مدیر میراث ‌فرهنگی سرخس از قرار گرفتن مرمت بنای تاریخی بابالقمان این شهرستان در دستور کار این اداره‌ خبر داد.

مرمت بنای تاریخی بابالقمان در دستور کار میراث‌فرهنگی خراسان‌ رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مجید حسینی ضمن اشاره به بازدید از بناهای تاریخی و پروژه‌های مرمتی شهرستان سرخس، اظهار کرد: با توجه به پیشینه تاریخی، عناصر معماری و ساختار تزئینات و ضرورت حفظ و صیانت اماکن تاریخی، مرمت بنای بابالقمان در سرخس در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان ‌رضوی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های نگهداری و مرمت سالانه بنای تاریخی بابالقمان در حال انجام است، ادامه داد: تعیین تکلیف ایوان بنا و ساماندهی بخش‌هایی از کتیبه‌ها و تزئینات نیازمند مطالعات دقیق و همه جانبه کارشناسی برای حفظ اصالت بناست.

مدیر میراث‌فرهنگی سرخس با اشاره به سامان‌دهی محوطه اطراف بنای بابالقمان و عرصه بلافصل این بنا گفت: طرح ایجاد باغ ایرانی به وسعت ۳۸ هزارمترمربع به مرکزیت بنای بابالقمان در دستور کار است و اجرای این طرح بزرگ که با حفظ ویژگی‌های تاریخی و معماری بنا انجام‌ می‌شود این مجموعه را به مهم‌ترین سایت گردشگری شمال‌ شرق کشور تبدیل خواهد کرد.

حسینی عنوان کرد: محوطه‌سازی، سامان‌دهی و بهسازی سرویس بهداشتی این مجموعه در حال انجام است و در صورت تامین اعتبار لازم، چهار آب‌نما، باغ‌راه و حصار سنتی مشبک آجری به طول ۷۸۰ متر باهدف ایجاد باغ ایرانی در مجموعه تاریخی بابالقمان سرخس آغاز خواهد شد.

دستگیری ۴ حفار غیرمجاز در چناران

همچنین فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان ‌رضوی از دستگیری چهار حفار غیرمجاز در شهرستان چناران خبر داد.

سرهنگ محمد علی مدیر اضافه کرد: به دنبال دریافت گزارش مردمی، بررسی و ‌شناسایی محل حفاری غیرمجاز در اراضی گلمکان، طی عملیاتی مشترک با همکاری نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و نیروی انتظامی شهرستان چناران در محل حضور یافته و حفاران غیرمجاز را شناسایی و دستگیر کردند.

وی عنوان کرد: طی این عملیات چهار عامل حفاری غیرمجاز که اقدام به حفاری برای کشف اموال تاریخی کرده بودند دستگیر و ابزارآلات مورد استفاده، ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان ‌رضوی افزود: افراد خاطی به همراه ابزارآلات ضبط شده به‌ عنوان متهم به مراجع قضائی ارجاع داده شدند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.