رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه، گفت: استفاده از زبان هنر برای ترویج عقاید دینی و تبلیغ مهدویت کار بسیار ضروری است که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید دارند.

ضرورت استفاده از زبان هنر در ترویج عقاید دینی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، در نشست علمی «یاد مهدی(عج) و نفی اخبار از زمان ظهور در عیون اخبارالرضا(ع)» از سلسله نشست‌های همایش عیون اخبارالرضا(ع) که از سوی دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، به روایتی مهدوی در این کتاب پرداخت و اظهار کرد: در روایتی که از دعبل خزاعی نقل شده از امام رضا(ع) بیان شده که ظهور همانند قیامت، ناگهانی و بسیار واقعه سنگینی است و هیچ کسی از زمان وقوع آن جز خداوند خبر ندارد.

وی با بیان اینکه سند این روایت معتبر است، اضافه کرد: این روایت نشان می‌دهد که مسئله مهدویت و امام عصر(عج) به قدری مطرح بوده که در اشعار دعبل و سایر شعرای عصر ائمه(ع) ذکر و به عنوان قطعیات و مسائل مسلم بوده است و البته این انحصار به دوره امام رضا(ع) ندارد و در بیانات همه ائمه(ع) این موضوع تأکید شده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه اضافه کرد: در روایات یادکردن آن حضرت هم خیلی مهم شمرده شده است؛ اینکه بر اساس حدیث فوق، دعبل از امام زمان(عج) یاد کرده در حقیقت خط فرمانی برای معرفی امام زمان(عج) و مسیر آینده و دوره غیبت است.

کلباسی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در این روایت، معرفی نسب امام زمان(عج) است، حضرت فرمودند: «ای دعبل! امام پس از من فرزندم محمد است و پس از محمد پسرش علی و پس از وی فرزندش حسن و فرزند او حجت قائم(عج) است که در زمان غیبتش انتظار او را کشند».

ادعاهای دروغین؛ مصیبتی در جهان اسلام

وی افزود: اهمیت این معرفی برای آن است که شاید بیش از هزار نفر در طول تاریخ شیعه و اسلام مدعی شدند که ما یا خود حضرت هستیم، یا نایب خاص یا دست خط و فرمان از ایشان داریم؛ این افراد بلا و مصیبتی در جهان اسلام ایجاد کرده و فرقه‌های منحرف و ضاله از همین جا شکل گرفته و می‌گیرد، ابتدا مدعی ملاقات هستند و بعد خود را نایب و خود امام می‌دانند.

وی با بیان اینکه این جریانات انحرافی در دوره خود ائمه(ع) هم وجود داشته است، افزود: برخورد تند ائمه(ع) با مدعیان از یکسو و معرفی مهدی(عج) از سوی دیگر مؤید این مسئله است، البته نیابت عام امام غایب، دلیل روایی و عقلی دارد و اگر ما خبر و روایت هم نداشتیم وظیفه ما این بود که در دوره غیبت به عالم رجوع کنیم؛ ما وقتی پزشکی بلد نیستیم به پزشک مراجعه می‌کنیم و در امور دین هم همین قاعده یعنی رجوع جاهل به عالم به عنوان اصل عقلی جاری است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: وظیفه ما در عصر غیبت آن است که صبر و انتظار داشته باشیم، امام صادق(ع) در این خصوص می فرمایند: «منتظر در دوره غیبت به مقامی می‌رسد که مقامش از شهدای بدر و احد بالاتر است»؛ بنابراین بحث انتظار یکی از ویژگی‌ها و مشخصه‌های انسان‌های مؤمن است.

حتمیت ظهور

حجت الاسلام کلباسی با اشاره به حتمیت ظهور بیان کرد: این مسئله براساس روایات، آن قدر حتمی است که بر فرض محال اگر از عمر دنیا یکروز بیشتر باقی نباشد آن روز آنقدر طولانی می‌شود تا حضرت ظهور کند.

وی اظهار کرد: هم در اهل تسنن و هم پیروان اهل بیت(ع) بارها زمان مشخص کرده‌اند و آن زمان هم گذشته و ظهور رخ نداده است و حاصل آن امیدهای واهی و سلب اعتقاد و اعتماد به دین و روایات و ... است. امام رضا(ع) خطر توقیت (وقت نهادن) را در روایت مورد تأکید قرار داده و فرمودند که زمان ظهور مانند زمان قیامت پوشیده است و کسی جز خدا آن را نمی‌داند

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.