معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تاکنون هیچ یک از جوازهای تاسیس معتبر در خصوص تولید ارز دیجیتال در این استان پروانه بهره‌برداری نگرفته لذا هرگونه تولید در این زمینه غیرقانونی است.

تولید ارز دیجیتال در خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری ندارد

به گزارش قدس آنلاین، این در حالی است که ظرف روزهای اخیر تولید زیاد ارز دیجیتال از جمله "بیت کوین" در کشور به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده و خراسان رضوی نیز در زمره تولیدکنندگان این بخش عنوان شده است.

حتی برخی افراد خاموشی‌های اخیر شهرها را به افزایش تولید بیت کوین‌ و مصرف برق آنها نسبت داده‌اند ولی با توجه به اعلام آمارهای جهانی در این خصوص، سهم آنها در مصرف برق چندان زیاد نیست و نمی‌توان این گفته را تایید کرد.

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که می‌توان با آن خرید کرد، سفارش‌ آنلاین انجام داد، به هر کسی در هر نقطه از جهان پول فرستاد یا حتی آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

ادعا شده که خراسان رضوی سهم قابل توجهی از بیت کوینهای تولیدی را در کشور دارد لذا خبرنگار ایرنا صحت و سقم آن را از مسوولان جویا شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌گوید: جواز تاسیس برای تولید ارز دیجیتال از پارسال تاکنون به تعداد ۲۵۲ مورد توسط این سازمان برای متقاضیان داخل استان صادر شده که مشخصات همه آنها بر روی سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.  

جواد خزایی  فزود: سرمایه‌گذار پس از صدور هر جواز تاسیس مدت شش ماه مهلت دارد تا شرایط لازم را برای دریافت پروانه بهره‌برداری کسب کند لذا پس از احراز شرایط پروانه بهره‌برداری برای آغاز تولید داده می‌شود. 

وی ادامه داد: یکی از شرایط مهم اخذ پروانه بهره‌برداری برای هر یک از جوازهای تاسیس واحد تولیدی ارز دیجیتال "استقرار آنها در داخل شهرک صنعتی یا منطقه ویژه اقتصادی یا نیروگاه" است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تاکنون جواز ۱۲۴ متقاضی از مجموع ۲۵۲ جواز تاسیس صادره برای تولید ارز دیجیتال در این استان به دلیل عدم پیشرفت اجرای طرح در مهلت قانونی شش ماهه ابطال شده و اکنون تنها ۱۲۸ جواز تاسیس ارز دیجیتال در خراسان رضوی اعتبار دارد. 

وی افزود: مهلت شش ماهه ۱۲۸ جواز تاسیس تولید ارز دیجیتال در خراسان رضوی هنوز به اتمام نرسیده اما تاکنون هیچیک از این جوازها منجر به صدور پروانه بهره‌برداری نشده لذا فعلا هرگونه تولید ارز دیجیتال در این استان فاقد مجوز قانونی است. 

قاچاق ماینر یا دستگاه‌ تولید ارز دیجیتال

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی هم  از قاچاق "ماینر" یا دستگاه تولید ارز دیجیتال در این استان خبر داد و اظهارداشت: میزان کشف ماینر در خراسان رضوی افزایش یافته است. 

رسول فرزادفر افزود: پارسال دستگاه تولید ارز دیجیتال جزو کالاهای هدف مبارزه با قاچاق نبود لذا کشفیات در این زمینه به حد قابل توجهی نمی‌رسید. 

وی ادامه داد: امسال با افزایش کشفیات در این زمینه، دستگاه تولید ارز دیجیتال در زمره کالاهای هدف مبارزه با قاچاق در خراسان رضوی  قرار گرفته است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: ظرف ۹ ماه گذشته امسال با کشف ۶۶۶ دستگاه ماینر به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال ۱۴ فقره پرونده با موضوع کشف دستگاه استخراج ارز دیجیتال در این استان تشکیل شده است.

وی افزود: تحمیل محدودیتهای ناشی از تحریمهای ظالمانه بر کشورمان برای تبادلات تجاری و انتقال ارز به دیگر کشورها در برابر سهولت انتقال مالکیت رمزارزها، فعالیت به منظور استخراج ارز دیجیتال را به یکی از شیوه‌های رایج برای دورزدن تحریمها در مبادلات مالی تبدیل کرده است. 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی دیگر دلیل افزایش قاچاق دستگاه استخراج ارز دیجیتال را ارزش ذاتی آن ذکر و بیان کرد: از شهریور ماه امسال تاکنون ارزش هر بیت کوین از ۱۲ هزار دلار به ۴۰ هزار دلار رسیده است. 

وی ادامه داد: بیت کوین قویترین رمزارز در سطح جهان است لذا تقاضا برای تولید آن افزایش یافته است.

فرزادفر گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز تولید بیت کوین را قانونی کرده و واردات دستگاه استخراج رمزارز با برقراری تعرفه گمرکی آزاد و استخراج آن شامل ضوابطی خاص است.

وی افزود: پس از پایان مهلت قانونی ثبت دستگاههای استخراج رمزارز در بهمن ماه جاری نظارتها بر استفاده از این دستگاه در خراسان رضوی افزایش می‌یابد. 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.