اگر صعود شاخص بورس ادامه‌دار شود باید آن را به نوعی چاره‌اندیشی دولتمردان برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر معترضان اخیر بورس دانست

صعود شاخص بازار سرمایه ادامه‌دار نخواهد بود

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با قدس‌آنلاین درباره صعود 38هزار واحدی شاخص بورس در روز شنبه 4بهمن‌ماه گفت: با توجه به افت پی در پی اخیر بازار سرمایه که تا یک میلیون و 140هزار واحد نیز پایین آمد، انتظار می‌رفت که به دلیل انتظارات تورمی و افت دلار در یک مسیر بازگشتی اصلاح شود.

وی افزود: افت شاخص بورس تحت تاثیر تصمیمات تحمیلی و یکسویه وزارتخانه‌های اقتصادی کشور اتفاق افتاده است و منطق حکم می‌کند بعد از چند افت پی در پی، توقف یا اصلاح اتفاق بیافتد اما این بدان معنا نیست که این روند ادامه دارد.

آقابزرگی در ادامه تصریح کرد: اگر صعود شاخص بورس ادامه‌دار شود باید آن را به نوعی چاره‌اندیشی دولتمردان برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر معترضان اخیر بورس دانست. این در حالی است که به عنوان یک کارشناس هشدار می‌دهم این روند ممکن است موجب روی آوردن مجدد مردم به بازار سرمایه شود و از آنجا که دلایل منطقی برای رشد ادامه‌دار بازار سرمایه وجود ندارد بازار بار دیگر ریزش خواهد کرد و این امر فقط به افزایش ضرر و زیان سرمایه‌گذاران و معترضین می‌انجامد زیرا هیچ دلیلی برای رشد شاخص بورس وجود ندارد و رشد سودآوری به نسبت ارزش سهام شرکتهای بورسی اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در ادامه اظهار کرد: این اتفاق در آذرماه رخ داد و موجب شد بیشترین جذب سرمایه‌گذاران خرد در تاریخ بورس ایران رخ بدهد و اگر رشد اخیر هم نتیجه مداخلات دولتی باشد بازهم شاهد افزایش تعداد معترضان خواهیم بود.

آقابزرگی افزود: در آذرماه شاخص بورس مثبت شد و عده‌ای اقدام به خرید سهام کردند در حالی که نگاهی به تصمیمات مسئولان اقتصادی، محدودیت در سودآوری شرکتها و چشم‌انداز مفروضات در درآمد ارزی ناشی از صنایع نفت و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد اگر شاخص منفی است و بازار دارد اصلاح می‌خورد جز تزریق کوتاه‌مدت منابع مالی به بازار سرمایه به چیز دیگری نمی‌توان فکر کرد.

آقابزرگی در پاسخ به این سوال که آیا خبر امروز(شنبه) لغو ممنوعیت صادرات سنگ آهن تاثیری در رشد بازار سرمایه شنبه داشته است یا خیر گفت: من این خبر را از شما شنیدم ولی معتقدم اینگونه تصمیمات عجولانه لطمه بزرگی به بازار سرمایه به ویژه سهام کارخانه‌های فولادی وارد می‌کند چرا که چشم‌انداز تامین خوراک سنگ آهن برای این کارخانه‌ها تیره‌تر و باعث افت سهام آنها می‌شود و در کل اینگونه ریسک‌ها به بازار سرمایه شوک وارد می‌کند.

وی ادامه داد: تلاش تصنعی دولت برای جلوگیری از افت شاخص‌ها به این شکل غیرمعمول، نشان‌دهنده این است که در میان‌مدت و بلندمدت وضعیت بورس خوب نیست و و دلایل قانع کننده‌ای برای رشد بازار در کل نمی‌بینیم و تحلیل تکنیکال حکم می‌کند که روند افت بازار سرمایه ادامه‌دار است و رشد شاخص امروز در حد یک استراحت یا مثبت کوچک قابل انتظار است اما ادامه‌دار نیست چون اتفاقی که باعث رشد بازار شود نیفتاده است.

گفتنی است بازار سرمایه هفته جاری را با چراغ سبز آغاز کرد و شاخص کل این بازار بیش از ۳۸ هزار واحد افزایش یافت و معامله‌گران امروز ۸۱۵ هزار معامله به ارزش ۷۱ هزار و ۴۳۷ میلیارد ریال انجام دادند.

گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گلگهر، معدنی و صنعتی چادرملو و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

همچنین با ما، بهساز کاشانه تهران، لیزینگ پارسیان، توسعه و عمران امید، تامین سرمایه امین، سرمایه‌گذاری سیمان تامین و بیمه آسیا نماهای پربیننده این بازار را تشکیل دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.