اصفهان- زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

زاینده رود تشنه است؛مردم صرفه جویی کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

بررسی آمار و ارقام کشاورزی استان اصفهان نشان می‌دهد که این خطه با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

اما جریان مقطعی رودخانه به عنوان منبع اصلی آبیاری اراضی کشاورزی استان سبب شده که کشاورزان و باغداران و بطورکلی حقابه‌داران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و حقابه‌داران شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه هر ماه با برگزاری اجتماع مقابل نهادهای مربوط، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی، جبران خسارات ناشی از نداشتن آب را خواستار شوند.

راهکار چیست؟

به گفته مسوولان شرکت آب منطقه ای به عنوان متولی تامین آب، تنها راه برون رفت از چالش خشکی رودخانه زاینده رود که مشکلان دامنه داری از جمله در کشاورزی بوجود آورده، عزم جدی برای توقف برداشت‌های غیرمجاز از یک سو و شتاب در اجرا و تکمیل طرح های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود است.

آنطور که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می گوید: احیای کامل رودخانه زاینده رود همواره راهکار داشته که اولین آن برخورداری از شفافیت در استفاده از منابع آبی در تمام استان‌ها و بهره برداران است.

مسعود میر محمدصادقی اظهار می کند: اکنون مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود در وزارت نیرو وجود دارد که از طریق مشاوران، پایش محلی و پایش ماهواره‌ای وضعیت برداشت‌ها را رصد می‌کند.

وی خاطرنشان می کند: حراست و کنترل در منابع آبی از دیگر مقوله‌های با اهمیت برای بهره‌مند شدن قانونی و عقلانی در منابع آبی به شمار می‌رود تا بهره برداران به ناحق برداشت نکنند و آسیب به دیگر بخش‌ها را رقم نزنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به توجه بیشتر به مقوله گفت و گو بین ذی‌نفعان منابع آبی تصریح می کند: گام‌های نخستین این امر با عنوان شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در وزارت نیرو برداشته شده که وزارتخانه‌های مرتبط، استانداران، کشاورزان و شرکت‌های آب منطقه‌ای از اعضای آن محسوب می‌شوند.

میر محمدصادقی با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف در تمامی بخش‌ها امری ضروری است، اظهار می کند: برای مثال تغییر الگوی کشت، روش‌های مختلف آبیاری در استان اصفهان متناسب با میزان آب موجود باید مورد توجه قرار گیرد که این امر در سازمان جهاد کشاورزی در حال پیگیری و اجراست.

وی افزود: از سوی دیگر صنایع نیز باید با تعدیل در برداشت از منابع آبی سطحی، از منابع دیگر مانند پساب تصفیه شده بهره گیرند.

زاینده رود وضعیت خوبی ندارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه سد زاینده رود اصلی‌ترین منبع تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران و بویژه استان اصفهان با کاهش مقدار ذخیره فعلی آن وضعیت خوبی ندارد می افزاید: مقدار بارندگی سرشاخه‌های زاینده‌رود در متوسط بلند مدت ۶۰۱ میلی متر بود که امسال ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسن ساسانی ورودی اکنون به سد را ۱۵ و خروجی از آن را ۱۳ مترمکعب بر ثانیه اعلام  و اضافه کرد: رعایت نکردن مصرف بهینه آب، تامین حتی آب آشامیدنی در ماه‌های پیش رو را با مشکل مواجه می‌کند لذا از همگان می‌خواهیم مصرف درست را همواره جدی بگیرند.

وی خاطرنشان می کند: وضعیت ذخایر آبی در استان‌هایی مانند اصفهان بگونه‌ای است که استفاده عقلانی و بهینه آب در همه بخشها و در همه ماهها تی در فصول پاییز و زمستان باید جدی گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.