرمایند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: درواقع می خواهیم تجربه افرادی که در زمینه گفتگوی ادیان فعالیت های مستمر و ارزشمندی انجام داده اند را به دانش تبدیل کنیم. می خواهیم ببینیم آیا داشتن تخصص علمی در این گفتگو ها کافی است یا اینکه کارشناس، علاوه بر شناخت ادیان باید مهارت انجام گفتگو رانیز دارا باشد تا در این زمینه موفقیت حاصل شود.

وی بیان داشت: وقتی بنا باشد مرکز تربیت افراد متخصص در گفتگوهای ادیانی، در مشهد و در جوار امام رئوف(ع) که خود پیشتاز گفتگوی ادیان بوده اند تشکیل و فعالیت نماید، باید سیره امام هشتم(ع) نیز در این زمینه ملاک و معیار باشد. حضرت رضا(ع) طرف گفتگو را به رسمیت شناخته و برای او احترام قائل واز وی پذیرایی می کردند. این رفتار و سیره امام هشتم(ع) بسیار درس آموز است و باید از آن بهره کافی را ببریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.